Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Äldre motor i nyare bil!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42

    Äldre motor i nyare bil!

    Hej!

    Jag har sökt i forumet nu en längre stund om vad som gäller vid motorbyten. Hittade väldigt utförlig information om detta men problemet som jag inte riktigt fick svar på är vad som gäller när man stoppar en äldre motor i en nyare bil? Kanske är det bara jag som läser dåligt??

    Det ligger till såhär! Jag har en 99EMS av 72:års modell som tyvärr är krockskadad. Hittade nu på blocket en riktigt fin 99GL av 83:årsmodell som är i princip rostfri samt fri från bucklor

    Min tanke var att helt enkelt para ihop dessa bilar och bygga en "fejkad" EMS genom att stoppa drivlinan i den nya fina karossen, lacka om i en äkta EMS kulör och pynta med allt som hör denna modell till!

    MEN, hur funkar det att stoppa en 72:as motor i en 82:as bil? Går det att besikta den, måste den reggas om, går det alls??

    Jag är MYCKET tacksam för svar då detta är ett projekt jag hemskt gärna vill ro iland!

    mvh Johannes!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42
    kom igen nu, hjälp en saabvän i nöd

    ska ringa vv imorrn men det vore schysst med några expertutlåtanden härifrån!

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784
    Det går en gräns för avgasreningskrav vid '76 års modell; OM det är så att din gamla motor klarar de nyare kraven så kommer sannolikt ingen på bilprovningen att ens reflektera över att det är nåt "fel". Men om den inte gör det, och bilprovningen tittar ner under huven med ens halvkunnig blick, och upptäcker att det sitter en B-motor i en '83:a.... då har du, som Loffe Carlsson uttrycker det i "Göta Kanal", skitit i det blå skåpet!

    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42
    Men går det inte att få bilen laglig alls med den motorn i?

    Känns ju aningens surt faktiskt!

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 681
    Karossbyte? Behålla ram/ch nr? då är det kaka, frågan är om man får...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  6. #6
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 142
    Medlem#
    6252
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Karossbyte? Behålla ram/ch nr? då är det kaka, frågan är om man får...
    gör du det snyggt, vem ser då skillnad lixom?, ingen!jag skulle bytt identitet på bilarna helt klart smidigast

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    Citat Ursprungligen postat av NocaL
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Karossbyte? Behålla ram/ch nr? då är det kaka, frågan är om man får...
    gör du det snyggt, vem ser då skillnad lixom?, ingen!jag skulle bytt identitet på bilarna helt klart smidigast
    Ja, men inte helt lagligt.


    Jag har för mig att om bilen tillverkats med den motor man skall byta till så ska det vara ok förutsatt att bromsarna inte är sämre än vad de var orginal till motorn. Eftersom båda är 99:or borde detta innebära att du kan byta motor hursomhelst till alla som suttit fabriksmonterade i en 99:a någonsin.
    Och bromsarna är väl samma på 99:orna oavsett motor har jag för mig.
    En bekant bytte sin i-motor i en 9000 för några år sedan mot en turbomotor. Efter 4 år upptäckte någon vaken besiktningsman detta. Han fick betala ca 150:- extra och sedan var bilen reggad med en turbomotor istället. Detta för att 9000 hade tillverkats med turbomotor och att bromsarna var samma som på en turbobil.

    Om jag nu mot förmodan skulle ha fel, så tror jag inte många besiktningsmän ser skillnad på b och h-motorn, och om de skulle se skillnaden har jag svårt att tro att de skulle bry sig. Det skiljer ju inte så mycket i effekt.

    En annan bekant besiktigade sin buggy med 1200 i orginal med en 1600 motor med två st enorma weberförgasare på. Det har de fortfarande inte upptäckt på besiktningen.

    Så jag skulle säga: Kör hårt och byt!!
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Går inte! -76 kom som sagt andra avgaskrav och du måste sätta i en motor som överenstämmer med 82 års krav. Sen om det står Opel, Ford Datsun på det blocket har mindre betydelse så länge du inte överskrider gränsen för vrid och hk-antal. Huvudsaken är att maskin du stoppar i din nyare bil från -86 överenstämmer med avgascertifikeringen i motsvarande årsmodell.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42
    Tackar för alla svar, vilka ger både hopp och lite förtvivlan

    Jag antar att motorn från 72:an är lite smutsigare än den i 83:an men det borde inte vara någon jätteskillnad direkt! Fick inte tid att ringa VV idag men det får bli till veckan!

    Men om avgaskraven går att uppfylla med EMS motorn så borde väl sjävla transplantationen vara laglig?

    Är frestande att bara byta och åkta och se om den går igenom!

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Citat Ursprungligen postat av stenling
    Tackar för alla svar, vilka ger både hopp och lite förtvivlan

    Jag antar att motorn från 72:an är lite smutsigare än den i 83:an men det borde inte vara någon jätteskillnad direkt! Fick inte tid att ringa VV idag men det får bli till veckan!

    Men om avgaskraven går att uppfylla med EMS motorn så borde väl sjävla transplantationen vara laglig?

    Är frestande att bara byta och åkta och se om den går igenom!
    Annars är det ingen som hindrar dig att sätta dit en kat. Då borde du rulla igenom med råge gällande avgaskraven.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av stenling

    Är frestande att bara byta och åkta och se om den går igenom!
    Skulle jag oxå gjort har besat flertalet bilar med andra motorer och det skall till bra mycket om det ser okey ut under huven innan någon märker detta byte på en SAAB från -82. Det enda avgasvärde som kollas på den är Co´n och detta är ju no probs oavsett motorn kommer från en -69´a om allting e just.
    Drar mej till minnes en regbesiktning på en Merca 380 eftersom den begåvats med en Cheva 350. Installationen var ruskit prydligt gjord och beskillen kollade batterifastättning stängde huven och undrade vad för ändring som var gjord. Han missade totalt det satt en åtta under huven istället för sexa.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42
    Blir allt mer lättad av era svar! Kanske gör så att jag testar byter motor och sedan åker och ser vad som händer!

    Innan jag börjar riva ner bilen helt för att bygga om den med ny lack, inredning osv!

    Någon som vet om CO kraven är samma för 72-83 ??

    Är det lagligt att sätta en katalysator på en bil som inte är "byggd" med en sådan??

    mvh Johannes!

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42

    Karossbyte!

    Har nu funderat både hit och dit angående detta problem och nästan bestämt mig för att försöka byta chassi och ramnr! Detta eftersom att jag inte efter några års körning kanske åka dit på besiktningen helt plötsligt!

    Nu till frågan! Någon som har en hyffsat bra idé om vad som måste göras för att få bilen så bra som möjligt så den rullar igenom utan misstanke?

    Chassinummret sitter popnitat på en bricka i motorrummet, ramnummret har jag hört ska finnas under baksätet på en balk? Finns det några fler nummer jag måste ha koll på? Finns dessa nummer kanske på flera platser som jag inte vill att besiktningsmannen ska hitta med sin ficklampa?

    Vidare siktar jag inte på att få bilen att se ut precis som en orginalare som rullat ut ur fabriken, utan snarare göra en lite blandning! T.ex. behålla det nyare bromssystemet, bakljusen, framblinkers, grill osv! Tror ni detta kan göra bilprovningen misstänksam? Man borde väl kunna säga att man bytt bromsar, lysen osv för att göra bilen bättre?

    Tack på förhand!

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318

    Re: Karossbyte!

    Citat Ursprungligen postat av stenling
    Har nu funderat både hit och dit angående detta problem och nästan bestämt mig för att försöka byta chassi och ramnr! Detta eftersom att jag inte efter några års körning kanske åka dit på besiktningen helt plötsligt!

    Nu till frågan! Någon som har en hyffsat bra idé om vad som måste göras för att få bilen så bra som möjligt så den rullar igenom utan misstanke?

    Chassinummret sitter popnitat på en bricka i motorrummet, ramnummret har jag hört ska finnas under baksätet på en balk? Finns det några fler nummer jag måste ha koll på? Finns dessa nummer kanske på flera platser som jag inte vill att besiktningsmannen ska hitta med sin ficklampa?

    Vidare siktar jag inte på att få bilen att se ut precis som en orginalare som rullat ut ur fabriken, utan snarare göra en lite blandning! T.ex. behålla det nyare bromssystemet, bakljusen, framblinkers, grill osv! Tror ni detta kan göra bilprovningen misstänksam? Man borde väl kunna säga att man bytt bromsar, lysen osv för att göra bilen bättre?

    Tack på förhand!
    Nu är du ute på djupt vatten.. Fundera inte ens på detta om du inte är alldeles säker på vad du gör. Minsta misstanke hos bilprovningen och du är garanterat torsk. Bilprovningen utgår koncekvent från att det är stulna grejjor/fordon dom har att göra med när det upptäcks ev. fiffel med identiteter. Ta hellre en ev. ombesiktning/föreläggande med fel motor än jiddra med skiften på identiter.

    Att klara igenom den äldre motorn på i ditt fall nu en -83 är ju egentligen en skitsak när det bara är co´n du måste ha koll på. Finns inte en bes. man i världen som kollar av motorbytet om den äldre ser ut att vara i samma utförande som den nyare motorn. Klappa in den nyare motorns motornummer och låssas som det regnar vid kontrollbesningen är mitt råd. Sen om du ändrar andra saker på bilen så regga han med dessa och vem vet du kanske kutar på "rätt motor" av en tillfällighet och med lite tur som e bättre än den du har.

    Det handlar om för små pengar att sätta i risk till vad du kan torska på när det gäller en SAAB från -83.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42
    Det där låter ju iof inte så värst betryggande! Men är det verkligen så svårt att fixa till? Jag har dessutom lite hjälp av en person som gjort en tidigare operation av det här slaget, då iof på en bil som skulle typas in för rally!

    Chassinummret är ju bara att flytta över till samma plats i det andra motornummret, dock måste ramnummret svetsas vilket måste göras snyggt!

    Jag ska forska vidare i detta ämne!

    Men kanske ska börja att gå på din rekomendation och byta motor för att testa att besikta! Dock är det ju en del arbete eftersom jag även måste byta bränsletank, kablage etc.. . .

    Tack för alla svar iaf!

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42

    Re: Karossbyte!

    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Sen om du ändrar andra saker på bilen så regga han med dessa och vem vet du kanske kutar på "rätt motor" av en tillfällighet och med lite tur som e bättre än den du har.

    Det handlar om för små pengar att sätta i risk till vad du kan torska på när det gäller en SAAB från -83.
    Vad menar du förresten med detta? Alltså att regga med andra saker?

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318

    Re: Karossbyte!

    Citat Ursprungligen postat av stenling
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Sen om du ändrar andra saker på bilen så regga han med dessa och vem vet du kanske kutar på "rätt motor" av en tillfällighet och med lite tur som e bättre än den du har.

    Det handlar om för små pengar att sätta i risk till vad du kan torska på när det gäller en SAAB från -83.
    Vad menar du förresten med detta? Alltså att regga med andra saker?
    Tänkte närmast på det här (citat) Vidare siktar jag inte på att få bilen att se ut precis som en orginalare som rullat ut ur fabriken, utan snarare göra en lite blandning!
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326
    Kan men inte åka till SBP och meddela att det skall repareras en st saab99 -75 och ekonomiplåten kommer från en skrotad -82. En eller flera delar/plåtbitar som skall bytas kommer att innehålla identifikationsnumer.

    Detta borde generera efter en viss tankeverksamhet hos SBP att någon form av register borde updateras med nya nummer. SPB borde även kräva någon form av bevis för att ingen stöld ägt rum av donatorbilen.

    Inget olagligt har ägt rum, endast reparation av ett så gott som helt chassie. Får du även möjlighet till extrabunuschansfrågan kan du väl fråga vart gränsen går för hur mycket plåt man får reparera på en bil om det finns någon dvs.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784

    Re: Karossbyte!

    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Finns inte en bes. man i världen som kollar av motorbytet om den äldre ser ut att vara i samma utförande som den nyare motorn. Klappa in den nyare motorns motornummer och låssas som det regnar vid kontrollbesningen är mitt råd.
    ... fast i detta fallet ÄR det hela ju rätt tydligt för en besiktningsman som har moderata kunskaper om SAAB, eftersom det ska vara H-motor med förgasare i en '83:a GL. Så det där med "ser ut att vara i samma utförande" är ju inte så troligt att man får till! Insprutad B-motor ser onekligen liiiite annorlunda ut.
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42
    Tackar för alla tips och funderingar!

    Låter som en riktigt bra idé att åka till SBP och berätta att man ska utföra större reparationer av bilen, då kan man ju även säga detta när bilen besiktas och de möjligen undrar över diverse detaljer!

    Min plan är nu att helt riva ner båda bilarna inför transplantationen. Eftersom jag då får en helt tom kaross att bygga på kan jag roa mig med att svetsa igen sådant som bakljus, framblinkers för att sätta dit de äldre smalare varianterna. Tänker också renovera fram och bakvagn samt bromsystemen från 72:an för att montera på den nya karossen, givetvis gå över bottenplattan och renovera upp så allt ser snyggt ut!

    Min tanke är att genom att göra allt grundligt och snyggt så kommer inget se konstigt ut sen hos SBP! De borde rimligtvis se en uppfixad gammal 99 med lite nyare inslag. Jag siktar ju på ett litet annorlunda stuk än orginal, bland annat med annan färg på lack, kromade stötfångare, ny inredning osv, osv! En liten tanke med detta är alltså att den ska väcka ännu mindre uppseendet eftersom den genomgående skiljer sig från orginalet. Frågar dom om något är det ju som nämnts tidigare i tråden bara säga att man använt en helt del plåt från en nyare bil!

    Precis som du säger Enor så skulle det se väldigt skumt ut att bara slänga över motorn i karossen som den ser ut nu! Genom att göra enligt ovan så torde det inte bli några problem!

    Som alltid tacksam för svar och kritik!

    mvh Johannes

Liknande ämnen

  1. Se skillnad på 9-5:s äldre insug och nyare?
    Av PeterNacka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-13, 17:28
  2. äldre ventilkåpa på nyare saab
    Av _WmB_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-14, 19:32
  3. nyare expansionskärl i äldre 99?
    Av _WmB_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-29, 08:07
  4. 900t16 äldre modell vs. nyare
    Av gamle svarten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 00:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •