Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Conti SportContact2 - bra eller ....?

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Conti SportContact2 - bra eller ....?

    Ja, vad säger ni om originaldäcken på 9-5:an numera, alltså Continental SportContact2? Är det sant som det sägs om livslängden, d v s att det verkar som att Saab har "gjort en ny P-Zero Rosso"?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502
    Nja, både ja och nej. Jag körde ca 2500 mil förra sommaren och hösten och eftersom det var första året med 260 hkr och 400 Nm så blev det väl lite hjulspinn. Jag körde genom hela Europa och följaktligen en hel del på autobahn. Jag är oerhört nöjd med körbarheten, relativt tysta och mycket bra grepp. Det de får sämst kritik i tester för är vattenplaning men jag kör max 120-130 när det regnar mycket och då är det inga problem.

    När jag nu satte på dem för en vecka sedan så hade framdäcken slitits ca 50 % men bakdäcken max 25 %. Jag tycker det är godkänt ändå.

    Nu har jag en 9-3 ss Aero, 1560 kg, jag vet inte hur mycket mera tyngd i en 9-5 påverkar förslitningen.

    Mvh Thomas Alexanderson
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829
    Har inte kört med dessa än på min bil men skall i dagarna lägga på sommarhjulen ..

    Men har tidigare haft detta däck va då mycket nöjd med dom .. men nog tycker jag allt att dom slets lite för fort ... men mycket bra bätt på torr asfalt iaf ..
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 681
    Jag vart mycket nöjd med mina i kombinationen ng900 och 17".
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Ja, jag är lite fundersam. Har ju ett par sprillans P-Zero Nero till mitt nuvarande skåp som jag ev. tänker mig att slänga över på nya bilen nämligen... Jag har i alla fall fått för mig att Neron är ett bättre framdäck på en 9-5:a än Contin.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Ang slitaget e jag inte imponerad. "Gubbkört" mesta av tiden med min 9-5:a i 2500mil, och sen var dom uppätna. Tyckte det gick lite väl fort så jag gjorde en framvagnsinställning, men allt var ok
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Ang slitaget e jag inte imponerad. "Gubbkört" mesta av tiden med min 9-5:a i 2500mil, och sen var dom uppätna. Tyckte det gick lite väl fort så jag gjorde en framvagnsinställning, men allt var ok
    Var det stor skillnad bak och fram m.a.p. slitage?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    mycket nöjd kör med dom däcken på alla min bilar har gjort det i ett par år nu ända nackdelen är väl att dom slits rätt fort

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278
    Vänta nu.. ska du byta däck för att spara pengar på en förmånsbil??

    I övrigt kan jag hålla med om att Continental är ett riktigt bra däck. Huruvida det slits fortare än ändra lågprofildäck låter jag vara osagt.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Jag är inne på min andra omgång SC2 till min 9-3a. 205/50-16.
    Förra uppsättningen höll 4300 mil och fick kastas endast för att en däckfirma fyllde i fel tryck i däcken vid en punkteringslagning (galna 2,8kg istället för 2,3, men snubben bedyrade att det skulle vara så :/) annars hade de hållt lätt 500 mil till.
    Greppet är underbart, kanske inte i topp på vått och vattenplaningen kan nog vara nära när de börjar bli slitna, men så länge det är mycket mönster kvar är det inga problem.
    SC2 är ju standardmonterat på t.ex. Porsche också

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Vänta nu.. ska du byta däck för att spara pengar på en förmånsbil??

    I övrigt kan jag hålla med om att Continental är ett riktigt bra däck. Huruvida det slits fortare än ändra lågprofildäck låter jag vara osagt.
    Nej, inte för att spara pengar. Snarare om jag får ett bättre däck med P-Zero Neron än med SC2:an...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278
    Hej

    Tror inte att Nero är bättre än SportContact 2 i något mer avseende än våtgrepp isf. Nero har högre rullmotstånd än SportContacten

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

Liknande ämnen

  1. Conti PremiumContact2 och rullriktning (?)
    Av monty i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 00:51
  2. Välja däck - Nokian NRVi vs. Conti PremiumContact 2
    Av Marcus J i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-13, 09:15
  3. Däck - Conti eller Dunlop?
    Av champis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-05-04, 03:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •