Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Kontakt i förardörr går till? (9000)

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375

    Kontakt i förardörr går till? (9000)

    Undrar om någon vet vad den kontakten som är längst bak i dörren mot låset är till för? Ej den som går till centrallåsmotorn och ej den som går till microbrytaren utan den med tre kablar i, gul, röd och svart?

    Bil: 9000 -96

    Mvh 170KJ
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    Är det den som talar om att dörren är öppen?
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Är det den som talar om att dörren är öppen?
    Jag är inte säker men jag tror det bara är microbrytaren som har hand om det!? Den här kabeln försvinner upp mot själva handtaget ser det ut som, lite svårt att se vart den tar vägen.

    Mvh 170KJ
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  4. #4
    den är till för c-låset....sitter en microbrytare på låskolven....

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375
    Citat Ursprungligen postat av Sylte
    den är till för c-låset....sitter en microbrytare på låskolven....
    Vet du vad den microbrytaren mer exact används till/ger för signal? Det sitter ju en blå grej på själva låset med två svarta kablar till, det är väll microbrytaren som ger signal till pictogrammet ifall dörren är öppen eller ej!?

    Mvh 170KJ
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av 170KJ
    Citat Ursprungligen postat av Sylte
    den är till för c-låset....sitter en microbrytare på låskolven....
    Vet du vad den microbrytaren mer exact används till/ger för signal? Det sitter ju en blå grej på själva låset med två svarta kablar till, det är väll microbrytaren som ger signal till pictogrammet ifall dörren är öppen eller ej!?

    Mvh 170KJ
    Ja, en dyr sak.
    Den kan även göra så att larmet slås ut, råkat ut för det.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375
    Nu är jag nog med! Fick tänka en minut
    Du menar alltså att den microbrytaren är till för att skicka signal till dom andra dörrarna när jag sticker in nyckeln och låser!?
    När jag låser med larmfjärren låser den dörrarna som den ska och då antar jag att den microbrytaren inte har ett skvatt med saken att göra!?

    Mvh 170KJ
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  8. #8
    precis...skickar signaler till c-låsets styrenhet men även till larmet antar jag

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Dom samverkar allihopa.
    När min microbrytare pajade så fungerade det inte ens att låsa bilen.
    Fick koppla isär kontakten, men då gjorde larmet en felkod som avlästes med blinkningar på larmdioden.

    Mvh Roger
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Dom samverkar allihopa.
    När min microbrytare pajade så fungerade det inte ens att låsa bilen.
    Fick koppla isär kontakten, men då gjorde larmet en felkod som avlästes med blinkningar på larmdioden.

    Mvh Roger
    Min microbrytare som sitter på själva låset (ger signal till piktogrammet ifall dörren är öppen) är kaputt. Men larmet och centrallåset funkar som det ska när jag använder fjärren men inte nyckeln.

    Hade nämligen problem med att centrallåset inte alltid ville låsa när jag larmade på. Bilen var inne på Saab och först hittade dom inget fel, sedan påstod dom att larmenheten var paj samt piktogrammet och en microbrytare i dörren. Det skulle gå på 10 000 kr enligt dom att laga. Detta var en försäkringsärende (lång historia) så det skulle komma en besiktningsgubbe från försäkringsbolaget och kolla på grejerna. Ringde några dagar senare till dom och frågade hur det hade gått och då sa dom att det ej var något fel på bilen så jag kunde komma och hämta den.
    Ok tänkte jag och åkte glatt och hämtade bilen. Funkade fint tills jag kom hem och skulle larma bilen. Larmade på och dörrarna låstes och låstes upp igen, dörrarna låstes och låstes alltså upp igen med en gång.
    Var redan förbannad på Ana för deras inkompetens så jag började felsöka själv och såg då att kabeln som går till microbrytaren vid låskoloven var skadad och att det var en smärre kortslutning i den, kopplade ur kontakten och nu funkar allt fint förutom att den inte öppnar alla dörrarna när jag använder nyckel (men när jag använder fjärren så funkar det kalas) samt att pictogrammet inte visar att förardörren är öppen när den är öppen. Ska ta och fixa ny kabel till microbrytaren vid låskolven någon dag när jag har tid.
    Hade detta inte varit ett försäkringsärende hade dom bytt grejerna och jag hade fått betala 10 000 kr helt i onödan. Man blir lätt LITE irriterad på sådant. Hade jag orkat hade jag ringt upp Ana och förklarat vad felet var men det känns som att det är meningslöst att förklara för en skock yra höns!

    Mvh 170KJ
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Larmet blinkar felkod nu va?
    Tänk på att du inte har nåt stöldskydd i förardörren då.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Larmet blinkar felkod nu va?
    Tänk på att du inte har nåt stöldskydd i förardörren då.
    Larmet blinkar som följer: Om bilen är larmad och jag larmar av och sedan på igen lyser lampan konstant i 10s för att sedan övergå till en blink var annan sekund. Larmar jag av bilen och sedan öppnar dörren, stänger dörren och larmar av blinkar lampan 1gång/s tills innerbelysningen slutar lysa, då övergår den till att lysa i 10s följt av en blink var annan sekund. Är bilen larmad och jag låser upp förardörren med nyckel samt öppnar den börjar larmet tjuta. Exakt så här blinkar fars 9000 classic också. Bilen går även att larma på och av när förardörren är öppen vilket det inte borde. Har ej mätt på något sätt om microbrytaren är sönder men pictogrammet visar ej när dörren är öppen. Kan det vara så att det är en trasig lampa i pictogrammet?

    Mvh 170KJ
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

Liknande ämnen

  1. Förardörr i baklås på 9000, behöver tips!
    Av Martin H i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-26, 22:51
  2. Ta lös dörrsida förardörr 9000 -98(hjälp nu tack)
    Av Indalsman i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-23, 20:49
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-07, 16:04
  4. Hur få loss innersida förardörr på 9000?
    Av Blue Spirit i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-07-07, 14:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •