Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Motorlampan lyser (Akut hjälp tack) og9-3 Aero

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864

    Motorlampan lyser (Akut hjälp tack) og9-3 Aero

    Har haft problem med min og9-3 Aero 01:a.

    När man kör och släpper på gasen verkar den släppa ut luft någonstans. Låter lite som förut på en ng900 när vakumslangen på av var sönder. Den tappar ork direkt efter växlingen och motorlampan är även tänd.

    Slangarna ser fina ut. Så min tanke skulle vara att AV är paj.

    Vad blir det för resultat då? Vad annars kan det tänkas vara?

    Läser man ut felkoden är det att den inte kan blanda bränsle och luft.

    Vad ska jag felsöka?

    EDIT: Har försökt att blåsa i vakumslangen men inge luft passerar där i alla fall inte vad mina lungor klarar av.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864
    Vad händer ifall LMM är trasig?

    Här också märkt en sak här på STCS... de flesta problemtrådar saknar lösningen som fixade problemet. Vilket är lite tråkigt
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 711
    Hej,

    På dom bilar jag testat med kass LMM har bilen gått direkt dåligt. Svårkörd och med vissa ryckningar.

    Har du kollat AV så den inte läcker? MV, är den ok?


    Har själv tänkt samma tanke som dig angående lösningarna på trådar. Därav att jag faktiskt efter mitt tomgångsproblem tidigare, skrev dit min lösning.
    Kanske flera borde apa efter


    Mvh

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864
    Det jag testat på AV är att blåa i vakumslangen..

    MV: Hmm! Hur testar man den? Bilen bygger ju ett visst tryck.

    Ska försöka få tag i någon och testbyta LMM med i morgon för att se ifall det löser några problem. Men som sagt, bilen är lite svårkörd. Verkar ha dåligt med ork. Efter en växling rycker den till en del.

    Nu har den ju precis varit inne för motorbyte.

    Precis samma fel innan. Dock efter en nollning så började även oljetryck lampan lysa och efter det var det över med den motorn. Men efter bytet var den OK i 3mil. Så nu vill jag inte köra så mycket mer. Men drygt att ha den stå över helgen också.

    Vet att Znyper läste ut en felkod som tyder på bränsle vs luft blandning.

    EDIT: Jo, men jag tror att många är så glada att bilen fungerar igen att man lätt glömmer att skriva förklaringen. Men när man söker efter fel är det guld att kunna söka mycket på forumet.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864
    Har idag bytt ut alla vakumslangar. Skruvat åt en slang till ic som satt lite löst.

    Men fortfarande, efter en växling så hugger den till. Tycker fortfarande att det låter som att den släpper ut luft efter en växling. Kan dock inte förstå vart.

    EDIT: Kollat LMM och den såg riktigt fin ut.

    Dåligt bränslefilter? Kan det ge dessa problem?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864
    Ingen som har ett tips?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864
    APC nålen står även den på halva vita vid tomgång. Jaja, nu får bilen vara avstängd till måndag då det blir verkstaden igen. Men någon som har något tips.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 632
    turboras kasnke... låter onekligen som att det är något strul med dumpen som gör att den dör efter växlingarna...

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864
    Felet funnet!

    Verkstaden som gjorde motorbytet hade stoppat i Denzo stift. När jag bytte stift, fortsatte den att gå dåligt och kompenserade ner soppan rätt rejält. Men efter ett tag gick det till sig. Måste varit riktigt sur efter de andra stiften.

    Drygt att det hände...

    Hittade även problemet med luftläckan. Var AV som jag var lite ute på.

    Vill tacka Znyper för hjälpen, lån av delar, obd2 och problemlösning.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 711
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Felet funnet!

    Verkstaden som gjorde motorbytet hade stoppat i Denzo stift. När jag bytte stift, fortsatte den att gå dåligt och kompenserade ner soppan rätt rejält. Men efter ett tag gick det till sig. Måste varit riktigt sur efter de andra stiften.

    Drygt att det hände...

    Hittade även problemet med luftläckan. Var AV som jag var lite ute på.

    Vill tacka Znyper för hjälpen, lån av delar, obd2 och problemlösning.
    Kalas att det löste sig så snabbt, samt att du beskrev felet


    Mvh

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864
    Citat Ursprungligen postat av Kasumi

    Kalas att det löste sig så snabbt, samt att du beskrev felet


    Mvh
    Jo men var inte lätt att börja tänka på stiften.. Då de var nya men även är det svårt för verkstäder som inte håller på med Saabar oftare. Förstår inte varför andra tändstiftstillverkare har med stift till Saab när även de måste veta att de inte fungerar till 100%.

    Sen att AV var dålig gick ju lätt att hitta när man fick byta. Så i morgon ska bilen nog få en riktig tvätt och kanske beställa nya bromsar.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 661
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Citat Ursprungligen postat av Kasumi

    Kalas att det löste sig så snabbt, samt att du beskrev felet


    Mvh
    Jo men var inte lätt att börja tänka på stiften.. Då de var nya men även är det svårt för verkstäder som inte håller på med Saabar oftare. Förstår inte varför andra tändstiftstillverkare har med stift till Saab när även de måste veta att de inte fungerar till 100%.

    Sen att AV var dålig gick ju lätt att hitta när man fick byta. Så i morgon ska bilen nog få en riktig tvätt och kanske beställa nya bromsar.
    Som tillverkare skiter dom nog i att dom inte funkar till fullo med våra Saabar, ingen som märker nåt förns dom redan är sålda, och då är ju pengarna redan på kontot så att säga.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

Liknande ämnen

  1. Hjälp! Bilen går ryckigt+motorlampan lyser!!!!
    Av jojje81 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 20:25
  2. Akut hjälp tack! kopplingsarm(urkopplingsaxel) i fel läge?
    Av GustI i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-08-03, 14:09
  3. Motorlampan Lyser, hjälp!
    Av turbomulle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-28, 00:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •