Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Arver bil i Västerås - oseriösa?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Inlägg
    14

    Arver bil i Västerås - oseriösa?

    Efter en tids sökande begav jag mig ner till Västerås häromdagen för att köpa en SAAB 9000 CSE 2.3t Classic med 7600mil på mätaren - en bil i absoluta toppskick enligt säljaren på Arver bil.
    Fullsmetad och i originalskick med originalljud, avtagbart drag osv...
    Ditec-behandlad sedan ny, rostfritt Feritta med mera, full historik och en ägare. Kan inte bli bättre efter att jag verifierat allt med tidigare ägaren, SAAB verkstad samt Ditec center i Västerås, eller!?

    Sagt och gjort, vi var två som åkte dryga 60 mil enkel väg för att handla, och det är tur att vi åtminstone hade en trevlig resa...
    När vi kom fram stod bilen utomhus, otvättad, så efter en lite kortare provtur så fick vi tvätta av den själva för att kunna göra en bedömning av kaross med mera. Vad vi sedan upptäcker gör att man tappar sugen ganska ordentligt!
    Höger bakskärm är rejält intryckt, något som kostar någon tusenlapp att åtgärda enligt SAABs plåtniklas, såvida inte det kräver en omlack vilket skulle gå på en sisådär ytterligare 5500kr.
    titta själv...
    Visst blir man sugen...

    När vi pratade med säljaren om detta så sade han ordagrant "detta påverkar ju inte trafiksäkerheten" "det är ju en gammal bil" och andra fina ursäkter. Han hade för övrigt inte ens "sett" den skadan, och hade han nämnt det per telefon hade vi knappast åkt.
    Efter att ha slutfört "besiktningen" av bilen stod det klart att den hade följande fel:

    - Strålkastartorkare vänster fram ur funktion
    - Stolsvärme ur funktion
    - Buckla höger bakskärm, buckla motorhuv, flertalet dörruppslag och djupa repor, vissa ända in i plåten!
    - Ojämn bromsverkan bak

    Summa summarum så ligger 90.000kr (de begjorde 89.000kr för bilen) på ett konto och bränner i väntan på att byta ägare.
    Jag skulle kunna fortsätta räkna upp ännu mer detaljer som gjorde att man blev rätt besviken, att det kostar för två arbetsföra personer att åka ~130mil skiter jag i, att bilen var i ett helt annat skick än vad säljaren gjorde gällande är mer allvarligt...

    Så, får man inte lägga ut trådar som dessa får moderatorerna gärna radera den. Om inte annat så kanske någon annan slipper åka över halva Sverige och bli lika besviken som undertecknad!

    Mvh
    André

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    425

    Re: Arver bil i Västerås - oseriösa?

    Det är alltid tråkigt att åka långt och bli totalt nedslagen när man ser bilen i verkligheten. Jag gjorde en resa på 25 mil på senhösten och tittade på en bil som enligt säljaren skulle vara helt felfri (Golf) och väldigt gott skick för sin ålder. Visade sig vara en snikimport med lösa knappar, kablar hängande och ett tattarförsök till att få stolsvärme...

    Informerade inte tidigare ägare om dessa fel? För jag har svårt att tro att dessa fel har uppkommit genom att stå hos handlaren.
    Jag brukar även vara övertydlig med att jag vill att bilhandlaren ska köra in bilen i hallen, även om jag tittar på sommaren för att jag vill att bilen ska torka upp ordentligt.

    Själv så anser jag att det skulle vara ganska stor prutmån om bilen var befäst med dessa fel du rablar upp. Men en trevlig roadtrip fick du iaf

    (har dock ingen erfarenhet av Arvers bil i V-ås förutom ett väldigt kort mailsvar när jag mailade på en 9000 CDE för ett par veckor sedan)

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Jag har så svårt att fatta varför man uppenbarligen ljuger om skicket en bil är i. Den förmodade köparen blir ju bara besviken även om man inte rest långt för att titta på objektet.
    Besvikelsen är ju större anledning till att köpet spricker än att man direkt talar om att sak som kostar 1000:- att laga är fel och säger sig vara beredd att pruta motsvarande summa.

    Även om bilen i detta fallet skulle vara i det skick säljaren påstod så verkar priset lite högt i mina ögon. Om man inte absolut vill ha en riktig lågmilare förstås.
    Jag skulle nog vilja ha ner den närmare 20' i all fall även om jag borde vara "part i målet" och försöka hålla upp priserna på just 9000 Classic och A50 som jag har själv.

    Lycka till med bilköpet!


    PS: Kanske du nästa gång kan ta hjälp av någon här på forumet från orten att göra en första "besiktning" innan du reser iväg?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Inlägg
    14

    Re: Arver bil i Västerås - oseriösa?

    Citat Ursprungligen postat av H20
    Informerade inte tidigare ägare om dessa fel? För jag har svårt att tro att dessa fel har uppkommit genom att stå hos handlaren.
    Jag brukar även vara övertydlig med att jag vill att bilhandlaren ska köra in bilen i hallen, även om jag tittar på sommaren för att jag vill att bilen ska torka upp ordentligt.

    Själv så anser jag att det skulle vara ganska stor prutmån om bilen var befäst med dessa fel du rablar upp. Men en trevlig roadtrip fick du iaf

    (har dock ingen erfarenhet av Arvers bil i V-ås förutom ett väldigt kort mailsvar när jag mailade på en 9000 CDE för ett par veckor sedan)
    Att strålkastartorkaren var ur funktion berättade faktiskt säljaren efter att jag påpekat detta efter att ha sett en bild på bilen... Detta skulle han åtgärda när vi pratade per telefon, men väl på plats skulle inte ens ett prisavdrag ske. En stålkastartorkare går för övrigt lös på 1295:-

    Säljaren sade att det var en självklarhet för honom att bilen skulle vara ren och torr när vi skulle komma och kika på den, så det var med stor förvåning bilen stod utomhus i ett rätt skitigt skick.

    Tidigare ägare tyckte att bilen var i 100% skick och helt utan fel.
    Det är ju som svårt när folk per telefon berättar att den är fin, till och med de som Ditec-behandlat bilen tyckte den var fräsch!
    Att det ena och andra sedan kunnat hända hos handlaren är nog inte otroligt, för originalfälgarna som legat i skuffen blev stulna under en tidigare provkörning av bilen... Så antingen har den som bytt in den gjort en riktig felbedömning, eller så har den blivit smått misshandlad under den korta tid handlaren haft bilen!

    Men som sagt, en trevlig roadtrip blev det

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Jag har så svårt att fatta varför man uppenbarligen ljuger om skicket en bil är i. Den förmodade köparen blir ju bara besviken även om man inte rest långt för att titta på objektet.
    Besvikelsen är ju större anledning till att köpet spricker än att man direkt talar om att sak som kostar 1000:- att laga är fel och säger sig vara beredd att pruta motsvarande summa.

    Även om bilen i detta fallet skulle vara i det skick säljaren påstod så verkar priset lite högt i mina ögon. Om man inte absolut vill ha en riktig lågmilare förstås.
    Jag skulle nog vilja ha ner den närmare 20' i all fall även om jag borde vara "part i målet" och försöka hålla upp priserna på just 9000 Classic och A50 som jag har själv.

    Lycka till med bilköpet!


    PS: Kanske du nästa gång kan ta hjälp av någon här på forumet från orten att göra en första "besiktning" innan du reser iväg?
    Exakt, besvikelsen är svår att sätta en prislapp på!
    En riktig lågmilare är precis det som jag är på jakt efter, så priset är väl lite sekundärt. Men min sammanfattning till säljaren löd ungefär såhär:
    -Jag har åkt rätt långt för att köpa en bil som skulle vara värd en sisådär 90' men den bilen jag tittar på är värd 70'

    Tack för lyckönskningen och tipset att kolla runt efter lite hjälp via forumet!

    Mvh
    André

  6. #6
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Gör som jag brukar göra:

    Ring / maila nån högre upp organisationen och berätta vad som hänt.
    Brukar inte ta lång tidn innan de hör av sig, betydligt lenare i truten....

    Jag skulle minst begära milpengar för att ha åkt så långt till en förväntat seriös handlare och sen blivit så lurad, samt att säljaren inte stått för vad han lovat på telefon.
    Detta eller ett schysst avdrag på priset, eller att de fixar bilen. (De har en enl ryktet en jäkligt bra plåtverkstad på arver i västerås)


    Platschef - Torbjörn Olsson
    021-818204
    torbjorn.olsson@arverbil.se

    Försäljningschef - Eva Andersson
    021-818216
    eva.andersson@arverbil.se



    Lycka till
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    mi arbets kamrat råka ut för exakt samma sak för en månad sen fast när han kom fram så hade dom hjöt prist med 27 000kr han blev förbanad och vill ha ersättning för resan men det fick han inte så när han skulel ta tåget hem så va det 2 timmar försenat så han tog en taxi halva vägen

    resan gick på nästan 5000kr total och det ända dom hade att erbjuda som plåster på såren va en bak öl

    (för tilfället så va teknikens värld där så han gick fram till dom och sa här har ni något att skriva om och dom gick in till chefen på firman och prata han brydde sig inte nått vidare men det vore kul om det kom i tidningn tycker sådan skojare ska uppmärksammas när det gäller så stora firmor

    säge rbara skandal

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Inlägg
    14
    Hepp, glömde ju skriva att spoilern fram vid höger dimljus är spräckt, vänster blinkersglas bak spräckt, samt luckan vid bogserögla är demolerad.
    Till detta fanns det till och med dokumentation som bekräftade vad vi själva kunde se, nämligen rostangrepp på fjärdertornen samt bränsletankens upphängning...

    Storyn fortsätter då jag uppmuntrad av dig perr skall mejla till dem nu och ringa då de förhoppningsvis läst mejlet. Fila ner priset är jag inte lika intresserad av som att få en fräsch bil, så vi får se om de kan åtgärda den!

    Mvh
    André

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Inlägg
    14
    Idag ringde Eva Andersson från Arver...

    Varudeklarationen som helt saknades finns visst nu tillgänglig i bilen.
    Bromsarna har hon låtit kontrollera hos en systerverkstad och de är u.a.
    Intressant att Svensk Bilprovnings protokoll uppvisar precis det jag märkte, nämligen ojämn bromsverkan.
    Bucklan såg Eva direkt när hon tittade på bilen, men menade att det ju faktiskt var normalt på en så pass "gammal bil"...
    Ett annat exempel var det spräckta blinkerglaset som hon inte ens kommenterade.
    Det enda vi är överens om är det interiöra skicket som faktiskt är i toppskick!

    Uppenbart är dock att de tar på sig ett visst ansvar för den skönmålning som skett av bilen då de kommer att stå för reskostnaderna!
    I och med det så är också detta ärende avslutat för min del.
    Jag funderar dock på att hålla koll på bilen och kontakta nästa ägare som kanske kan få lite åtgärdat på MRF-garantin...

    // André - en ohejdad pedant som föredrar handtvätt och fräsch kaross framför poletter till automattvätt och låga mil

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    139

    Svagt

    Ok, att man kan ha olika åsikter om den bucklan är otroligt....Dock snyggt att stå för resan.

    det var länge sedan jag köpte beg bilar av handlare, det mesta är i toppskick enl dem tyvärr.

    (Fö. köpte jag en 2,3t 9'k jub för 44' till min mor, 21' mil. Men den var helt rak i plåten och går mkt bra i motorn + full bok. Det som har gjorts är nya däck + bromsar runt om.)

    Så detta pris är fel med tanke på felen... Hade bilen var helt felfri kanske 75'.

    Lycka till med letandet!

    Mvh

    Tony
    9-5 Aero- 00 , 900 T8 -89

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Inlägg
    14
    Jahapp, nu har de visst börjat diskutera hur stor del av reskostnaden som de skall stå för också...
    Bara resan, tur och retur, är ~135mil, typ 1200-1400 i soppa...
    Eftersom jag hade för avsikt att göra affär hyrde jag en bil för avlämning i Västerås. Eftersom det inte blev någon affär körde jag hem igen med hyrbilen. Hyrbilskostnaden uppgår till 590:-.

    Totalt blir det inte många kronor över 10kr/milen vilket är löljigt att bråka om. Eva sade per telefon att vi ersätter utlägg mot uppvisande av kvitto, vilka jag avsåg att scanna in och skicka per e-post.
    När jag bad henne bekräfta detta löfte per e-post börjar hon kärva.


    Jag är allt mer övertygad om att det var bra att inte köpa bil där i alla fall...

    Har hittat ett pedantskött ex. på annat håll så affär blir det förhoppningsvis snart

    Mvh
    André

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    97
    jag har köpte 3bilar utavbilhuset (peugeot) i västerås,,

    1,VW vento
    o nu varande bilar
    honda civic, inhandlades förra torsdag,
    Saaben köpt för ca ett år sen..

    när jag köpte vento´n så hade den gått 16000mil med lite små skönhetsfel.
    köpte civicen utan äns att se på bilen,
    säljaren berättade hur bilen va o var det var för pris så var det bara att handla..
    Saaben blev in handlat endast efter en lite provkörning, då var det bara den bilen i mina ögon..

    är faktist jättenöjd med alla bilar, haft o äger just nu..
    så jag håller med vissa är seriös o vissa inte..
    Saab 900 2,0t

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    25

    Arver bil

    har bara dåliga minnen av arver. min flicväns nya polo vart lämnad där efter vi vart rammade av en person på en parkering så airbagen poppade.
    de lagar bilen, åker från bålsta för att hämta den. bara för att se de monterad dit fel ratt. vi hade en lädersport ratt. får åka därifrån utna bil och vänta 2 veckor på rätt ratt. åker från bålsta igen för att hämta den. denna gång när man svänger från parkeringen klickar det hela tiden i ratten. visar sig de glömt montera nån ring. väntar en vecka till. häntar bilen för att se de har pajat solskydet på förarsidan. de vill inte laga det. slutar med vi får åka dit efter en vecka och läman in bilen igen då de tillslut gått med på att fixa felet men de var säkra på det var vi so hade haft sönder den.

    aldrig mer arver!

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Inlägg
    14

    Reseersättning kom igår...

    ...så lite måna om sitt rykte verkar de i alla fall vara.
    Hedervärt att stå för soppakostnaden, även om det har varit med stor nonchalans de bemött mig som köpare.

    Skönt att i alla fall kunna lägga detta åt sidan.

    Mvh
    André

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-12-05, 10:42
  2. VARNING! OSERIÖSA SÄLJARE/KÖPARE! LÄS DETTA
    Av MrTurbo i forum Pryltorget köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-04-30, 22:44
  3. Oseriösa trimfirmor.
    Av arsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2005-06-15, 11:47
  4. OSERIÖSA FÄLGLFÖRETAG??
    Av Peppes Bodega i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-07-09, 23:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •