Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 121

Ämne: Trim Aero SS

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    498
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Korrektion av faktafel, det sitter inte LÖSA foder i B207 serien.
    Hej "DrBoost"

    Jag erkänner direkt att jag inte är tekniskt bevandrad, det var någon som sade att det var "lösa" foder till mig. Förmodligen någon teknisk term. Du får gärna utveckla vad som menas och vad som kan tänkas hända om man trimmar bilen för hårt. Det kanske är hemligt?

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  2. #22
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 930
    Medlem#
    4706
    Hoppas att det är gjort till Knutan, iså fall kan ni se med egna ögon då...
    Tyvärr spriker min plan att ha det klart till knutan
    Kommer dock köra med steg 1 där, kanske bra att vänja sig vid den högre effekten
    Kommer väll fler tillfällen till bankörning i sommar...

    M.v.h. Andreas

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    263
    Hur har det gått med 300+ kamelers SS´arna nudå? Är nyfiken...

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    498
    Citat Ursprungligen postat av DB
    Hur har det gått med 300+ kamelers SS´arna nudå? Är nyfiken...
    Ja, tyvärr du är inte den enda som är nyfiken. Jag har hela kittet monterat på bilen 16 T- turbo, Nordics IC, större spridare, fullflödessystem inkl. racerkat från Ferrita, men eftersom bilen får fel luftmassa så går den sämre än steg 1 . F.n. håller Nordic på och moddar luftfilterboxen så bara den blir klar så tar det nog inte mer än en dag. "Sportsedan" måste ju vänta tills min luftfilterbox blir klar eftersom han har samma spec. på sin bil och behöver en likadan luftfilterbox. Jag lovar full rapport i denna tråd samma dag som jag hämtar ut bilen(Om jag inte kör ihjäl mig.)

    P.S. Det känns som att dejta Selma Hayek med en smittsam könssjukdom så man inte får komma till.D.S.

    Thomas
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  5. #25
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322
    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Citat Ursprungligen postat av DB
    Hur har det gått med 300+ kamelers SS´arna nudå? Är nyfiken...
    Ja, tyvärr du är inte den enda som är nyfiken. Jag har hela kittet monterat på bilen 16 T- turbo, Nordics IC, större spridare, fullflödessystem inkl. racerkat från Ferrita, men eftersom bilen får fel luftmassa så går den sämre än steg 1 . F.n. håller Nordic på och moddar luftfilterboxen så bara den blir klar så tar det nog inte mer än en dag. "Sportsedan" måste ju vänta tills min luftfilterbox blir klar eftersom han har samma spec. på sin bil och behöver en likadan luftfilterbox. Jag lovar full rapport i denna tråd samma dag som jag hämtar ut bilen(Om jag inte kör ihjäl mig.)

    P.S. Det känns som att dejta Selma Hayek med en smittsam könssjukdom så man inte får komma till.D.S.

    Thomas
    Thomas, prototypen är färdig i nästa vecka. Jag hör av mig då om hur vi löser det praktiskt.
    /R
    Swedish performance

  6. #26
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 930
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av nordictuning
    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Citat Ursprungligen postat av DB
    Hur har det gått med 300+ kamelers SS´arna nudå? Är nyfiken...
    Ja, tyvärr du är inte den enda som är nyfiken. Jag har hela kittet monterat på bilen 16 T- turbo, Nordics IC, större spridare, fullflödessystem inkl. racerkat från Ferrita, men eftersom bilen får fel luftmassa så går den sämre än steg 1 . F.n. håller Nordic på och moddar luftfilterboxen så bara den blir klar så tar det nog inte mer än en dag. "Sportsedan" måste ju vänta tills min luftfilterbox blir klar eftersom han har samma spec. på sin bil och behöver en likadan luftfilterbox. Jag lovar full rapport i denna tråd samma dag som jag hämtar ut bilen(Om jag inte kör ihjäl mig.)

    P.S. Det känns som att dejta Selma Hayek med en smittsam könssjukdom så man inte får komma till.D.S.

    Thomas
    Thomas, prototypen är färdig i nästa vecka. Jag hör av mig då om hur vi löser det praktiskt.
    /R
    Låter bra, klättrar på väggarna nu

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    263
    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Ja, tyvärr du är inte den enda som är nyfiken. Jag har hela kittet monterat på bilen 16 T- turbo, Nordics IC, större spridare, fullflödessystem inkl. racerkat från Ferrita, men eftersom bilen får fel luftmassa så går den sämre än steg 1 . F.n. håller Nordic på och moddar luftfilterboxen så bara den blir klar så tar det nog inte mer än en dag. "Sportsedan" måste ju vänta tills min luftfilterbox blir klar eftersom han har samma spec. på sin bil och behöver en likadan luftfilterbox. Jag lovar full rapport i denna tråd samma dag som jag hämtar ut bilen(Om jag inte kör ihjäl mig.)

    P.S. Det känns som att dejta Selma Hayek med en smittsam könssjukdom så man inte får komma till.D.S.

    Thomas
    Ok det låter som ett lite jobbigt läge, men hon tillfrisknar nog snart så du kan få kliva på

  8. #28
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 544
    Medlem#
    4936
    Vill inte vara snusförnuftig eller efterklok utan bara ställa en fråga om det där med för lite luftmassa.

    Räknar man inte på behov av luft innan man byter en massa hårdvara. Orginalspec. på luftflöde måste väl vara känt, liksom vilket behov man kommer att ha efter trim, redan innan man börjar trimma.
    Eller vet man inte hur mycker luft man behöver i förväg?

  9. #29
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 804
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Vill inte vara snusförnuftig eller efterklok utan bara ställa en fråga om det där med för lite luftmassa.

    Räknar man inte på behov av luft innan man byter en massa hårdvara. Orginalspec. på luftflöde måste väl vara känt, liksom vilket behov man kommer att ha efter trim, redan innan man börjar trimma.
    Eller vet man inte hur mycker luft man behöver i förväg?
    Jo, ett hum om vart man hamnar har man väl antagligen. Men hur mycket luft originalluftburken mäktar med att släppa igenom är förmodligen inte känt.

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Letzebuerg
    Inlägg
    137
    Ett hum?

    Lufttrycket innan kompressorn går ju att mäta och trycket minskar med ökat flöde. Det kan ju inte komma direkt vid ett visst flöde.
    Borde inte vara någon överraskning.

    eller har det med vissa gränser med vissa parametrar av strömningsteknisk karaktär (strömningsläran) vilket kan komma plötsligt tex när ett flöde växlar mellan laminärt och turbulent

    Är det någon som har mätt, jag skulle vilja veta.

    100 hk a mbar
    150 hk b mbar
    200 hk c mbar
    250 hk d mbar
    300 hk e mbar

    Låt säga att man tar alla värden med fullt bromsad motor

    ( om man vet a,b,c,d så borde man ju kunna gissa e eller hur)

    Kanske jag oxå borde göra något åt min burk
    2,0T SS -04

  11. #31
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 080
    Medlem#
    3409
    Det är ju inte bara luftmassan i sig det kanske handlar om,, utan andra saker kring den...

    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  12. #32
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Vill inte vara snusförnuftig eller efterklok utan bara ställa en fråga om det där med för lite luftmassa.

    Räknar man inte på behov av luft innan man byter en massa hårdvara. Orginalspec. på luftflöde måste väl vara känt, liksom vilket behov man kommer att ha efter trim, redan innan man börjar trimma.
    Eller vet man inte hur mycker luft man behöver i förväg?
    Jo, det kanske man vet, men det man INTE vet innan man provat är exakt VAD hårdvaran kan leverera. Därmed dessa konstateraden.
    Mera spec. kommer när alla delar är på plats.
    /mvh R
    Swedish performance

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    498
    Uppdatering 300 hkr ss aero-04:

    Jag och Ni andra som är intresserade av att få en rapport hur en 300 hkr sportsedan går får tyvärr vänta en vecka till. De har så mycket i Norrköping för tillfället så jag kommer inte iväg till Nordic förrän vecka 20.

    P.S. Den som väntar på något gott väntar alltid för länge D.S

    Mvh

    Thomas
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Letzebuerg
    Inlägg
    137
    Det verkar som att vid över 270 hk finns en del flaskhalsar att lösa

    Min fråga är om det finns några grejer jag skulle kunna göra även utan ny turbo och få en bättre jobbande motor.

    IC eller ny luftburk måste kunna ge något när man ligger så nära gränsen.

    Blir ny koppling för mig istället istället för ny turbo i år i alla fall.

    Vid 4500 M får jag se om saab kan ta kopplingen på garantin och i fortsättningen bör jag kanske planera in ett nytt byte vid 9000 M med grövre doningar.

    För vad har jag för nytta av 310 hk på svänghjulet! helt onödigt
    2,0T SS -04

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    498
    Hej!

    Jag skulle definitivt satsa på ny IC, se till och hitta en som är frontmonterad. Jag kan säga att jag är väldigt nöjd med min spec-koppling men det är klart den kostar ju en del. Se tråd: Sportkoppling, ss aero-04?.

    Mvh Thomas
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    498
    Nu när väntan har blivit så lång så kräver jag att istället för att bilen ska gå igenom älgtestet så ska den genomgå "hundtestet" när trimmet blir klart.

    För att jag ska vara nöjd så ska hunden sitta i baksätet enligt nedanstående länk efter max gaspådrag på tvåan.



    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Letzebuerg
    Inlägg
    137
    Feedback koppling efter 4500 M

    Har min bil hos saabverkstan idag och tydligen verkar det inte bero på slitage att den gick sönder (började slira) utan att något hade lossnat från motorn (på telefon så jag vet inte mer detaljerat).

    Så det kanske blir intressant med trim steg 3+ i alla fall.

    Är en kraftigare koppling ett krav för detta trim? Tänker i allafall köra ett antal tusen mil på min nya originalkoppling ett tag till.
    2,0T SS -04

  18. #38
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 930
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av Exil turbo
    Är en kraftigare koppling ett krav för detta trim? Tänker i allafall köra ett antal tusen mil på min nya originalkoppling ett tag till.
    Jag kommer att köra med org. koppling iallafall till att börja med så det lär väll ge sig...

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    498
    Selma Hayek har blivit frisk!!!(Om Ni läser hela tråden så fattar Ni)

    Bilen är inte helt klar och inte bromsad ännu men jag har den över helgen för att känna efter om jag är nöjd.

    "Milda makter", vilket drag den drar jämt från 2500 upptill 6500 rpm.
    På 3:an 100-150 5 sek blankt, på 4:an 5,46sek(2ggr). 80-120 på 3:an 3,5 sek, 80-120 på 4:an 4,4 sek. Det finns en bugg vid 3 600 rpm på 4:an och 5:an som måste fixas. Maxladdet ligger f.n. på 1,35 och i loggen så pekar det mot 410-420 Nm. Flyttat varvstopp, (den gör 150 på 3:an vid 6500 rpm)

    Förutom buggen så ska jag prata med Rolf om det går att öka vridet något mellan 3000-4500, det vore kul och komma under 5 sek 100-150 på 3:an.

    P.S Jag är i min födelsestad Eskilstuna och hälsar på släkt och vänner så jag kommer bara sporadiskt att ha till gång till Internet under helgen.D.S

    För Er som bor i Södermanland kan jag berätta att jag slog nytt rekord mellan Äs vägskäl och Hållsta igår. Snacka om gocartkänsla.

    Mvh

    Thomas
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  20. #40
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322
    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Selma Hayek har blivit frisk!!!(Om Ni läser hela tråden så fattar Ni)

    Bilen är inte helt klar och inte bromsad ännu men jag har den över helgen för att känna efter om jag är nöjd.

    "Milda makter", vilket drag den drar jämt från 2500 upptill 6500 rpm.
    På 3:an 100-150 5 sek blankt, på 4:an 5,46sek(2ggr). 80-120 på 3:an 3,5 sek, 80-120 på 4:an 4,4 sek. Det finns en bugg vid 3 600 rpm på 4:an och 5:an som måste fixas. Maxladdet ligger f.n. på 1,35 och i loggen så pekar det mot 410-420 Nm. Flyttat varvstopp, (den gör 150 på 3:an vid 6500 rpm)

    Förutom buggen så ska jag prata med Rolf om det går att öka vridet något mellan 3000-4500, det vore kul och komma under 5 sek 100-150 på 3:an.

    P.S Jag är i min födelsestad Eskilstuna och hälsar på släkt och vänner så jag kommer bara sporadiskt att ha till gång till Internet under helgen.D.S

    För Er som bor i Södermanland kan jag berätta att jag slog nytt rekord mellan Äs vägskäl och Hållsta igår. Snacka om gocartkänsla.

    Mvh

    Thomas
    Inte helt missnöjd alltså ?! ;-)
    /r
    Swedish performance

Liknande ämnen

  1. Trim till 9-3 aero 07??
    Av kite i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-03-21, 17:51
  2. Trim 9-5 AERO -00
    Av TripeE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-07, 19:43
  3. 9-5 aero -03 TRIM
    Av Tryffeln i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-10, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •