Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Svajande Laddtryck / montering WG

  1. #1
    Guest

    Svajande Laddtryck / montering WG

    Nu när man väckte pärlan ur vinterdvalan så började ett inte allt för märkligt fenomen att visa sig ( om man läser lite här i de olika trådarna.)

    Laddtrycket varierar och jag hör att den "släpper" mycket luft, särskillt på 3:an, 4:an och 5:an vid max gas. Turbo nålen susar upp till rött som den brukar man åker sedan ner till mitten gula för att sen sakta leta sig upp mot rött. "Hej-vad-det-går-känslan" är försvunnen men bilen är inte överdrivet slö utan saknar bara det där lilla extra skjutet. Jag misstäner att det är wastegaten som inte orkar hålla tillbaka som den ska så jag tänkte köpa en ny med lite mera fjong i av tex. maptun.
    Är detta en sund tankegång?

    Vidare undrar jag hur pass mycket bök är det med att byta en wastegate?
    Klarar man det själv om man är så kallat normalhändig, men saknar garage och lyft utan måste hyra gör-det-själv-hall eller ska man lämna iväg det till verkstad?!
    Ärendet gäller givetvis bilen i signaturen
    EDIT:
    9-3 Aero, -01, "steg 3" 3" osv.. Stift är nybytta, ja det är rätt stift, oljan lika så, lite mycket luft i däcken men annars bra...
    EDIT:

    Tack på förhuden

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    329
    Är mycket intresserad av ett svar själv.
    Har exakt samma problem på min bil..

    // Johan
    9-3 Aero ´00 med Steg 3
    Volvo S40N T5 AWD

  3. #3
    Guest
    bump up

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Ja byta wastegate klocka som det blir att du tänkte byta är inte alls svårt...lossa de två skruvar som den sitter fast mad på turbon. Det enda som är jobbigat är att det fort blir varmt. Man behöver inte provköra mycket innan man måste vänta flera timmar innan man kan skruva igen.

    Jag hade ungefär samma problem som ni har, jag köpte en ny klocka från maptun. Har dock inte fått net bilen på hjulen ännu så jag vet inte om det hjälpte.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Dum fråga kanske men det är inte bara så att bilen håller på adaptera sig? Du skrev att du nyss "väckt den ur vinterdvalan". Har du kört mycket sedan dess? Har batteriet varit bortkopplat under vintern? Tankat "ny" bensin nångång?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Dum fråga kanske men det är inte bara så att bilen håller på adaptera sig? Du skrev att du nyss "väckt den ur vinterdvalan". Har du kört mycket sedan dess? Har batteriet varit bortkopplat under vintern? Tankat "ny" bensin nångång?
    Jag har ju exakt samma problem, och använder bilen konstant.

    // Johan
    9-3 Aero ´00 med Steg 3
    Volvo S40N T5 AWD

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    ett svajande laddtryck i form av wastegate för att trycket pendlar mer. svårt att få upp ladd alls. när bilen sänker för kraftiga spikningar gör den som du beskriver. Antingen har något hänt med bilen i tändning eller bensin alltså elle så är bensinen dålig. En tryckklocka med fel grundladd ger om något svajande laddtryck så byter du måste du ställa grundladdet igen.

    Gör så att du kör slut på bensinen. Tanka bf98 o tryck fullgas på 4an fem gånger på följd även kallat adaption.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  8. #8
    Min bil hade också liknande symton innan insugskammen gick av (men det är en annan historia) dvs svajande laddtryck vid fullgas. har även hänt att den gått ner på liknande grundladdtryck. Detta har försvunnit när jag har gjort en ny adaption. Men det ska man väl inte behöva göra ofta eller?!? Har nu monterat en hårdare fjäder i orginal tryckklocka, har dock ej provat efter renovering, lutar åt söndag...
    Har för övrigt 9-3 -99 med egenplockad uppsättning motsvarande maptun steg 5 (deras prog. dock). Tilläggas bör att jag ej har 3 bars map-sensor. Det skulle ej behövas sa maptun dom hade "fixat" det i programet. Kan detta ha något med mina laddtrycksproblem att göra? Fenomenet svajande laddtryck uppkom inte direkt, utan månader efter trimningen. Ska se om den hårdare fjädern hjälpt något...
    Idrott luktar svett, Sport luktar Avgaser!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    329
    Nån som bytt wg än??

    // JOhan
    9-3 Aero ´00 med Steg 3
    Volvo S40N T5 AWD

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av MaDmAz
    Nån som bytt wg än??

    // JOhan
    Jo, till en feting Forge
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av MaDmAz
    Nån som bytt wg än??

    // JOhan
    Jo, till en feting Forge
    9-3 Aero ´00 med Steg 3
    Volvo S40N T5 AWD

  12. #12
    Guest
    För att återgår till vad som hänt.

    1: Det är ny soppa på den, 98bf nästan kört upp en hel tank med ny soppa.
    2: Batteripolerna har varit bortkopplade och jag har kört ett 20-tal "adapteringar"

    Problemet kvarstår.

    I höstas byttes hela toppen, samt kedja, drev, styrningar och spännare på Saab verkstad.
    Toppen byttes pga att en ventil hade varit nere o sagt hej till en kolv, anledning okänd, verkstaden hävdar övervarvning, men jag hade inte mer än max 6500 rpm vid växlingen när det rasade. Saab bytte kedja, styrningar, drev samt och spännare på garantin. ( enligt min egen uppfattning så behövdes ej dessa delar bytas, men jag tackade inte nej till att få det gjort gratis )
    Efter detta så gick bilen som en klocka. Men nu efter verkar den som bekant lite trött.


    9-3 Aero Coupé -01:a, steg 3 program, 3" feritta, 2 dämpare, sportfilter. 6200 mil.

  13. #13
    Guest
    Jag har en liten fundering om det kan vara soppan som spökar. I sommras så började soppapumpen surra. Nu när jag tänker till så ändrar dess ljud sig när man står på tomgång och gasar till. Då svajar ljudet. Kan det vara så att pumpen håller på att gå sönder, eller att ett filter är igensatt så att den inte får tillräckligt med soppa och därav spikar, med sänkt laddtryck som följd.

  14. #14
    Guest
    inga bud?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    424
    Citat Ursprungligen postat av Wiz
    Jag har en liten fundering om det kan vara soppan som spökar. I sommras så började soppapumpen surra. Nu när jag tänker till så ändrar dess ljud sig när man står på tomgång och gasar till. Då svajar ljudet. Kan det vara så att pumpen håller på att gå sönder, eller att ett filter är igensatt så att den inte får tillräckligt med soppa och därav spikar, med sänkt laddtryck som följd.
    För en med otränat öra, hur hör man soppa pumpen?

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    vad det här läget skulle jag försöka få en tech2a eller annan felkodsavsläsare o kolla vilka felkoder som lurar i styrboxen.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    329
    Jag kan säga att jag har samma symptom på min med och jag har inga felkoder i tech2..

    // Johan
    9-3 Aero ´00 med Steg 3
    Volvo S40N T5 AWD

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Wastegaten på 9-3 aeron räcker till mycket mer än ett vanligt st3 om ni inte har mördarvrid/ladd i mellanregistret.

    Kolla det vanliga annars på felsökningen om bilen hra gått bra innan.

    Jag sätter 5 spänn på luftmassemätaren.

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    borde inte LMM ge felkoder i ECU?
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    borde inte LMM ge felkoder i ECU?
    inte alltid.
    R/Magnus
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

Liknande ämnen

  1. Svajande Laddtryck
    Av ShaddeN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-15, 06:57
  2. Svajande laddtryck i min og9-3:a
    Av pmgl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 09:39
  3. Svajande laddtryck?
    Av bullfisher i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-09-04, 16:29
  4. Svajande laddtryck
    Av Dadid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-18, 21:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •