Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kan det va vevaxelgivaren?

  1. #1

    Kan det va vevaxelgivaren?

    Har haft ett skumt fel länge nu som jag måste få ett slut på.Jag har en 9000 cs automat 92a.När motorn är varm så går den ibland inte att starta.Jag vrider nyckeln men det enda som händer är att startmotorn eventuellt klickar till lite.Jag har bytt startmotor och en del annat.Kan det vara vevaxelgivaren när inte startmotorn går igång eller är det helt uteslutet?Enligt 2 st saabverkstäder kan det vara det men enligt många självmeckare är det uteslutet om inte startmotorn går igång.Någon som vet något om detta?Måste få ett slut på detta nu.Kan tilläggas att en kompis har en likadan bil med identiskt fel!! Någon annan som har haft det?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    431
    Tändningslåset har kanske brunnit. Ta en 1m GROV kabel och montera en batteriklämma/krokodilklämma på den ena änden. Nyp den i + direkt på startmotorn. Du kommer åt den bakom insuget och långt ned vid torpedväggen. Sätt nyckeln i tändningsläge. Gå ut och sätt den andra änden av kabeln på batteriets +pol. Då ska den starta.
    Fungerar inte detta har du slut batteri eller ett jordfel.
    Startar den? Byt tändningslås eller gör som jag. Dra en kabel från + in i kupén till en startknapp och tillbaka ut till startmotorn. Funkar det också.
    30kr på OKQ8.
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    598
    Citat Ursprungligen postat av Laplander
    eller gör som jag. Dra en kabel från + in i kupén till en startknapp och tillbaka ut till startmotorn. Funkar det också.
    30kr på OKQ8.
    Är det inte lite fult med en sån retroknapp på panelen i Aeron.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    431
    Faktiskt inte. En svart tryckknapp i cigguttaget. Belyst och allt.

    EDIT: Nu var det inte i Aeron, utan i en 9000-88´ jag hade den...
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 313
    Medlem#
    8758

    Re: Kan det va vevaxelgivaren?

    Citat Ursprungligen postat av skipp
    Jag vrider nyckeln men det enda som händer är att startmotorn eventuellt klickar till lite.Jag har bytt startmotor och en del annat.Kan det vara vevaxelgivaren när inte startmotorn går igång eller är det helt uteslutet?Enligt 2 st saabverkstäder kan det vara det men enligt många självmeckare är det uteslutet om inte startmotorn går igång.
    Det är uteslutet att vevaxelgivaren hindrar startmotorn från att gå.

    Leta upp en bättre verkstad.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Hej Skipp!

    Roligt att se att du lyssnade på mitt råd. På detta forum finns det en otrolig mängd kunskaper hos alla kunniga Saab-skruvare.

    Mvh

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    70

    ...

    det är troligen bottenstycket till tändningslåset som börjar bli dåligt, kostar ca 500 på saab.

    enklare är att montera ett relä antingen i kupén eller i motorrummet (akvariet) på den sladd som går till startmotorns solenoid (GUL kabel)

    klipp av den gula kabeln (försäkra dig om att det är rätt) den ända som kommer från tändningslåset kopplas till 85 på relät o sen 86 till jord, på stift 30 sätter du direktström från batteriet säkrat med 30A, stift 87 blir då andra änden av den gula sladden alltså den som fortsätter till startmotorn.

    gör du på detta sätt så funkar det oftast kanon :-)
    ett relä kostar ju ca 30 kr o sen tillkommer ju lite kabelskor o nån kabelstump.

    mvh johan
    Johan Karlsson, Norrköping 9000 CS 2.3 T -92

Liknande ämnen

  1. Nog är det väl vevaxelgivaren som felar?
    Av Tomtefar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-07-29, 09:42
  2. Hur kommer man åt vevaxelgivaren ?
    Av salkin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-08-17, 19:34
  3. Var sitter Vevaxelgivaren?
    Av KravAnka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 11:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •