Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Jag är trött på min og900 -93

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    732
    Medlem#
    7284

    Jag är trött på min og900 -93

    Tja,

    Vill bara skriva av mig lite.

    Köpte en SAAB og900 -93 för några år sedan och det var det sämsta köp jag gjort. Den har bara strulat:

    -Den startade inte alltid, fixade jordpunkt och bytte lite kablar. Vilket gjorde att batteriet tog laddning och startade när jag ville det.

    - Den "drack" väldigt mycke kylarvätska. Felsökte länge, igen, innan jag kom fram till att det var värmkranen som var trasig. Den är inte rolig att byta kan jag meddela.

    - Nu funkade bilen kanon, men säg den lycka som varar. Det deöjde inte länge förrän bilen började strula. Nu startade den inte alltid, IGEN. Började med att rengöra och fetta in jordpunkterna, utan framgång. Fortsatte med oändliga timmar av felsökning. Bytte batteri, det hjälpte ett tag. Men sen var det samma visa igen. Så här håll det på tills bilen bara dog när jag skulle skjutsa hem en polare. Då visade det sig att jordkbeln till generatorn gått av. Lagade den och nu funkade bilen som den skulle.

    - Under tiden hade den även börjat dricka kylarvätska igen, kollade oljan så den inte var grå. Men det var den inte. Försökte kolla om det rykte onormalt från avgasröret. Men det är lite svårt att kolla när det är 10minus ute. Nu har jag konstaterat att den gör det. Den gick även väldigt dåligt, så jag misstänker starkt att det är toppackningen, men vet inte säkert. Den står för tillfället på verkstan för att de ska kunna kolla vad det är. Så imorgon får jag veta vad det är och vad kostnaden blir.

    Men tro inte att jag är trött på SAAB, nästa gång blir det en 9-3ss aero eller vector. Frugan har ju 9-5 aero, men vi får se vad som händer. Det beror lite på vad kostnaden för reparationen blir.

    Ha det bra alla SABBfantaster
    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 721
    Efter ha ägt ca 60 bilar skulle jag nog säga att det där va väl inget att gnälla över

    Saab 900 79-93 för övrigt på toppen på min lista över världens bästa bilar
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 270
    Saab-ägare är lite tåligare än andra

    Får beklaga så mycket för din måndagsbil. Hoppas nästa bilägande blir trevligare.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 224
    Medlem#
    13784
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Saab 900 79-93 för övrigt på toppen på min lista över världens bästa bilar
    Då har resten av dina 60 bilar endast varit Fiat, Simca och Lancia?
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    910
    Det lät rätt milt ändå med två jordfel, en läckande värmekran och toppackning på "ett par år"

    Men lite medlidande kan du få, värmekranen är ett fanstyg att byta!! Gjorde det två gånger på min gamla T8
    (+generator, turbo, kylare, avgasrör, länkarmsfästen, batteri, framskivor och ok, stötdämparfästen, stötdämpare, domkraftsfästen, jordfläta, gaswire, tändkablar, vevaxeltätning, urtrampningslager, svänghjul, tryckplatta, lamell, dragkrok, bromsrör, spindelleder... )

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    734
    Viktor W: Tycker det var en väldigt mild lista mot vad jag fått göra på min 900 under 1½ år, men då är ju min en -84 iof .
    >>Saab 9-5 SC Aero -04<< |
    Sålda --> 9-5 2,3t -98 -- 900 T8 -84 -- 9-5 2.3T -03
    Nissan Cherry T -84 -- Nissan 200sx rs13 -89 -- Honda Civic Type-R -16

  7. #7
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 061
    dom där felen är ju skrattretande lätta ju.. sånt händer alla bilar o inte bara din 900 - 93. om man blir trött på en bil för såna saker kanske man ska överväga att åka buss eller cyckla till jobbet


  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 721
    Citat Ursprungligen postat av enor
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Saab 900 79-93 för övrigt på toppen på min lista över världens bästa bilar
    Då har resten av dina 60 bilar endast varit Fiat, Simca och Lancia?

    Nepp, få bilar har så mycket bra som en saab 900 egentligen.
    Rätt skött och körd med omtanke slår den 9-3or och 9-5 or och allt annat skräp med kilometer som produceras idag.
    Sen att den har en del brister erkänner även jag men på MIN lista ligger den i topp
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    779
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Efter ha ägt ca 60 bilar skulle jag nog säga att det där va väl inget att gnälla över

    Saab 900 79-93 för övrigt på toppen på min lista över världens bästa bilar
    Håller fullständigt med. Saknar "mina" 900:or.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 721
    Hej,

    Låter inte alls skoj det där. Har själv haft lite problem med min og900. Men det var dock en pinsamt enkelt fel. Men vad glad man är att bilen nu funkar som den ska. Hoppas bara det håller i sig

    Men vinter är snart slut och bilen kanske hittar ny ägare...


    Mvh

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 639
    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    dom där felen är ju skrattretande lätta ju.. sånt händer alla bilar o inte bara din 900 - 93. om man blir trött på en bil för såna saker kanske man ska överväga att åka buss eller cyckla till jobbet

    måhända att dom är skrattretande... men just när det sker så är det inte så skoj... har man dessutom minimalt med tid så är dom ganksa tunga...

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    732
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av ERnsT
    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    dom där felen är ju skrattretande lätta ju.. sånt händer alla bilar o inte bara din 900 - 93. om man blir trött på en bil för såna saker kanske man ska överväga att åka buss eller cyckla till jobbet

    måhända att dom är skrattretande... men just när det sker så är det inte så skoj... har man dessutom minimalt med tid så är dom ganksa tunga...
    Du träffa mitt i prick ERnst, jobbar man och kommer hem mellan 5 & 6 på kvällen vill man umgås med familjen och inte bilen.

    Men nu till helgen blir det att byta toppackning. Verkstan skulle ha mellan 5000 och 8000 tusen för att fixa det. Så farsan kommer upp till helgen och hjälper mig. vi håller tummarna för att det inte har hänt något med toppen. Men med min otur så vet man ju aldrig.

    Förresten det är inte någon som vill köpa en og900 innan helgen .

    hälsningar
    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 639
    Citat Ursprungligen postat av Victor W
    Förresten det är inte någon som vill köpa en og900 innan helgen .

    hälsningar
    Victor
    lite beroende på vart den står och vad det handlar om för pengar... ta det via pm istället för att spamma ner tråden...

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    910
    Viktor W:

    Om den inte har kokat en massa så kan toppen ha klarat sig fint. På min 900S hade packningen gett upp på två ställen, men toppen var hur fin som helst.

    Ett tips är att även ha ny insugspackning + ventilkåpspackning redo. Jag hade det inte och fick tillverka egen insugspackning... jobbigt. Och dessutom läcker den återanvändna ventilkåpan lite. Saker man stör sig på efteråt!

    Bultarna till grenröret kan vara jobbiga, så lyft toppen med grenröret på. Så slipper man kämpa med dem i onödan.

    Och sen klappar du Saaben snällt på instrumentpanelen och berömmer den ibland så ska du få ut många sköna og900 mil!

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    732
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av David V
    Viktor W:

    Om den inte har kokat en massa så kan toppen ha klarat sig fint. På min 900S hade packningen gett upp på två ställen, men toppen var hur fin som helst.

    Ett tips är att även ha ny insugspackning + ventilkåpspackning redo. Jag hade det inte och fick tillverka egen insugspackning... jobbigt. Och dessutom läcker den återanvändna ventilkåpan lite. Saker man stör sig på efteråt!

    Bultarna till grenröret kan vara jobbiga, så lyft toppen med grenröret på. Så slipper man kämpa med dem i onödan.

    Och sen klappar du Saaben snällt på instrumentpanelen och berömmer den ibland så ska du få ut många sköna og900 mil!


    vi får hoppas att det är så, men jag vet att ettans cylinder tar in vatten. Så vi får se hur det ser ut på lördag. Ni kommer att få reda på hur det gått

    Hälsningar
    Victor
    /David
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 721
    Citat Ursprungligen postat av Victor W
    Citat Ursprungligen postat av ERnsT
    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    dom där felen är ju skrattretande lätta ju.. sånt händer alla bilar o inte bara din 900 - 93. om man blir trött på en bil för såna saker kanske man ska överväga att åka buss eller cyckla till jobbet

    måhända att dom är skrattretande... men just när det sker så är det inte så skoj... har man dessutom minimalt med tid så är dom ganksa tunga...
    Du träffa mitt i prick ERnst, jobbar man och kommer hem mellan 5 & 6 på kvällen vill man umgås med familjen och inte bilen.

    Men nu till helgen blir det att byta toppackning. Verkstan skulle ha mellan 5000 och 8000 tusen för att fixa det. Så farsan kommer upp till helgen och hjälper mig. vi håller tummarna för att det inte har hänt något med toppen. Men med min otur så vet man ju aldrig.

    Förresten det är inte någon som vill köpa en og900 innan helgen .

    hälsningar
    Victor
    Skulle säga att det är rätt dumt att återmontera toppen utan att ha kollat den, kan lätt bli dubbeljobb.
    Ta som regel att allti mäta/plana en alutopp innan återmontering annars kan jobbet vara lika ogjort.

    Skulle gärna köpt bilen men tyvärr bor du lite för avsides
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    732
    Medlem#
    7284
    Som sagt, toppen lyfts på lördag. Då får vi se hur illa det är. Sälvklart kommer toppen att granskas väldigt noggrant. har jag otur så har toppen dessutom blivit lite skev. Skulle fallet vara så, så får vi ta ställning till hur vi ska göra.

    Vem vet det kan bli möjlighet att köpa en og900 väldigt billigt på lördag eftermiddag, beroende på hur det går.

    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    732
    Medlem#
    7284
    Hej alla glada,

    Det går inte så bra, så är någon intresserad av bilen så hör av er.

    Det är en del fix

    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 419
    Citat Ursprungligen postat av Victor W
    Hej alla glada,

    Det går inte så bra, så är någon intresserad av bilen så hör av er.

    Det är en del fix

    Victor
    Vad är det som krånglar då?
    En planing av toppen är ju inte så dyrt.
    Svårt att få fixat på en helg kanske iofs.
    /Henrik

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    732
    Medlem#
    7284
    Problemet är att killen som jag köpte bilen av, försökt lyfta toppen av någon anledning. Utan att lyckas, för han runddrog 5 av 10 bultar

    Så farsan och jag försökte borra bort dem, men vi fick bara loss 3 av 5 innan vi gav upp.

    Så nu är jag på jakt efter en ny bil.

    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Trött OG9-3 -99 200 T5
    Av bka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-21, 13:58
  2. [LÖST] Trött OG9-5
    Av bigfoot56 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-08-17, 22:49
  3. [LÖST] Trött OG9-5 2,3t
    Av monty i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-10-26, 00:47
  4. Trött på BSR
    Av SaabKillen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2007-12-16, 14:11
  5. Fan så trött ja blir..
    Av 900T16! i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-05-08, 05:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •