Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: chip trim!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    16

    chip trim!

    Är så att jag har en orginal 900 turbo 96årsmodell, vill chipa, men har hört av folk att växellådan lätt går sönder med ett chip i, Hur ska jag göra? Kan man försärka den lite? Vad kostar det isf, ska man anpasa körstilen ? kanske inte dra fult på 1,2s växel? Hur är det med 3,4,5?. Steget som ska i är isåfall ett steg 1,

    Tacksam för alla svar, Är ny inom det här!

    MvH: Mats

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    anppasa kör stilen spinna på 1-2a är det som sliter mäst annars håller lådan bra för steg 1 dock så kan det va lägge för att kolla hur br akopplingen är den kommer nog att ge sig efter ett ta beroende på hur många mil bilen har gått

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    16
    Aha okej, Vad kostar en kopling? bilen har gått 21.000! är det en nekdel?

    MvH: mats

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    desto lägre bilen har gått desto längre har ju koppligen gått om den inte är bytt

    ett tips är ju att uppgradera till viggen koppling den håller bra

    http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=297

    du beöver ju inte byta med engång men det kan va bra att veta om så man inte står där utan penagr när kopplingen börjar slira

    mvh martin

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    16
    Tusen Tack Förhjälpen!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    548
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    desto lägre bilen har gått desto längre har ju koppligen gått om den inte är bytt

    ett tips är ju att uppgradera till viggen koppling den håller bra

    http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=297

    du beöver ju inte byta med engång men det kan va bra att veta om så man inte står där utan penagr när kopplingen börjar slira

    mvh martin
    Om man som jag, kör med vajjerkoppling, vad måste man köpa till för att få dit en viggenkoppling ?
    Ska boka tid för steg3 snart, och har misstankar på att min koppling kan börja gnälla lite..
    Saab 9-5 -01 Automat

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av salkin
    Om man som jag, kör med vajjerkoppling, vad måste man köpa till för att få dit en viggenkoppling ?
    Ska boka tid för steg3 snart, och har misstankar på att min koppling kan börja gnälla lite..
    Denna frågan är upp hur ofta som helst.! men du kan bara köpa en viggenkoppling med tryckplatta och allt. så passar allt precis som orinalkopplingen, med det finns ett minus med att byta upp till en görvre koppling om man har kvar wirekoppling så kan det vara så att wire går av ofta.

    Annars finns alternativet att bygga om till hydraliskkoppling.

    //Rikard

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    Citat Ursprungligen postat av salkin
    Om man som jag, kör med vajjerkoppling, vad måste man köpa till för att få dit en viggenkoppling ?
    Ska boka tid för steg3 snart, och har misstankar på att min koppling kan börja gnälla lite..
    Denna frågan är upp hur ofta som helst.! men du kan bara köpa en viggenkoppling med tryckplatta och allt. så passar allt precis som orinalkopplingen, med det finns ett minus med att byta upp till en görvre koppling om man har kvar wirekoppling så kan det vara så att wire går av ofta.

    Annars finns alternativet att bygga om till hydraliskkoppling.

    //Rikard
    körde med viggen koppling på min gammla med vajer med steg 3 + samt lite nira trm totalt gick bilen närmare 4-5 mill med den tidigare ägaren med den kopplingen och vajern va lika bra som alltid

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    pling på min gammla med vajer med steg 3 + samt lite nira trm totalt gick bilen närmare 4-5 mill med den tidigare ägaren med den kopplingen och vajern va lika bra som alltid
    Kanske är så att det finns måndags ex och fredags ex på de vajrarna.

    //Rikard

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    pling på min gammla med vajer med steg 3 + samt lite nira trm totalt gick bilen närmare 4-5 mill med den tidigare ägaren med den kopplingen och vajern va lika bra som alltid
    Kanske är så att det finns måndags ex och fredags ex på de vajrarna.

    //Rikard
    hehe alla kan ha tur eller otur oxå

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    16
    Så det är bara att köra på med ett steg 1 och även köpa en viggen kopling? det finns ingen biligare kopling som håller?

    MvH: en osäker

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av ICA
    Så det är bara att köra på med ett steg 1 och även köpa en viggen kopling? det finns ingen biligare kopling som håller?

    MvH: en osäker
    Orginalkopplingen håller för ett steg 1, Jag och många andra skulle nog bytt koppling när den börjar slira eller när man överstiger 260hk och 380nm. Annars kan du köra med orginal koppling på ett "steg 3" med, men risken att den börjar slira är fortare.!

    //Rikard

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 087

    Re: chip trim!

    Citat Ursprungligen postat av ICA
    Är så att jag har en orginal 900 turbo 96årsmodell, vill chipa, men har hört av folk att växellådan lätt går sönder med ett chip i, Hur ska jag göra? Kan man försärka den lite? Vad kostar det isf, ska man anpasa körstilen ? kanske inte dra fult på 1,2s växel? Hur är det med 3,4,5?. Steget som ska i är isåfall ett steg 1,

    Tacksam för alla svar, Är ny inom det här!

    MvH: Mats
    Växellådan mår bra av ett par extra oljebyten,
    körstilen, ja, ge inte fullgas på låga varv, (2-5) det dödar lådor, växla mycket, ligg på höga varv för full bealstning, är mitt tips

    kopplingen, byt till viggen, har du inte råd meddet, så vänta å spara ihop innan du "chipar"

    tänk på att du på sikt även måste förbättra väghållnignen, lite bussningar i framvagnen och fjädra och dämpare är nog ett minimum, om du går vidare till , tex steg3.
    Mats Fhinn/3499/

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    16

    Re: chip trim!

    Citat Ursprungligen postat av imolaräser
    Citat Ursprungligen postat av ICA
    Är så att jag har en orginal 900 turbo 96årsmodell, vill chipa, men har hört av folk att växellådan lätt går sönder med ett chip i, Hur ska jag göra? Kan man försärka den lite? Vad kostar det isf, ska man anpasa körstilen ? kanske inte dra fult på 1,2s växel? Hur är det med 3,4,5?. Steget som ska i är isåfall ett steg 1,

    Tacksam för alla svar, Är ny inom det här!

    MvH: Mats
    Växellådan mår bra av ett par extra oljebyten,
    körstilen, ja, ge inte fullgas på låga varv, (2-5) det dödar lådor, växla mycket, ligg på höga varv för full bealstning, är mitt tips

    kopplingen, byt till viggen, har du inte råd meddet, så vänta å spara ihop innan du "chipar"

    tänk på att du på sikt även måste förbättra väghållnignen, lite bussningar i framvagnen och fjädra och dämpare är nog ett minimum, om du går vidare till , tex steg3.

    Hej, Tack för svaren, Har råd med viggen kopling men tänkte bara på om det fanns biligare. Men som en annan sa Längre upp på sidan, Den skall hålla för steg1, Blir att chippa nu,

    Och åter igen Tusen tack för svaren!

Liknande ämnen

  1. Chip från Bil o Trim
    Av Indalsman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2012-03-27, 21:59
  2. chip Trim 93 2001
    Av anders74 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-25, 23:14
  3. Chip trim
    Av d_beerg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-08, 17:17
  4. trim chip
    Av ArowanA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-08, 21:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •