Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Ramlager slut??? og900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    lund
    Inlägg
    411

    Ramlager slut??? og900

    Satt och surfade lite på zatzys sida idag. Läste om en kille som skulle sälja sin 200sx pågrund av ramlager ras.
    Dom kom tanken att det kanske är ett ramlager istället för ventillyftarna på min som är dåligt Knastar som fan ifrån ena cyl , skit svårt höra var ifrån men tycker det låter mest från ventilkåpan men kan ha fel.
    Låter som mest när den är kall. Gör ett kasst ramlager det också eller låter det lika mkt hela tiden?

    Var helt inne ett tag på att det var vetillyftarma som är kassa, men nu börjar jag tveka på det.
    Ska byta ventillyft. så fort jag får ljus i garaget och humöret e på topp. Men frågan kan det vara ett ramlager som är slut??
    Bilen är en 900s 90 gått 29000mil servad var 1000mil av förra ägaren och var 500 i min ägo. Kan också tillägga att bilen är avställd och att jag har blyfot.

    Tacksam för svar

    MVH OLOF

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 626
    En liten misstanke från min sida... 29000mil, det är inte så att det är din kamkedja som väsnas? Kan låta rätt illa, speciellt om gejdrarna är dåliga.
    Men visst, det är inte omöjligt att det är ramlagar, eller vevlager, men det blir ofta ett mer knackande ljud då, eftersom det uppstår ett för stort spel och därmed ett glapp.
    /A
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    lund
    Inlägg
    411
    tack för svaret

    Kedjan är bytt enligt förra ägaren men man vet ju aldrig. Ugh då e det kanske ngt lager Låter ett kasst vev eller ramlager mkt??
    Detta knastarar, tickar ungefär som en mv


    MVH OLOF

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 626
    Är det ett konstant tickande, eller är det ett oregelbundet ljud?
    Kan ju vara en bränslespridare också... Ta en ståltråd/svetselektrod, lägg mot varje spridare, sätt mot örat. "Lyssna dig fram". Knackade spridare är fullt vanligt och inget som har nån enorm betydelse.
    Viss kan kamkedjan vara byt, men det betyder ju inte att glidskenorna är det. Vissa fulbytar genom att bara länka på en ny kedja.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    lund
    Inlägg
    411
    Tack för hjälpen
    Låter som knastret från spridarna fast mkt högre. Ska ut och lyssna om det är från ena spridaren.
    Tickandet ,knastret är konstant fast högst när den kall och sedan avtar ljudet en hel del.

    Startade bilen och ljudet försvinner nästan helt när hon har kommit upp i arbets.temp. Knastret låter mest ifrån cyl brevid kedjan.


    MVH OLOF

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    876
    Låter som att det skulle vara en hydralisk ventillyftare som är dålig, oftast om det är ramlager haveri så låter det mer när motorn/oljan har blivit varm.. Så var det på min bil i alla fall..

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 756
    Ett vevlager knackar som tusan, hela tiden.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    lund
    Inlägg
    411
    Citat Ursprungligen postat av T-PWR
    Låter som att det skulle vara en hydralisk ventillyftare som är dålig, oftast om det är ramlager haveri så låter det mer när motorn/oljan har blivit varm.. Så var det på min bil i alla fall..

    Mvh. Mathias
    Hoppas på det Den låter ju som mest när den e kall

    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Ett vevlager knackar som tusan, hela tiden.
    Hoppas inte på det

    Tack för svaren

    MVH OLOF

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 756
    [quote=svartasaaben]
    Citat Ursprungligen postat av T-PWR
    Låter som att det skulle vara en hydralisk ventillyftare som är dålig, oftast om det är ramlager haveri så låter det mer när motorn/oljan har blivit varm.. Så var det på min bil i alla fall..

    Mvh. Mathias
    Hoppas på det Den låter ju som mest när den e kall

    Citat Ursprungligen postat av "900 Power":1wk51j0b
    Ett vevlager knackar som tusan, hela tiden.
    Hoppas inte på det

    Tack för svaren

    MVH OLOF[/quote:1wk51j0b]

    Skulle det vara ett vevlager så kan man ju byta block istället, om man inte har tummen mittmonterad och dåligt med garage.

    Då kan man samtidigt trimma motorn lite mer
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    lund
    Inlägg
    411
    [quote=900 Power][quote=svartasaaben]
    Citat Ursprungligen postat av "T-PWR":39x0r50e
    Låter som att det skulle vara en hydralisk ventillyftare som är dålig, oftast om det är ramlager haveri så låter det mer när motorn/oljan har blivit varm.. Så var det på min bil i alla fall..

    Mvh. Mathias
    Hoppas på det Den låter ju som mest när den e kall

    Citat Ursprungligen postat av "900 Power":39x0r50e
    Ett vevlager knackar som tusan, hela tiden.
    Hoppas inte på det

    Tack för svaren

    MVH OLOF[/quote:39x0r50e]

    Skulle det vara ett vevlager så kan man ju byta block istället, om man inte har tummen mittmonterad och dåligt med garage.

    Då kan man samtidigt trimma motorn lite mer [/quote:39x0r50e]

    Tyvärr så är min tumme mittmonterad hehe.

    MVH OLOF

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 550
    Men du har ju en i alla fall. Det finns ju fan folk som inte ens har någon tumme att skylla på när det visar sig att dom inte ens kan sätta upp en tavla...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    lund
    Inlägg
    411
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Är det ett konstant tickande, eller är det ett oregelbundet ljud?
    Kan ju vara en bränslespridare också... Ta en ståltråd/svetselektrod, lägg mot varje spridare, sätt mot örat. "Lyssna dig fram". Knackade spridare är fullt vanligt och inget som har nån enorm betydelse.
    Viss kan kamkedjan vara byt, men det betyder ju inte att glidskenorna är det. Vissa fulbytar genom att bara länka på en ny kedja.

    Hej igen. Såg när jag bytte tryckarna att glidskenorna inte vara i bästa skick. Går det att byta dom utan att lyfta av toppen??
    Sedan en fråga till ,hur spänd ska kedjan vara med kedjesträckaren monterad.

    MVH OLOF

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 756
    Citat Ursprungligen postat av svartasaaben
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Är det ett konstant tickande, eller är det ett oregelbundet ljud?
    Kan ju vara en bränslespridare också... Ta en ståltråd/svetselektrod, lägg mot varje spridare, sätt mot örat. "Lyssna dig fram". Knackade spridare är fullt vanligt och inget som har nån enorm betydelse.
    Viss kan kamkedjan vara byt, men det betyder ju inte att glidskenorna är det. Vissa fulbytar genom att bara länka på en ny kedja.

    Hej igen. Såg när jag bytte tryckarna att glidskenorna inte vara i bästa skick. Går det att byta dom utan att lyfta av toppen??
    Sedan en fråga till ,hur spänd ska kedjan vara med kedjesträckaren monterad.

    MVH OLOF
    Transmissionskåpan måste bort, men toppen kan vara kvar.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

Liknande ämnen

  1. Kopplingspedal tar långt ned og900 -91, justering lr slut?
    Av tornros i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-06-24, 11:30
  2. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 02:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •