Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Lackkonservera eller inte!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    14

    Lackkonservera eller inte!

    Har beställt en ny 9-5 Aero-06 silver
    Jag skulle vilja ha lite tips om man ska lackkonservera eller inte. Jag har haft en bil som jag Ditecbehandlade i slutet på 90-talet och var inte alls nöjd med resultatet visst var den fin i början men inte så länge. Jag handtvättade alltid och med medel enligt deras rekomendationer.
    När jag sen skulle lämna in bilen på återbehandling lämnade jag den på en annan ort för att jag tappat förtroendet på den första firman.Personalen på firman sa att den skulle bli som ny och det skulle inte vara några problem. När jag skulle hämnta bilen frågade killen vem f-n som gjort den första behandlingen för den var så dåligt gjord så dom fick göra om mer än halva bilen vilket dom naturligtvis ville ha extra för. Nu vet inte jag hur det blev i längden med den behandlingen för jag sålde bilen efter 8mån.
    Jag har hört många som sagt att dom är nöjda de första 10-12 månaderna men sen tycker dom att det börjar bli dax för återbehandling vilket som är helt förtidigt.
    Problemet för min del är att jag egentligen är en "putsnisse" och vill ha en blank och lättvättad bil men tiden räcker inte till för att göra det själv längre nu med familj och allt annat .
    Om man nu behandlar bilen vill jag inte att den skall kännas sämre redan efter 10-12 mån för då får man inte själv vaxa den utan då måste man lämna in för återbehandling i förtid. "
    Det är ju naturligtvis så att det har ju stor betydelse vem som gör behandlingen inte bara produkten.
    Vilken behandling skall jag välja?
    Har ni kanske några tips på någon duktig firma i skåne?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 079
    En lackbehandling som håller i 1 år skulle jag vara nöjd mer, sånt som SKA hålla längre är jag lite skeptisk till...
    f.d. saabare

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Falkenberg/Halmstad
    Inlägg
    2 520
    Allting är ju relativt, men jag tycker att en lackförsegling på en nybil är snudd på måste - jag menar, en helt ny bil är det bara att smeta på och torka av, bilen är ju (oftast) repfri/knotterfri från fabrik (bortsett från BMW, som verkar ha hasch-påverkade lackerare eller något)..

    Sen beror det ju på hur man själv behandlar lacken med. Alltför många resonerar "Ah, fine - nu är min bil odödlig från smuts", men bilen behöver ju fortfarande bilvård ... bara inte lika ofta (eftersom smuts inte fastnar lika lätt på en välbehandlad bil, bilen blir alldeles hal - som glas), och när det väl ska tvättas så ska det göras med kärleksfull hand .. och inte i maskin.
    mvh Johan Kullberg

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Jag har alltid valt att hoppa över alla dyra "mirakelbehandlingar". Vax och ev amtörförsegling e min melodi. Då kan man göra det när man känner att lacken börjar bli sträv igen och utan att det kostar massa pengar att slänga på något kompatibelt hos en rekondfirma.
    På min nya bil smetade jag på "Top Coat Sealing" från Turtle direkt, och upprepade behandlingen efter en vecka. Sen räcker det med var tredje månad om man vill hålla lacken i topp, men annars tror jag att två ggr om året räcker såvida man inte tvättar med elaka avfettningsmedel.
    Skitenkelt att behandla med det medlet. Man behöver inte bry sig om att maskera plast eller gummilister. Bara o smeta på, låta torka och ta bort det med en frottéhanduk.
    Medlet är ganska dyrt, men drygt som bara den, så en flaska räcker till minst 5-7 behandlingar (beroende på hur lång tid det går mellan behandlingarna).
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    Man ska undvika alla lackbehandlingar som säger sig klara mer än 1 år.
    Som måste ha speciella champon m.m.
    Lack behandling är nått man bör göra och lack försegla.
    De ska man helst göra 1 gång om året och sen efter de spelar de ingen roll hur man tvättar bilen.
    Ett tips är att undvika högtryckstvättar då deras tvätt medel är oftast starkare än borst tvättar och riks för repor är lika stor på båda!

    Sen är ju alltid handtvätt de bästa!

    Men kan säga att lack försegling är väldigt bra då de ger ett extra skydd åt lacken och sen klarar man sig lättare undan repor också då de oftast blir i lackförseglingen de tar.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    14
    Finns det någon som kan tipsa om viket
    fabrikat jag ska välj ur era egna erfarenheter, om jag väljer att lackkonservera.
    Jag kan tänka mig att lämna bilen på återbehandling 1gång/år bara den håller den här "extra" glansen och är lättskött till det är dax med nästa behandling.Jag handtvättar alltid mina bilar och använder bara rekomenderade och skonsama medel.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Alltså kan du tänka dig att lägga ner någon timme var tredje månad och har en någorlunda fräsh lack redan, så rekommenderar jag att du använder vanligt hökvalitivt vax eller Top Coat Sealing som jag berättade om tidigre. Ett utmärkt tillfälle att se över lacken efter skador mm.
    Däremot om du har mycket tvättrepor eller liknande så behöver nog ett proffs se över lacken och låta den genomgå en ordentlig polering. Även detta kan du göra själv, men det är det största och svåraste arbetet som många väljer att betala för.

    Edit: Det finns ju gott om "amatör"produkter som polerar och vaxar i ett steg, men har du redan en fin lack som inte behöver poleras så rekommenderar jag SONAX hårdvax, som är testvinnare i många kategorier.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    14
    Jag kan mycket väl tänka mig att och vaxa själv men problemet är tiden. Huset skall byggas ut med början nu i sommar och sen ska vi ha ett barn till i juli.
    Risken är att just den nya bilen (Drömbilen) inte hinns med att sköta som jag brukar. Det är därför att jag börjat överväga att lackkonservera.
    Jag brukar vaxa själv 3/år och har normalt mycket bra puts på mina bilar.
    Finns det någon här som har någon typ av lackonservering, så man kan höra om ni är nöjda ?


    Tjonge jag ser att du är från Helsingborg, jag bor själv utanför Lund du har kanske tips på någon riktigt bra firma som lackkonserverar och vilket fabrikat det har?

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av Math
    Jag kan mycket väl tänka mig att och vaxa själv men problemet är tiden. Huset skall byggas ut med början nu i sommar och sen ska vi ha ett barn till i juli.
    Risken är att just den nya bilen (Drömbilen) inte hinns med att sköta som jag brukar. Det är därför att jag börjat överväga att lackkonservera.
    Jag brukar vaxa själv 3/år och har normalt mycket bra puts på mina bilar.
    Finns det någon här som har någon typ av lackonservering, så man kan höra om ni är nöjda ?


    Tjonge jag ser att du är från Helsingborg, jag bor själv utanför Lund du har kanske tips på någon riktigt bra firma som lackkonserverar och vilket fabrikat det har?
    MrCap utför en försegling som baserar sig på plast. I flytande form påminner lukten om nagellack. För att det ska få garanterat fäste så polerar dom ALLTID oavsett skick på lacken. Jag misstänker att det är poleringen som kostar pengar, vilket igentligen känns som onödigt på en ny bil.
    Jag håller fast vid att lägga den timmen det tar på att få det gjort själv. Eftersom du redan verkar ha ett barn, så förstår du ju vikten av att få "komma ifrån" lite . Sen hade jag ALDRIG låtit någon okänd få göra det arbetet med min drömbil utan att jag skulle fått vara med (och då kan man ju faktiskt göra det själv).
    Dessutom e iaf JAG mer rädd om något som jag SJÄLV har lagt ner tid och arbete på.

    Tefcar har är en behandling som baserar sig på teflon som jag har hört bra saker om, men dock inte något om hållbarheten.
    Jag frågade vad det skulle kosta med en behandling på en fabriksny bil, och hä e svaret :
    Hej Marcus!



    En Tefcar lackskydssbehandling på din bil kostar från 4.330:-ink moms till 5.500:-ink moms beroende på hur den ser ut.

    Det är alltid svårt att lämna ett exakt pris per mail eller per telefon,därför är det bästa att du kommer förbi och visar din bil så kan vi fasställa priset.



    Du är välkommen att ringa oss på telefonnr.042-15 51 60 eller mobiltel.0708-49 67 44. ring gärna innan du kommer på besök,ibland är vi ute och hämtar eller lämnar bilar.



    Med vänliga hälsningar



    Bilputsen AB
    Lite dyrt tycker jag allt, men men.

    Min första bil hade fått en behandling ifrån Carstyling i Helsingborg, men vad det än var för behandling så bestod den inte särskilt länge. Efter några månader gick jag på med vax.

    Kanske inte riktigt svar på dina frågor, men min åsikt är ganska klar om vad jag tycker om dessa behandlingar på nya bilar...
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    14
    Det är kanon att höra andras tips, erfarenheter och åsikter !
    Tack Tjonge!!

Liknande ämnen

  1. moms eller inte? bra eller dåligt?
    Av lillen 761 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-26, 23:48
  2. Org eller inte? OG900 turbo Lyx
    Av M.Persson86 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-20, 14:18
  3. Är den chippad eller inte
    Av vincent i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-28, 22:40
  4. emblem eller inte?
    Av 99 då 9-5 nu, båda svarta i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-09-16, 20:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •