Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Hur köra in kolvringar?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Tyresö, Sthlm
    Inlägg
    100

    Hur köra in kolvringar?

    Min motorrenovering är under full gång. Packningar och ringar i motorn ska bytas ut. Inget mer är planerat då motorn varken slamrar, tickar eller har sig på andra vis.

    När jag sen drar igång åbäket och börjar köra med den så tänkte jag köra lungt med grundladd ett tag innan jag ställer APC:n och laddar på ordentligt. Hur länge bör jag göra det? Räcker det med bara ett par mil eller bör jag köra en hel tank?

    Edit: Naturligtvis honas blocket också

    mvh Fredrik
    og900 T8 SP, nu åt helvete
    og900 T16 Aero -87, nu på E85

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    637
    50-100 mil lungn körning brukar väl vara rekomenderat
    Saab 9000 Griffin 2,3T-94
    Låda trasig

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Hona blocket om du skall byta ringar, eller har du gjort det redan?

    Annars är det onödigt att byta ringarna, bättre att låta bli.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    30-60 minuter på lågt varvtal/last, därefter ett antal maxbelastningar genom registret med motorbroms mellan. Byt olja och motorn ska vara klar.

  5. #5
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Många här säger att man ska köra lugnt... Visst det ska man..Men uppe på saab så kör dom inte lugnt med dom när dom kör bilarna i rulltest som det heter... Där gasar dom så dom får ont i foten typ.. Detta är helt nya motorer...Har hört om att köra in motorer... Det är mest för vxl man ska köra lugnt med en nybil som har ny motor och låda.. Motorn klarar den belastningen bara den får smörjning. Men i vxl så måste man köra in dreven.. men ja kan ju ha fel.. Men kör "normal" körningsstil... Inga illvarvningar eller accelerationer, utan ta det lugna gatan...

    MVH // Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    I handböckerna till saabar jag har haft står det iaf att man ska ta det lite lugnt.
    Köra varierat och inte långvarigt på hög belastning och inte över 5000varv.
    Detta för att lager, cylindrar m.m. ska få en jämn inslitning för lång livslängd.
    Men det kanske inte stämmer idag då?
    JAG skulle iaf ta det lite lugnare första 2-300milen.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Det som behöver köras in idag motormässigt är väl i princip bara kamaxlarnas lober och kolvringarna. Lager och liknande ska ha rätt ytfinish då de lämnar produktionsbandet. Med tävlingsmotorer så brukar man köra in motorn ungefär som jag skrev ovan. Ibland kör man med något mjukare ventilfjädrar varefter dessa byts mot de ordinarie fjädrarna men detta är inget man behöver bry sig om på en original-motor. Man brukar låta motorn gå på lågt varvtal och last i 30-60 minuter. Sedan brukar man dra fullt ett par gånger för att ringarna ska slitas in, ringarna trycks mot cylinderväggarna ordentligt då man kör med hög last.

    Olja för inkörningen är lämpligen samma olja man normalt kör på.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ekeby
    Inlägg
    157


    Helt klockrent!

    Kolvringarna måste gå på fullt för att gå in sig, låt det gå nån minut mellan belastningarna bara så att oljan hinner tillbaka på normal drifttemp.


    /M
    Par i Aero

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Inkörning av kolvringar tänker jag inte kommentera med mer än att beroende på typ av ringar (material etc) o cylinderlopp (material / finish) så varierar inkörningsproceduren.

    Av denna "enkla" anledning så är det lite meningslöst att försöka ge korrekta råd.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ekeby
    Inlägg
    157
    Du skulle ju kunna dra din uppfattning av inkörningsförfarandet på en T7 motor så slipper du vara generell

    Blir iofs lite OT men det är ju den motor där det är viktigast att få till det rätt...
    Par i Aero

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Skånska Landsbygden
    Inlägg
    157
    En erfarenhet som vi har är att det är bättre att köra in motorn på mineralolja och sedan byta till den dyra fina syntetoljan efter inkörningen.
    Annars tenderar kolvringarna att dra ut på inslitningen....särskilt i motorer med alusil-beläggning.

    Ingen segdragning, dvs hög last på låga varvtal....inte ligga på höga varvtal långa stunder i sträck, men annars som SaabJohan säger, köra ordentligt hårt med kraftig motorbroms mellan svepen. Det finns en anledning till att begreppet "inkörning" heter "Break in" på amerikanska

    SaabJohan>> Varför ligga så länge på låglast först? Vi brukar nöja oss med att se att temperaturerna ligger i normalt driftområde, dvs att motorn är varm.
    //Pacman
    9000 2,3T -91

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Tyresö, Sthlm
    Inlägg
    100
    Tack för svar. Mycket delade åsikter.
    Jag lär köra en tank väldigt lungt och sansat, sen en halv till en hel tank ordentligt med lite fullgas och sånt, sen ställa in APC:n och köra så det luktar bränt. Jag som vill ut och gasa på en gång tyvärr, tar väl en tre veckor att köra upp en tank om man inte är ute och kör bara för körningens skull.
    og900 T8 SP, nu åt helvete
    og900 T16 Aero -87, nu på E85

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Pacmanracing
    En erfarenhet som vi har är att det är bättre att köra in motorn på mineralolja och sedan byta till den dyra fina syntetoljan efter inkörningen.
    Annars tenderar kolvringarna att dra ut på inslitningen....särskilt i motorer med alusil-beläggning.

    Ingen segdragning, dvs hög last på låga varvtal....inte ligga på höga varvtal långa stunder i sträck, men annars som SaabJohan säger, köra ordentligt hårt med kraftig motorbroms mellan svepen. Det finns en anledning till att begreppet "inkörning" heter "Break in" på amerikanska

    SaabJohan>> Varför ligga så länge på låglast först? Vi brukar nöja oss med att se att temperaturerna ligger i normalt driftområde, dvs att motorn är varm.
    Anledningen till låglast är för kamaxlar/tryckare, ska man bara köra in kolvringarna kan man skippa detta.

    Bör inte finnas någon direkt skillnad mellan att köra in på mineral eller syntetisk olja, kontakt mellan ytor förhindras av oljans tillsatspaket vilken är oberoende på basoljans typ.

    Som sagt så påverkar också bland annat kolvringsmaterial inkörningen. Exempelvis belagda kolvringar brukar kräva mer inkörning än obelagda gjutjärnsringar.

Liknande ämnen

  1. Kolvringar B2x4
    Av flylow i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2020-07-19, 13:40
  2. Kolvringar
    Av Apex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-02, 23:47
  3. Val av kolvringar 9000t
    Av Cree_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-10-23, 20:06
  4. Kolvringar TotalSeal
    Av Snoball i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 12:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •