Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Dilemmat

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    536
    Medlem#
    14235

    Dilemmat

    Nu kanske detta inte är rätt forum att posta en tråd i, men Turbo Performance Club är nog inte det heller.

    Jobbarkompisen har precis blivit av med lappen och har därför inget behov att köra sin leasingbil.
    Jag har fått alternativet att ta över kontraktet på 1,5 år för en svart Volvo V40 2.0T Classic -03, fullutrustad utom CD-växlare, skinn och kopphållare.
    Får köra 2500 mil om året för 2600:- i månaden (allt ingår utom bensin).

    Idag har jag en 9-5:a -98 2.0t med 13000 mil på mätaren och trög etta och back. Planer att tillse denna med chip, sportchassi och lite intreör och stereo för 20-30 000 finns.

    Frågan är bara är det värt det? Jag har större månadskostnader för Saaben än vad jag får för Volvon, och jag är inte i behov av en så stor bil.
    Jag trivs väääldigt bra med Saaben (och det gör ju också flera andra svenska ägare), men förnuftet att inte kasta iväg 30 000 på en bil som jag aldrig lär få igen får väll gå före.

    Hjärtat säger Saab, förnuftet säger Volvo. Vad skall jag välja?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    894
    om du tycker volvon känns rätt så välj den. personligen tycker jag att den känns lite smidigare än 9-5, inte så trög. samt att den trots allt är 5 år nyare! det låter inte så kul med växellådan på din 9-5:a, speciellt inte om du ska trimma. du kommer antagligen råka ut för mer problem och krångel med saaben dom närmsta 1,5 åren än volvo, vilket gör det billigare på sikt med.
    Kör ingen egen Saab längre men hjälper till att hålla en 9-3 1,8t Cabriolet -06 och 9-3 SportCombi 2,0t -06 igång

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 910

    Re: Dilemmat

    Citat Ursprungligen postat av Volvoknegarn
    Nu kanske detta inte är rätt forum att posta en tråd i, men Turbo Performance Club är nog inte det heller.

    Jobbarkompisen har precis blivit av med lappen och har därför inget behov att köra sin leasingbil.
    Jag har fått alternativet att ta över kontraktet på 1,5 år för en svart Volvo V40 2.0T Classic -03, fullutrustad utom CD-växlare, skinn och kopphållare.
    Får köra 2500 mil om året för 2600:- i månaden (allt ingår utom bensin).

    Idag har jag en 9-5:a -98 2.0t med 13000 mil på mätaren och trög etta och back. Planer att tillse denna med chip, sportchassi och lite intreör och stereo för 20-30 000 finns.

    Frågan är bara är det värt det? Jag har större månadskostnader för Saaben än vad jag får för Volvon, och jag är inte i behov av en så stor bil.
    Jag trivs väääldigt bra med Saaben (och det gör ju också flera andra svenska ägare), men förnuftet att inte kasta iväg 30 000 på en bil som jag aldrig lär få igen får väll gå före.

    Hjärtat säger Saab, förnuftet säger Volvo. Vad skall jag välja?
    Du slänger ju bort nästan lika mycket på en bil som:

    1. Aldrig kommer att bli din
    2. Är ljusår från din 9-5 vad gäller allt

    Mitt råd: behåll 9-5:an och var lycklig!

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 150
    Volvon är ju trots allt nyare. Inte kul om 9-5:an börjar krångla. Men saab är ju alltid saab

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    589
    Medlem#
    1518
    Det bär mig emot, men, sälj Saaben, spar pengarna när du säljer + de som du utöver de 2600:-/månad skulle lagt ut på Saaben. När kontraktet har gått ut, köpe en Saab igen, då för du förmodligen en nyare Saab än den du har nu, och kanske pengar över till trim!

  6. #6
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 171
    Nja

    Hade det varit 6 månader kvar på leasingkontraktet och du hade kunnat köpa loss den för ett lågt restvärde hade det varit affär.

    2600 + moms ??. Som privatperson får du ju betala den fullt ut.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 890
    Volvon har ett trist chassi och lite för lite motor, du kommer vilja ha mer av dom bitarna ganska snart, tror jag.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    536
    Medlem#
    14235
    Bilen leasas som tjänstebil kategori E på totalt tre år, med möjligheten att köpa loss den efter tiden. Cirka 2400:- läggs till företaget, resten till staten.

    Den stora fördelen är att man inte äger bilen, skador som inte är självförvållat betalas och repareras av företaget, vilket är behändigt i storstan då vi lever med parkeringsksador och stenskott dagligen.

    Nackdelen är ju självklart att att man inte äger bilen, och får därigenom inte röra motorn och delar som skulle påverka marknadsvärdet.. Tona rutor, kjolsatser och fälgar är sånt man får ändra (men det är inte aktuellt), bara man återställer bilen vid inlämning.

    Är helt inne på Olas spår att tjacka Saab igen efter kontraktet löpt ut. En 9-3 Kombi vore inte helt fel om något år.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Perth, Australien
    Inlägg
    455
    hmm.... våran ena leasingbil fick både sänkningssats, fälgar och steg 2 av Dahlbäcks..... Företaget betalade.... Motiveringen med chippet var att bilen drar mindre soppa och är därför mer miljövänlig....
    9-3 Aero Cab -01
    Tillbaks med en Saab igen efter fyra år med Cosworth

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •