Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Inkörning, behövs det?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    310
    Medlem#
    6073

    Inkörning, behövs det?

    Har pratat med många som säger att man inte behöver köra in nya motorer längre, dom blir "inkörda" från fabrik, och att man ska köra som man brukar men kanske inte varva upp på rödmarkering direkt..
    Många säger även att bilen går bättre i framtiden om man kör som vanligt och inte "gubbkör" bilen i början..
    att man ska köra ganska hårt redan från start, så allt sliter in sig och så motorn även anpassar sig till "min" körstil.. men kanske lägga in oljebyte lite oftare i början istället.
    Har hört båda delarna att man ska/inte ska, vad gäller?
    Om man ska göra någon form av inkörning, hur ska den isåna fall se ut på min motor?
    kommer få en ny monterad i slutet av denna månad och skulle vilja höra andras åsikter. Verkstaden säger "kör som du brukar, motorn mår bättre av att jobba i höga varv osv"
    ??

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 100
    Medlem#
    6101
    Hmm, det rimmar inte med höga varv, mm, mm.
    Alla nya delar måste ju få chansen att passas in ordentligt. Dessutom pågår väl en mindre härdingsprocess på alla nya delar.

    Jag körde dom första milen ganska försiktigt med mer och mer gaspådrag efterhand som tiden (och milen) gick. Snart rullat 200 mil, men jag undviker fullgasaccselerationer i den mån det går.
    I början var mitt mål att låta växellådan växla strax innan 3000 rpm (kör automat). Nu tillåter jag växxellådan att växla ner och varva motorn till c:a 4500rpm. Vid 250-300 mil släpper jag alla restriktioner.

    Mitt tips är att ta det lungt iaf dom första 150-200 milen.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528
    Jag anser att man ska köra väldigt lugnt första 100 milen utan att varken varva långt alls eller belasta. Sedan gör man ett olje- och filterbyte, och kör därefter relativt normalt utan att hårdköra och varva allt för ofta. Det är dock viktigt att den får gå på lite olika varv då olika varv ger olika vibrationer som i sin tur ger nötning på lite olika ställen. Sedan byte av olja och filter igen när den står på 1.000 mil. Därefter anser jag att den är helt inkörd, och normal service och körande gäller därefter.

    Min personliga åsikt är sedan att det är lagom att byta olja var 1.500:e mil för en turbomotor och 2.000:e mil på vanlig sugmotor (om det inte är ngn högvarvig GTI). Man kan byta oftare om man vill vara pedant, men frågan är vad man tjänar ens i det långa loppet. Hade jag en Saab med T7 (98-02) skulle jag dock byta var 1000:e och tömma oljekylaren varje gång.

    Det är större anledning att köra in en helrenoverad motor än en fabriksny tycker jag.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    310
    Medlem#
    6073
    i mitt fall så blir det en fabriksny, allt under toppen ska bytas.
    "shortblock" eller va dom kallade utbytet för.
    jag frågade om dom kunde skruva i v6an, men han gick inte på det

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 100
    Medlem#
    6101
    Vågar man fråga varför du/dom ska totalrenovera motorn
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    310
    Medlem#
    6073
    pga oljeförbrukningen, den har druckit över 1L på 300mil utan läckage eller att den blåryker.
    Alla deras "fixar" för detta problem är gjorda på motorn.
    Jag var tydligen inte ensam om detta problem, men det var inte vanligt, verkstaden som jag var hos har bytt 2 motorer innan mig.

Liknande ämnen

  1. Ny chassisats behövs fort, 9-3og, hjälps behövs
    Av Haziza i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 17:21
  2. Inkörning
    Av Trued i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-25, 00:27
  3. Ny bil, inkörning?
    Av Toneloc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-02-20, 00:20
  4. Inkörning av ny bil?
    Av Björnen i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 23:31
  5. Inkörning av ny bil!
    Av ByggareB i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-18, 10:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •