Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Kylfläkten startar ej!!! NG900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433

    Kylfläkten startar ej!!! NG900

    Hallå!!

    Hoppas på att någon eller några kan hjälpa mig med detta då jag ska bes bilen på fredag.

    Förra året bytte jag motor i bilen o jag TROR att det va sedan dess fläkten till kylet inte startar o jag har gjort följande.

    Provat med ett annat relä till fläkten men det gav inga resultat.

    Jag har kopplat sladdar direkt på bläcken där reläet sitter o då går fläkten alltså fungar det så långt.

    Jag har mätt på termostat givaren till kylfläkten som sitter i toppen o den verkar funka som den ska.

    Så jag blir totalt galen på det här nu. Vad kan felet vara? det jag funderar på nu är om det sitter en jordsladd som jag missat men då skulle väl inte fläkte gå med hjälp av sladden jag kör med nu. Fast det jag misstänker mest det är de 2 andra bläcken på reläet somantagligen är siganler till att relät ska skicka ut ström.

    Jag hoppas någon eller några förstod mina röriga beskrivningar för jag börjar tappa ider nu.

    \\Johnny

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Du har kollat säkringen, förmodar jag?

    Och tempen blir så hög så att fläkten ska starta?

    Det låter ju som om du skulle kunnat glömt och sätta ihop nån kontakt nånstans, men funkar det när du byglar vid reläet borde det väl inte vara det heller.

    Ja. Vet inte riktigt jag. Det enda annat jag kan bistå med är ett elschema.

    Elschema Kylfläkt
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Du har kollat säkringen, förmodar jag?

    Och tempen blir så hög så att fläkten ska starta?

    Det låter ju som om du skulle kunnat glömt och sätta ihop nån kontakt nånstans, men funkar det när du byglar vid reläet borde det väl inte vara det heller.

    Ja. Vet inte riktigt jag. Det enda annat jag kan bistå med är ett elschema.

    Elschema Kylfläkt
    Ok tack..

    Jo den funkar när jag byglar och det sitter ju bara en kontakt till den som jag har tagit isär när jag bytte motor iaf. har även kollat säkringen . Ska kolla över elshemat o fundera lite då. Tack!!

    \\Johnny

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433
    Nu har jag varit ute i garaget o grejjat vidare med problemet. jag gjorde som så att jag kopplade ur kontakten till tempgivaren som sitter i toppen och styr när fläkten ska hoppa igång och kortslöt de 2 sladdarna som går till givaren och då hoppade kylfläkten igån så jag trodde att det heltklart var givaren som var kass så jag bytte den men det funkar inte ändå??. Nu är jag verkligen helt tömd på ideer så om någon kan ge mig något bra tipps på någonting som jag inte har provat så jag kan fötsätta så skulle jag bli glad.

    edit: undrar förresten hur det är med jordningen sitter det någon jordslatt enbart till relät som jag skulle ha kunnat fördärva vid förra motorbytet?.

    \\Johnny

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433
    Inga mera tipps??.

    Vet inta vad som händer om man kör in på bilprovningen med kylfläkten bryggad. Då går ju motorn kallt och då borde inte avgas värdena stämma?.

    \\Johnny

  6. #6
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    När du provade efter att du hade bytt tempgivaren, hur länge väntade du för att konstatera att den inte startade?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    När du provade efter att du hade bytt tempgivaren, hur länge väntade du för att konstatera att den inte startade?
    Tills den kokade .

    \\Johnny

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433
    Försöker en gång till. Om man kortsluter kablarna från tempgivaren och fläkte hoppar igång BORDE det inte va den som är kass då?. Det kan väl inte va något annat?. Använde en beg tempgivare men som jag har kört med utanproblem tidigare. Kanske skulle testa en ny?.

    \\Johnny

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Givaren kostar ju inget mycket, så det vore kanske lika bra.
    Kan du ju utesluta den i annat fall...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433
    Nu har jag köppt en ny tempgivare men inte heller det funkade . Jag är inte riktigt säker på att vattnet cirkulerar som det ska. Jag jämförde med tjejens ng900 men i min är det högre tryck i kylslangarna. Bättre o ställa in bilen igen så kan den stå i garaget tills nästa sommar igen *suck* .

    Men även om inte vattnet cirkulerar som det ska så skall det väl blir så pass varmt vid tempgivaren så att den ska skicka igång kylfläkten eller??.

    \\Johnny

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    783
    Citat Ursprungligen postat av saab_coupe
    Nu har jag köppt en ny tempgivare men inte heller det funkade . Jag är inte riktigt säker på att vattnet cirkulerar som det ska. Jag jämförde med tjejens ng900 men i min är det högre tryck i kylslangarna. Bättre o ställa in bilen igen så kan den stå i garaget tills nästa sommar igen *suck* .

    Men även om inte vattnet cirkulerar som det ska så skall det väl blir så pass varmt vid tempgivaren så att den ska skicka igång kylfläkten eller??.

    \\Johnny
    Det kan ju vara luft i systemet så att det inte är något vatten vid givaren.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Citat Ursprungligen postat av saab_coupe
    Nu har jag köppt en ny tempgivare men inte heller det funkade . Jag är inte riktigt säker på att vattnet cirkulerar som det ska. Jag jämförde med tjejens ng900 men i min är det högre tryck i kylslangarna. Bättre o ställa in bilen igen så kan den stå i garaget tills nästa sommar igen *suck* .

    Men även om inte vattnet cirkulerar som det ska så skall det väl blir så pass varmt vid tempgivaren så att den ska skicka igång kylfläkten eller??.

    \\Johnny
    Det kan ju vara luft i systemet så att det inte är något vatten vid givaren.
    Ja men finns det någon luftnippel till kylsystemet på NG900 -94 eller hur luftar man det?.

    \\Johnny

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Österbybruk
    Inlägg
    347
    samma fenomen uppenbarade sig i min bmw för ett halvår sen, vattenpumpen va kass, dryga 3lappar fick jag pröjsa. det var ingen kul månad
    Peugeot 607 2.2 -06.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433
    Näe vattenpumpen är det inte. Därimot så ringde det en herre här i kväll o berättade att han hade haft samma problem som jag och då va det termostaten för hans del. Så jag skenade ut till garaget direkt. Jag tänkte som så att jag tar den gamla givaren som låg på bänken i garaget och pluggar i den i bilen och eldar lite på den och vips strax efter att temp mätarnålen gått över halva så startar fläkten???. så jag skruvar bort slangen som går från termostathuset ner till kylet för att se efter hur mycke vatten det va i den slangen och till min stora förvåning så va det NADA! vatten i slangen??. Så om jag nu förstår det hela rätt så är termostaten kass?. För lossar jag utgående från kupen så sprutar det vatten ur den slangen och samma sak med ingående så alltså kan det inte va vattenpumpen utan det måste väl va termostaten då eller? och efter som den alldrig öppnar så blir det en luftficka i överkan i toppen typ där tempgivaren sitter?. Snälla håll med mig nu!!!! . Kanske äntligen att det börjar ge sig nu.

    \\Johnny

  15. #15
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Ja det låter ju rimligt!

    Satte du termostatet åt rätt håll när du bytte sist??

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Ja det låter ju rimligt!

    Satte du termostatet åt rätt håll när du bytte sist??
    Ja kanske inte gjorde det ska kolla det imorn. Men den ska väl sitta med den "lilla plattan" innåt?. och med luft grejjen uppåt.

  17. #17
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Japp!

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433
    Så nu har jag satt i en ny termostat. Men det gjorde ingen skillnad??. Den kokar ändå och släpper ej ut något vatten. Jag blir väldigt less på detta nu. Varför???? Pumpen cirkulerar ju vattnet och det blir värme i kupen men den vägrar släppa ut något vatten från termostaten??. Kan kylet va igensatt eller???.

    Vid det här laget hade det nog lönat sig att lämna in bilen

    \\Johnny

  19. #19
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Det va märkligt!
    Du har inte rört toppen eller! Dvs delat på blocket och motorn?

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Det va märkligt!
    Du har inte rört toppen eller! Dvs delat på blocket och motorn?
    Näe hur menar du då?. Portat mm isf är svaret nej. Men jag har ju haft isär hela motorn i vintras pga kamdrevsras. Då passade jag även på att slipaventiler mm. Men jag hade ju detta felet förra sommarn redan då jag va inne hos er en snabbis men då trodde vi ju att det va elfel men det är det ju garanterat inte.

    Jag är iaf tömd på ideer nu men ska testa och se vad som händer om jag kör utan termostat imorn. Kan det va att det är så mycke luft i motorn nu efter att jag haft isär hela att den inte klarar att trycka ur den på egen hand?.

    \\Johnny

Liknande ämnen

  1. 900 T8Special, kylfläkten startar inte
    Av stenling i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 20:19
  2. Kylfläkten startar inte när ACn är igång -9000
    Av Johanen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2008-06-29, 14:34
  3. auto till klimat anläggning startar kylfläkten?
    Av aero-02 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-07, 09:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •