Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kammar 276 / 10,4

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    185

    Kammar 276 / 10,4

    Vart är det man är tvungen att slipa någon stans för att man ska kunna sätta på dessa kammar som det står på maptuns hemsida.. Vill gärna ha bild om någon har..

    MVH Daniel

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    trykarbrunnarna måste man justera ljupet på något men du måste även byte fjädrar
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    185
    Citat Ursprungligen postat av gascan
    trykarbrunnarna måste man justera ljupet på något men du måste även byte fjädrar
    Jag vet att man måste byta fjädrar till kraftigare Men hur justerar man tryckarbrunnarna??
    Bild?


    Tack för snabbt svar

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    185
    Citat Ursprungligen postat av KK
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=112516&postdays=0&postorder=asc&st art=255

    Mvh

    KK
    Tack KK då ska man alltså slipa bort det som "nocken" på kammen ligger i mot?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    ser så ut å de e betydligt lättare en attgå på botten soma jg först trodde
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Jag har ett topplock ligger som är blueprintat och med dessa kamprofiler (omslipade). Jag vågade aldrig montera den på mitt block, då jag tyckte ventilerna gick för nära kolvtopparna (1,0 mm). Men det beror på att jag har gamla B202 kolvarna med smal och djup gryta. På ett kortblock ska det inte vara några problem.

    Hur som helst, vad jag ville komma fram till är att jag därför inte har praktisk erfarenhet av vad fjädrarna tål, men enligt Enem kunde jag köra med originalfjädrar till dessa kammar, så det är vad jag har i. På en 4-ventilare skulle inte 7.000 rpm vara några problem enligt honom, men jag vet inte . Nackdelen med onödigt hårda fjädrar är ju också att det blir högre nötningsslitage. Jag hade en Japanare 2-ventilad för några år sedan, och den var lite trött i fjädrarna. Den fick ventilsläpp redan vid ca 6.200 rpm, och det har ett väldigt karaktäristiskt ljud. Låter som alla cylindrar spikar vid varje kolvslag, fast lite dovare än spikning. Som en blandning mellan en skallerorm och vasst radiobrus skulle man kunna säga. Ändå började heldragna röda vid 6.000 rpm på den, och den drog bra ända dit, så man fick lära sig att tajma växlingarna väl för att komma så nära ventilsläpp som möjligt.

    Omslipade kammar i sig ger lite nackdelar, men å andra sidan med lash-caps så slipper man bearbeta tryckarbrunnarna.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. t5 kammar i en t7
    Av Saabturbo__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-10, 01:02
  2. t5 kammar i 9-5
    Av wuffee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-17, 22:42
  3. T5 kammar i T7
    Av Lufto i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-05, 13:03
  4. Kammar???
    Av turbo ted i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-10-09, 17:57
  5. Vad har jag för kammar?
    Av NupPaN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-05-25, 13:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •