Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Byte av motor på garantin, 9-3 ss aero -03

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    6073

    Byte av motor på garantin, 9-3 ss aero -03

    Påpekade förra veckan i nån tråd om att min oljeförbrukning var väldigt hög, bilen har dragit mer än 1L på 400mil, förstår dock inte vart oljan tar vägen för den blåryker inte eller läcker nånstans, bilen går bra förövrigt.

    Var idag hos verkstaden och skulle byta någon garantisak till bromsservon och ville att dom skulle kolla på oljeförbrukningen samtidigt,
    vid tidig ålder så byttes kolvringar på min bil för att den drog mycket olja.
    Efter telefonkontakt mellan verkstaden och nån på saab så får dom besked om att dom tänker byta min motor eftersom kolvringarna redan är utbytta en gång.. allt under toppen ska bytas till nya grejjer.
    Detta bör ju isånafall vara ett "kännt" problem om det resulterar i motorbyte och kan vara bra att veta för den som är på G att handla en aero 03a.
    Frågan är ju vilka motorer som är berörda, är det några som är tillverkade ett viss datum?, eller är det under tiden dom hade praktikanten Lars där kan man undra?

    Till frågorna, skiljer det något mellan motorerna från åren mellan 03 till 06? (2.0T)

    Va ska man tänka på när nya motorn är monterad? (inköring osv)
    Kan det bli problem när dom "bara" kommer byta det under toppen? Och inte resten..

    Hur som hälst så är jag nöjd att slippa huvudvärken ang oljeförbrukningen, saab skulle stå för detta och jag får en helt ny motor som förmodligen inte drar någon olja.

    Mvh

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    229

    motor

    Hej!

    Det behöver inte vara ett sedan tidigare kännt problem, utan ibland blir Saab intresserade av motorer som blivit "garantifixade", men som problemen kvarstår på.

    För att kunna titta på en sådan motor i detalj så byter man enklast helt enkelt ut den.

    Phalanx.

Liknande ämnen

  1. Byte motor og9-3 Aero -02
    Av Lostmygun i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-02-27, 21:26
  2. Motor 900 Aero -84, Turbo byte?
    Av Saab Turbo Karlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 11:22
  3. 9-3 aero motor byte
    Av ocras i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 00:11
  4. byte av motor saab 9-5 aero
    Av smoking05 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-01, 14:22
  5. motor byte (till 2,3) i en og 900 aero
    Av Pee in Cream i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-06-09, 13:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •