Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 55 av 55

Ämne: Hur mycket effekt med gröna spridare 0280155968

  1. #41
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    http://www.lowbudgetrides.com/Pictures/RC750_100_duty.jpg det kallar jag en fin dimma

    Lite bättre med dubbla rader spridare - 8st Bosch *431 (röda Aero 359cc) tex vilket går att köpa till ett vettigt pris nya.
    Bosch *968 413cc är lite väl dyra att köpa 8st.

    Kopplar bank1+bank2 parallellt på NIRA - bank 2 kopplas till 12V via ett snabbt relä.
    Relät kopplas till Aux6 på NIRA.

    Med bank 1 erhålls bra precision och gång på motor under tex 3000rpm och 1000mg/stroke.(Inga stora droppar )
    Spridarna (bank1) körs i orginalplaceringen på insuget.

    Bank 2 aktiveras över 3000rpm och 1000mg/stroke (via Aux 6 på NIRA) och körs samtidigt som bank1 -> 359cc+359cc=718cc per cylinder.

    Bank 2 placeras med fördel långt bak i plenumet.
    Borra 4st hål i bakkant på plenumet och dra dit en extra fuelarail med spridare , rikta in dem rakt mot kanalen.

    Med varje centimeter man flyttar dem bakåt erhålls en ökad grad av kylning av luften in i motorn - lite E85 effekt

    Kolla placering av "spridare" på F1 motorer tex.

    På en 300hk 4cyl sugmotor gav det 20hk enligt uppgift vid test - vilket är grymmt.


    Dubbla rader spridare är nåt jag måste prova när jag installerat mig i det nya garaget


    Mvh Marko

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Skånska Landsbygden
    Inlägg
    157
    Enligt spjällhustillverkaren Jenvey så väljer man spridarplacering beroende på varvtal för att bränslet ska hinna atomiseras och blanda sig med luften.
    <6000 rpm - i toppen (eller så nära ventilen som möjligt)
    6-8000 rpm - i spjällhuset (sep. spjäll då alltså)
    8-10000 rpm - i tratten
    >10000 rpm - utanför tratten

    Att sätta spridarna utanför tratten på en motor som varvar max 6000 rpm (B234 med original varvstopp) känns lite....hmm....slabbigt

    En annan fördel med Bosch grönisar är att de är designade för att sitta insugsmonterade i 4-ventilsmotorer iom att de har en dubbelkonad sprutbild. Tänk på att sätta dem rakt med kontakten upprätt så konorna sprutar rätt.
    Väldigt många eftermarknadsspridare är enkelpinkare, el som de nämnda RCEng-750....multipinkare med raka strålar, och passar därför sällan på original placering i en 4-ventilstopp där de pinkar rakt på kanaldelaren.
    De Siemens Deka jag sett sprutade inte ens rakt heller, utan vek av åt något slumpartat håll.
    //Pacman
    9000 2,3T -91

  3. #43
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    Citat Ursprungligen postat av Pacmanracing
    Enligt spjällhustillverkaren Jenvey så väljer man spridarplacering beroende på varvtal för att bränslet ska hinna atomiseras och blanda sig med luften.
    <6000 rpm - i toppen (eller så nära ventilen som möjligt)
    6-8000 rpm - i spjällhuset (sep. spjäll då alltså)
    8-10000 rpm - i tratten
    >10000 rpm - utanför tratten

    Att sätta spridarna utanför tratten på en motor som varvar max 6000 rpm (B234 med original varvstopp) känns lite....hmm....slabbigt
    Om man tittar på bilden på tex RC 750cc spridaren , MSD 6 hålsspridare etc och jämför med en mindre tex Bosch 363 så ser man att det skiljer på spridbilden ganska markant.
    Tror att man har större chans att få bra atomisering och blandning med luften med 8st små spridare än en stor helt "kass" spridare.

    Lägg därtill lite högre krav på precision på lägre varvtal/last - dvs att maskin ska gå hyffsat fint och med bra ekonomi (låg soppaförbrukning).

    Bild på mindre spridare - att jämföras med den störrre RC 750cc spridaren längre upp i tråden tex.(Klickbar bild)


    Har du eller Jenvey provat dubbla rader små spridare på ett Saab 2.0T insug på en B234 med dåligt resultat?
    På vilket sätt blev det mer slabbigt med den mindre spridaren jmf med den större enkelspridaren tex?
    Räckte inte varvtalet till för godkännt resultat , hur påverkades det tex med ändring av slutvinkel för bränsleinsprutning?
    Vilka skillnader såg ni med ändring av rpm och mg/stroke?
    Provade ni olika primär sekundär spridare?

    Har ni loggar från motorstyr man kan titta på eller annan data från tester?

    Jag är väldigt nyfiken på det som synes

    Om det kommer fram väldigt negativa erfarenheter från folk som verkligen provat så avstår jag nog att labba med NIRA:at och dubbla rader spridare med just den placeringen.

    Mvh Marko

    Edit:När vi ändå pratar spjällhus/spridare/insug - bifogar lite bilder på spjällhus(ej 100% färdigt) en kille gjort här i Katrineholm - råläckert







  4. #44
    Grundladd Kims avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    394
    Hoppar in och lånar tråden för en snabb fråga..
    Räcker grönisarna till om man ska köra med ett 19T #7 och utnyttja det "fullt"?
    Eller är det kanske onödigt med ett 19T till dem spridarna?

  5. #45
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av JkbPower
    Hur stora är dessa gröna spridare som sitter på bl.a volvo V70R?
    Citat Ursprungligen postat av [url=http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=86567
    FAQ-tråden "Bränsle-Spridare/Pumpar/BTR"[/url]]Gröna( volvo R-spridare):
    Volvo nr: 92 02 100
    Bosch nr: 0280 155 968
    420-427cc @3 bar
    465,2cc@3,8 bar
    Kan tillägga att de kostar 1274:-/st här på Volvo...
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  6. #46
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    Citat Ursprungligen postat av Kim
    Hoppar in och lånar tråden för en snabb fråga..
    Räcker grönisarna till om man ska köra med ett 19T #7 och utnyttja det "fullt"?
    Eller är det kanske onödigt med ett 19T till dem spridarna?
    Kör dem med 3.8-4.2 bars bränsletryck med en pump som klarar det - så räcker de en bit iaf.

    Jag kör med en B234 och ett 19T#7 med grönisar på ca 3.8bars BTR - vid 5631rpm och ett laddtryck på 221kPA når jag 93% DC på spridarna.

    Skulle gissa att effekt i motorn ligger runt 330hk just där.

    Går att stressa dem mer än så - om man vill dvs.




    www.etapp.se säljer Siemens Deka 630cc som testas och matchas inom 1% noggrannhet.
    De körs på:
    "5 olika DC samt svep på 0-20% för att hitta öppningspunkt.
    Spridarbilden kontrolleras visuellt.De sorteras efter flödet på 80% DC."

    4000:- för en uppsättning enligt uppgift.

    Mvh Marko

  7. #47
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    Jag har en något ojämn tomgång med grönisar och 3.8btr, dock beror det nog på att jag inte har sekventiell insprutning(än?).

    Hade jag inte haft så hårda motorbussningar och lite mer högljutt avgas så hade jag nog inte märkt det då det inte känns om man lägger handen på motorn, dock går den jämnare än min orginal 9000 med trionic 5.2, fast den har nog rätt sen tändning för att värma upp katten.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  8. #48
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    Citat Ursprungligen postat av T16
    Jag har en något ojämn tomgång med grönisar och 3.8btr, dock beror det nog på att jag inte har sekventiell insprutning(än?).

    Hade jag inte haft så hårda motorbussningar och lite mer högljutt avgas så hade jag nog inte märkt det då det inte känns om man lägger handen på motorn, dock går den jämnare än min orginal 9000 med trionic 5.2, fast den har nog rätt sen tändning för att värma upp katten.

    mvh
    Jag "låser" tändmappen till lägsta lastpunkt vid spjälläge under 1%.
    Tändningen låses till 10 grader.
    Kolla även att du har någorlunda korrekt stegad VE tabell just vid tex tomgång så den inte står och hoppar mellan tex 30 och 40kPA - kan bli lite tokigt om du inte mappat exakt i intilliggande celler.

    Kolla även hur "mjukvarufiltret" för MAP är ställt i sprutet.

    Antar att du kör T5 tomgångsmotorn i "open loop" läge?

    Kör du den i "closed loop" så finns det en hel del att se över - bränsletillskott , mappning av P,I,D term , expected DC resp max och min DC.

    Att gå in och begränsa max och min DC på T5 tomgångsmotorn kan vara bra då den är förhållandevis stor och svårmappad - tycker jag.

    Jag har fortfarande inte fått den perfekt vid alla temperaturer - går in och fuskar genom att begränsa minimum DC på den dvs säger till den vilket arbetsområde den får håla sig inom , diffar rätt mycket beroende på temperatur.

    Nu ska jag ut o prova om de blev nån större skillnad med ny fet spänningsmatning till den svarta tändkassetten (TK 3.6)


    Mvh Marko

  9. #49
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    [quote=900 Power]
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av JkbPower
    Hur stora är dessa gröna spridare som sitter på bl.a volvo V70R?
    Citat Ursprungligen postat av "[url=http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=86567
    FAQ-tråden "Bränsle-Spridare/Pumpar/BTR"[/url]":20mtopij]Gröna( volvo R-spridare):
    Volvo nr: 92 02 100
    Bosch nr: 0280 155 968
    420-427cc @3 bar
    465,2cc@3,8 bar
    Kan tillägga att de kostar 1274:-/st här på Volvo...[/quote:20mtopij]

    Och 1000-1500 för 4st nya av nån med för stor lunchbox Skulle tro att hälften av alla grönisar som säljs beggade är stulna från volvofabriken i början. Även MÅNGA 18T snurror.

  10. #50
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    [quote=negative]
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av JkbPower
    Hur stora är dessa gröna spridare som sitter på bl.a volvo V70R?
    Citat Ursprungligen postat av "[url=http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=86567
    FAQ-tråden "Bränsle-Spridare/Pumpar/BTR"[/url]":d60j405h]Gröna( volvo R-spridare):
    Volvo nr: 92 02 100
    Bosch nr: 0280 155 968
    420-427cc @3 bar
    465,2cc@3,8 bar
    Kan tillägga att de kostar 1274:-/st här på Volvo...
    Och 1000-1500 för 4st nya av nån med för stor lunchbox Skulle tro att hälften av alla grönisar som säljs beggade är stulna från volvofabriken i början. Även MÅNGA 18T snurror.[/quote:d60j405h]

    Oo ändå fick ju Polisen tag på en hel kontainer me prylar...
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  11. #51
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    Citat Ursprungligen postat av Marko 1880
    Citat Ursprungligen postat av T16
    Jag har en något ojämn tomgång med grönisar och 3.8btr, dock beror det nog på att jag inte har sekventiell insprutning(än?).

    Hade jag inte haft så hårda motorbussningar och lite mer högljutt avgas så hade jag nog inte märkt det då det inte känns om man lägger handen på motorn, dock går den jämnare än min orginal 9000 med trionic 5.2, fast den har nog rätt sen tändning för att värma upp katten.

    mvh
    Jag "låser" tändmappen till lägsta lastpunkt vid spjälläge under 1%.
    Tändningen låses till 10 grader.
    Kolla även att du har någorlunda korrekt stegad VE tabell just vid tex tomgång så den inte står och hoppar mellan tex 30 och 40kPA - kan bli lite tokigt om du inte mappat exakt i intilliggande celler.

    Kolla även hur "mjukvarufiltret" för MAP är ställt i sprutet.

    Antar att du kör T5 tomgångsmotorn i "open loop" läge?

    Kör du den i "closed loop" så finns det en hel del att se över - bränsletillskott , mappning av P,I,D term , expected DC resp max och min DC.

    Att gå in och begränsa max och min DC på T5 tomgångsmotorn kan vara bra då den är förhållandevis stor och svårmappad - tycker jag.

    Jag har fortfarande inte fått den perfekt vid alla temperaturer - går in och fuskar genom att begränsa minimum DC på den dvs säger till den vilket arbetsområde den får håla sig inom , diffar rätt mycket beroende på temperatur.

    Nu ska jag ut o prova om de blev nån större skillnad med ny fet spänningsmatning till den svarta tändkassetten (TK 3.6)


    Mvh Marko
    Jag har fast tändning på 15 grader och alla fälten vid tomgång i VE mappen lika, tomgångsmotor? tillsatsluftslid är väl modernt?

    Jag behöver inte tomgångsmotor då jag inte har AC, mjukvarufilter går ej att ändra på MS.

    Men jag provade farsans bmw Z3 idag och den går inte heller jämnare på tomgång så jag får nog vara nöjd ändå.

    Jag har fetingmatning till TK 3.6 men det går åt att knacka ihop stiften till 0.9mm nu för den klarar inte tända över ca. 1.3 bar.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  12. #52
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    [quote=Robert@][quote=negative]
    Citat Ursprungligen postat av "900 Power":2upww3ew
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av JkbPower
    Hur stora är dessa gröna spridare som sitter på bl.a volvo V70R?
    Citat Ursprungligen postat av "[url=http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=86567
    FAQ-tråden "Bränsle-Spridare/Pumpar/BTR"[/url]":2upww3ew]Gröna( volvo R-spridare):
    Volvo nr: 92 02 100
    Bosch nr: 0280 155 968
    420-427cc @3 bar
    465,2cc@3,8 bar
    Kan tillägga att de kostar 1274:-/st här på Volvo...
    Och 1000-1500 för 4st nya av nån med för stor lunchbox Skulle tro att hälften av alla grönisar som säljs beggade är stulna från volvofabriken i början. Även MÅNGA 18T snurror.[/quote:2upww3ew]

    Oo ändå fick ju Polisen tag på en hel kontainer me prylar...[/quote:2upww3ew]

    Ja visst är det sjukt !

  13. #53
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968
    Var försiktiga med att sätta spridare i bakkant av pleniumet, jag testade det och höll på mycket med att få till mappningen, men lyckade aldrig få den att gå rent på höga varv.
    Dock så hade jag inte möjlighet att testa det med sekventiell insprutning utan körde multipoint.
    Kan ju spela in ganska mycket, och det borde ju funka bättre.

    Mats

  14. #54
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    Citat Ursprungligen postat av T16
    Jag har fetingmatning till TK 3.6 men det går åt att knacka ihop stiften till 0.9mm nu för den klarar inte tända över ca. 1.3 bar.
    mvh
    Tror man ska ta det lite lugnt med att knacka ihop stiften.

    Finns de som provat med 1.5mm stiftgap (1.2bars laddtryck med 15T#5 på B204) och noterat vissa "hickningar" med TK 3.6 - sedan backat av till mer "safe" 1.2mm.

    Med riktiga tändspolar ska de funka med stiftgap en bit över 1.2 mm.

    Mvh Marko

  15. #55
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    Jag kör ju visserligen wastefire men det ska inte sänka tändspänningen utan förkorta brinntiden, jag har provat med en annan kasett oxå.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Gröna vs. röda spridare? OG9-5 -00
    Av StorMange i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 01:51
  2. Gröna 465cc spridare.
    Av Robin_s i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 23:02
  3. Gröna R 968 spridare på en 9000 T16 -88
    Av Darkis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-24, 17:43
  4. Gröna spridare räcker dom?
    Av perra9314 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-09, 00:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •