Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Turbon laddar "över"

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    84

    Turbon laddar "över"

    Hej hej
    Jag har en 2.0t 900 cab -97 där problemet började med att den tappade effekt vid ca 4500 varv och var allmänt riktigt slö... Jag bytte bakre dämparen och de blev fruktansvärt mycke bättre. Den gick skit bra.. förutom att den går över till det röda på mätaren och slutar ladda för att sedan komma tillbaka igen.. så man "hoppar" fram..

    Pratade med en kille som sa att jag skulle följa kablarna från en dosa vid ena framlycktan.. Har gjort det och tyckt att dom sitter fast .. kanske en som jag följde ned under bilen (kanske följt fel) som inte sitter alldeles intill själva grejen som kabeln sitter ihop med. Kan det vara den?

    Jag har även en CE lampa som lyser. Detta problem hade jag även innan jag bytte dämparn. Den kom när man stod på tomgång för länge (räkte att stå o vänta vid ett rödljus). Detta kollade jag då och den gav fel kod lambdasond.. Men nu när jag har tagit ut bilen från vinterförvaringen för att förberad inför säsongen så lyser den hela tiden. Innan räckte det att stänga av bilen o starta igen så var den släckt.. Kanske blivit för mycket tomgångskörning över vintern?? eller turbon som spökar??

    Har även märkt att istället för ett jämt dump pyss så låter det "ftumdummdum" eller hur man nu ska försöka skriva ljudet..

    Är ingen höjdare på det här med bilar så är tacksam för all hjälp jag kan få.!!
    Saab 900, Italiensk Aero -97
    Saab 9-3SC Aero -06

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 394
    hm byta lambda först, sen verkar dumpen inte fungera ok heller om den låter så, knske kärvat lite.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 632
    kika så att wg stången inte kärvat heller...

Liknande ämnen

  1. Mycket olja i "oljeröret" innan turbon. Saab 9-3og -01
    Av SAAB_AERO1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-05-13, 21:09
  2. "rasslande" ljud om jag laddar på fullt.
    Av iNQUAM i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-13, 18:59
  3. [LÖST] Turbon laddar inte, men bilen går i övrigt bra OG9-3 T5
    Av Tobbe87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-28, 17:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •