Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 9-3ss aero?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178

    9-3ss aero?

    Tjena,

    Efter ett tag utanför saab djungeln (knappt ett halvår) så börjar jag kolla på lite alternativ, eller kanske andra bill till min fina Opel.

    Lite mer kräm och en bekväm (ljud + åkkomfort) är det jag är ute efter. Har kollat på Audi A6, Bmw 540, Bmw 740. Alla dessa är fina vagnar dock så kostar den en slant i både inköp och underhåll. Började därför snegla lite på en ss aero (ej den med 2.8t).

    Hur är dessa bilar? Jag har alltid hållit mig till saabar upp till årsm 1999. T7 saabar vill jag inte veta av pga alla problem. Är en 9-3ss aero problemfri bil? Inga konstiga motorras, motorolja försvinner etc?

    Jag är en sån som aldrig provkör en bil om jag inte är 95% säker på att jag ska köpa det därför undrar jag hur motorn i 210 hästaren är? Är den dötråkig eller är den helt åk för att ge en litet leende på läpparna?

    Vad ska man ha för utrustning? Pilotpaket är en självklarhet och automatlåda. Är automaten med paddlar på ratten lr är det ngn extra grej? Finns det öht? Vilket audio system är att föredra? skillnad premium 150/300? Ingår navi i 300 ?

    Sorry säkert massa dumma frågor, har sökt lite och läst andras köpråd trådar, men vill ha lite fräsch info.

    Ngt annat, förutom årsmodell 2003 man ska passa sig för? Några viktiga service bulletins som man ska se till är gjorda?

  2. #2
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Några mekaniska problem förutom skrapande bromsar har jag inte hört talas om.
    Motorn verkar inte vålla några problem.
    Det som kan strula är det elektriska men det verkar som m04 och framåt är relativt befriade från problem.

    Bilen är bra på att kamoflera effekt, men när man tittar på mätarn vet man att det går undan
    Chassit är som så ofta tidigare nämts en riktig höjdare.

    Navi ingår inte i 300 systemet utan då heter det Infotainment premium 150/300 plus.

    Vad gäller ljudet är det inte jätte bra ens med 300 systemet.

    M.v.h. Andreas

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Jag fick höra av Nordic nu på bilmässan att min bil (alltså en SS med 2.0t motorn) skulle bli snabbare än Saabs egen Aero (210hk) med någon slags light trim. Man skulle inte behöva ändra något annat än just ny mjukvara.

    Nån som vet om det stämmer, ska ju vara samma effekt vad jag förstår iaf?

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Jag hänger på tråden,jag skall nämligen ha en sån jag med så det är bra att veta alternativen.
    /Magnus
    Akta skinnet!

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    ...........

    Det som kan strula är det elektriska men det verkar som m04 och framåt är relativt befriade från problem.

    ..............
    Vad gäller ljudet är det inte jätte bra ens med 300 systemet.

    M.v.h. Andreas
    Vad av det elektriska strular? något som påverkar körbarheten eller saker som elhissar.. ?

    Då är det kanske inte lönt o stirra sig blind på en pre 300.
    150 plus blir antagligen "bra"...

  6. #6
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av zsh
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    ...........

    Det som kan strula är det elektriska men det verkar som m04 och framåt är relativt befriade från problem.

    ..............
    Vad gäller ljudet är det inte jätte bra ens med 300 systemet.
    Vad av det elektriska strular? något som påverkar körbarheten eller saker som elhissar.. ?

    Då är det kanske inte lönt o stirra sig blind på en pre 300.
    150 plus blir antagligen "bra"...
    Ja det är elhissar m.m.

    M.v.h. Andreas

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178
    ingen annan som har ngt o tillägga?

    Tänkte även på en annan sak. Kollade på ss aero i skåne och finns väl 4-5 st till salu men ingen till "vettig" peng hade navi. Fråga:

    1. Kan man köpa till Navi från saab i efterhand och vad kostar kallaset?
    2. Kan man fixa navi på annat sätt, t ex SDCC lr liknande? (alltså original navi)

    tack

  8. #8
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av zsh
    ingen annan som har ngt o tillägga?

    Tänkte även på en annan sak. Kollade på ss aero i skåne och finns väl 4-5 st till salu men ingen till "vettig" peng hade navi. Fråga:

    1. Kan man köpa till Navi från saab i efterhand och vad kostar kallaset?
    2. Kan man fixa navi på annat sätt, t ex SDCC lr liknande? (alltså original navi)

    tack
    Ja visst kan man köpa det på Saab, var en kompis som frågade om pris och jag har för mig att reservdelsgubben sa 28.000:- men vet inte om allt ingick då.

    Vad det gäller sdcc så är det bara att ringa/maila å fråga...

    M.v.h. Andreas

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •