Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: saab 9-3

  1. #1

    saab 9-3

    Jag har en saab 9-3 2.0t alltså en med llt.. är det stor skillnad mellan LLT och en FLT? vad jag fattar är det ju antagligen sämre med en LLT men hur mycket? laddar den mycket sämre el? finns det nån dumpventil till den? för jag har fan försökt lyssna till om den finns men jag hör fan inte hört ett skit..

    sen undrar jag -för jag har funderingar- att chippa, byta lite luftfilter och sätta på ett 2.5 el 3" rör på den är det värt att kasta bort över 10 lappar på en LLT el ska man ge upp och om det går köpa en FTT och trimma den efter den?

    jag menar om man trimmar den så kommer den bli minst 80 hästar starkare så då kanske de duger utan att man har en FTT?..

    är ju ingen hejjar på bilar el nått så man måste ju fråga för att sätta sej in i det hela

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    De har t.ex. olika stora turboaggregat. En fulltryckare har ett större agg. vilket lämpar sig för högre effektuttag. Sen skiljer det en hel del andra grejer också, bl.a. koppling och bromsar men visst kan du trimma en LTT. Det är ibland t.o.m. att föredra eftersom en FTT redan ligger närmare gränsen för vad hårdvaran klarar av. En LTT har lite längre upp till den gränsen, av naturliga skäl.

    Dumpventil har, tror jag, alla bilar med turbo. Beroende på årsmodell har din bil antingen en vanlig dumpventil eller en återcirkulerande. I det senare fallet är det ingen eller väldigt liten idé att byta men i det förra kan du ju, om du tycker att det låter för lite, byta till en som får fjortisarna vid korvkiosken att fnittra nervöst. Det säljs ibland en och annan sådan på pryltorget här. Dumpventil alltså, inte fjortis.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    73
    Lättrycksturbon och och fulltryckturbon har samma aggregat vad jag vet. Det är bara aeron som har ett större Mitsubishi aggregat. Mellan ltt och ftt är det nog bara programvara och magnetventil som skiljer (+turbomätare då). Från årsmodell 2001 är det nog bara programvara som skiljer.

    3" framrör och sportkat är väl aldrig fel, men då är det nog lika bra att uppgradera programvaran också så får du ut mer av det. Om det är billigare att köpa en ftt direkt skulle jag nog säga: JA! En chippning ger trots det mer effekt än en standard ftt.

    Om du ska ha öppen dump lämpar sig detta endast på bilar med Trionic 5, d.v.s den röda tändkasseten (t.o.m -00)
    9000 2.0t Classic -98
    96 V4 -70

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    73
    Angående skillnad i laddtryck så ligger en ltt på 0,4 bar ca. En 185 hk på 0,79 bar och en 200 hk 1 bar. Aeroaggregatet är ja lite osäkrare på...tror det kan vara 1,1 bar.
    9000 2.0t Classic -98
    96 V4 -70

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •