Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: 19-t agg på 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    gotland
    Inlägg
    230

    19-t agg på 9000

    hej nu skall vi se om jag har fattat rätt.
    ett 19-t har t3 fläns o för att de skall passa på min saab 9000 2,3t så måste jag ha ett aero grenrör eller ett bätre och så måste jag ha ett kitt me andra vatten ledningar o oljeledningar som typ maptun säljer. o sen undrar jag om mitt jt 3tum passar rakt av på ett 19-t eller är de en annan fastsättning eller samma som t25

    tack sam för svar
    SAAB 9-5 vector 2,3t kombi 2004 med pilot pkt

    saab 96 1976

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 673
    Ett 19T från volvo(mest förekommande) har en variant på T3-fläns. Denna har dock en lite annan utformning än traditionellt T3rör.
    För att matcha dessa två saker (grenrör och turbo) behövs en liten platta som fyller ut volvons labyrinttätning. En sk. "ML-platta".
    Grenröret tas lämpligen från tidig 9000 med T3 turbo, nånstans före 90?..
    Främre avgasrör passar med viss modifikation, man får borra lite i hålen på kragen, samt svarva sig en adapterring modell jonTe. Annars får främre rör byggas om lite.

    Vatten/oljeledningar löser du enklast genom att gå till hydraulfirma och få gjort stålomspunna slangar.

    Bilder kan tas fram om det är av större intresse.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    gotland
    Inlägg
    230
    tackar för ett mycke bra svar jag skulle hemst gärna se ett par bilder

    fins de någon turbo som är likvärdig eller bätre än 19-t som har t-25 fläns
    SAAB 9-5 vector 2,3t kombi 2004 med pilot pkt

    saab 96 1976

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 673
    Bättre? Större! GT3071R? Finns med T25fläns..

    T3grenrör

    19T
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  5. #5
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 388
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Ett 19T från volvo(mest förekommande) har en variant på T3-fläns. Denna har dock en lite annan utformning än traditionellt T3rör.
    För att matcha dessa två saker (grenrör och turbo) behövs en liten platta som fyller ut volvons labyrinttätning. En sk. "ML-platta".
    Grenröret tas lämpligen från tidig 9000 med T3 turbo, nånstans före 90?..
    Främre avgasrör passar med viss modifikation, man får borra lite i hålen på kragen, samt svarva sig en adapterring modell jonTe. Annars får främre rör byggas om lite.

    Vatten/oljeledningar löser du enklast genom att gå till hydraulfirma och få gjort stålomspunna slangar.

    Bilder kan tas fram om det är av större intresse.
    Alldeles korrekt, men finns utrymme för komplettering:

    Ett alternativ till ML-plattan är den så kallade Fhinn-adaptern (tillsammans med T3-rör), sånt har jag i bilen just nu ihop med sjuans volvoturbinhus. Nackdelen med denna är otympligt utseende, fördelen att turbon hamnar i originalhöjd så att standardrören för B234R kan stukas till och användas istället för krångel med stålomspunnet.

    Ett 19T-agg från Volvohållet kommer normalt sett med det stora vinklade turbinhuset (annars har nån pillat med det), och ett "standard" JT-rör funkar ej.... måste byggas om. Det finns finfina TD04-bilder på denna åtgärd (bl a på min dator).

    OM 19T-agget har begåvats med ovinklat turbinhus så går det som sagt att karva i flänshålbilden och fixa en svarvad jonTe-platta som passar JT-röret, eller så har huset redan konat utlopp som passar utan krångel - sånt som jag har.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  6. #6
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 000
    Finns kanske lite i följande tråd som kan räta ut några frågetecken:

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=98470

    Bilderna i länken är inte klickbara för stunden men jag fixar det till kvällen.


    / TD
    CH43J6 m.m.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 086

    Re: 19-t agg på 9000

    Citat Ursprungligen postat av 9000 a50 maptun steg 3
    hej nu skall vi se om jag har fattat rätt.
    ett 19-t har t3 fläns o för att de skall passa på min saab 9000 2,3t så måste jag ha ett aero grenrör eller ett bätre och så måste jag ha ett kitt me andra vatten ledningar o oljeledningar som typ maptun säljer. o sen undrar jag om mitt jt 3tum passar rakt av på ett 19-t eller är de en annan fastsättning eller samma som t25

    tack sam för svar
    Grenröret som passar i bultmönster är som sagt, det till den gamla 9000motorn-långmotorn
    vad menar du med "eller bättre" ett X-rör underlättarju montering, och effektuttag

    min lösing är ju den sk "fhinn-adaptern"
    http://www.garaget.org/?car=27
    för att få bra plats med DP, samt att, som ajg ansåg, få bultarna att sitt bra,
    om du kör turbon direkt på grenröret, med ML-plattan, se min sida finns bild på plattan, så får du ge dig på avgashuset å slipa lite för att få den fjärde bultten å mutter att sitta bra,
    och jag ville inte riskera en möjlig brottanvisnign i avgashuset.

    Jag har ritning på ML-plattan , du kan få den på mail om du vill ha.

    Lycka till / mats
    Mats Fhinn/3499/

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 693
    Vad är de som skulle överhuvudtaget säga att godset (avghus går sönder spricker????)


    Mitt har funkat klanderfritt trots många rusningar för lillsnurran!.

    MVH

    MIKE
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 673
    Jag är något schkeptischk till att ett T3-grenrör INTE skulle räcka till för det effektuttag som en 19T mäktar med... Med tanke på att det uppmätta flödet är överraskande positivt..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •