Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Turbo problem 9000 2,3T -92

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    47

    Turbo problem 9000 2,3T -92

    bilen började helt plötsligt gå rätt dåligt idag..

    för det första så är gick laddtrycket upp på 0 bar på tomgång (innan va det på -0,5)

    turbon verkar ladda men är slö.... o vid gasavsläpp så låter det fladdrande om "dumpen" (sitter orginal "dump" o JR öppet luftfilter), ska även påpeka att det hördes ett tjutande ljud vid ett visst varv/laddtryck o vid gasavsläpp samtidigt med "dumpen" innan

    och vid tomgång när den är lite varm så dör den!!

    någon som har en vettig förklaring o förhoppningsvis en lösning på detta oroande problem????

    mvh robban
    http://www.garaget.org/?car=50210
    Saab 9-3 ero Coupé -01

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 839
    kan ju börja med att ta bort luft snoken mellan turbo och luftfiltret och kolla om om det glappar i turbin hjulet
    kan ju kolla alla vacum slagar
    magnetventilen

    MVH Martin

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    963
    Sätt tillbaka slangen med referenstryck som har hoppat av till avlastningsventilen så ska den nog gå bra igen...
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    dalarna
    Inlägg
    343
    Min lät o betedde sig väldigt lika på all punkter förutom att min bil inte dog på tomgång.

    Då var det bara dumpen som gett upp. Plus att en slang vid t-kopplingen mellan insug, dump o laddmätare var sprucken.
    99a og900, såld resp klotad
    -91 2,3t 9k U.C http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=207187
    -95 2,3t 9k Såld

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic
    Sätt tillbaka slangen med referenstryck som har hoppat av till avlastningsventilen så ska den nog gå bra igen...
    problemet löst!!!!! torr o sprucken slang...

    mvh robban
    http://www.garaget.org/?car=50210
    Saab 9-3 ero Coupé -01

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    47
    drar igång denna tråd igen p.g.a fortsatt turbo problem...denna gång så är tomgångs undertrycket på ca -0,7 bar (vilket jag förstått inte är stabilt??) o vi kraftigt gaspådrag så skenar trycket upp mot 1,4-1,5 bar (är endast fabrikstrimmad, med röda boxen, ska enligt förra ägaren ladda 1,2 bar)... har nu precis kollat slangarna på magnetventilen "C"slangen går o blåsa i problemfritt, men däremot "W" slangen är tät (vilket jag förståt ska vara så), sen tog jag en cykelpump o prova (dock inte den bästa) då ska tydligen wastegaten öppna sej??, hör endast en svagt klickande ljud, ska det va så?? är trycket från cykelpumpen för svagt eller är det så att wastegaten har skärvat???

    tacksam för svar

    mvh robban
    http://www.garaget.org/?car=50210
    Saab 9-3 ero Coupé -01

  7. #7
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 120
    Tror inte dina problem grundar sig på turbon och dess tillhörigheter i form av wastegate.

    Men en cykelpump skall vara fullt tillräcklig för att felsköa med.

    Men du kan ju samtidigt som du pumpar kolla på wastegate armen hur den rör sig. Rör den sig inte så kärvar den ju.

    Har du möjlighet att låna en annan magnetventil, så gör det för att utesluta detta.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    25
    För info: Rödboxen till 91 och 92, dvs 220 hk-boxen har max laddtryck 1,0 bar likväl som 200 hk-boxen. Det enda som skiljer är att programmet i rödboxen inte backar tillbax trycket lika mycket på högre varvtal från drygt 4000 rpm och uppåt.
    9000 CS 2,3 Turbo S -92
    220hk/334Nm originaltrim

Liknande ämnen

  1. Problem med 9000 cs turbo
    Av Highwayman82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-03-08, 21:06
  2. 9000 2.0 turbo -96, byta turbo till en äldre 9000 PROBLEM!
    Av hangman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 00:19
  3. Turbo problem 9000
    Av pallander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-23, 18:28
  4. Har problem med min 9000 turbo-86
    Av jockeb i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 11:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •