Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Vilket trim steg ska jag välja till 9-5 aero 03

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    146

    Vilket trim steg ska jag välja till 9-5 aero 03

    Hej!

    Ska upp till nordic och trimma min bil på tisdag.

    Vet ej vad jag ska göra bara. Vilket är bäst.

    Dieselsnok ska jag skaffa i allafall sen kan jag inte bestämma mig.

    antingen steg 1 + inloppsrör

    eller

    Steg 2 utan inloppsrör.

    Vad ska jag välja??? Är lite rädd att man får för hög ljudnivå med avgassystemet i kupen hade det på min 9-3 aero. Vill inte ha d på 9-5an. Har köpt den för att det är en komfort bil.
    BILEN ÄR AUTOMAT 9-5 2,3t vector som ska byggas om till aero samtidigt.

    Kan man få lite synpunkter..

    Krille

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 629
    Sitter inte den större snoken på din redan? Eller var det 04 den kom på alla.

    Ang trim skulle jag ta den diskutionen med Nordic, hur än så kan de sina program bäst och kan säkert gladeligen erbjuda dig det stöd och råd som du behöver i ditt val.

    Rent generellt så tycker jag att ett steg 1 på en så pass optimerad bil som en 9-5 Aero är från början inte ger någon jätte förändring i prestanda / känsla så om det är det du är ute efter så titta på ett steg 2. Då slipper du ju dessutom byta avgassystemets halvsats i framtiden och får ett lite roligare ljud på bilen. Vet ju nu inte vad du hade för system på 9-3:an din men Ferritas 2,5" halvsats ger en ganska mild ökning av ljudet, långt från tex vissa 3" system. Fråga om de har någon bil på plats du kan få provköra så du får höra hur det låter?

    mvh
    /Niklas
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  3. #3
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Vart inte sån jätteskillnad mellan steg1 och steg2 när jag var ner i bänken och testade...
    Men visst ere coolt med stort avgas, som dessutom håller ihop när avgaserna blir hetare. Det är ju där vinsten finns.

    Sen blir det ju billigare att byta till steg3 längre fram om man har steg 2.

    Köp du ett steg 2, du ångrar dig inte....
    (och det skall komma från en steg1 åkare )
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av Niklas 185
    Sitter inte den större snoken på din redan? Eller var det 04 den kom på alla.

    mvh
    /Niklas
    05
    ESP

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    146
    Undra hur mycke ett inloppsrör gör. på min steg 2 9-3 aero med orginal avgas märkte jag skillnad.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    555
    Kan Nordic montera dieselsnok när man är där och får på grejjerna?
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    Det lär dom nog kunna! Tar ca 5 min att montera! Får ta loss grillen och lägga dej på åmarken för att ta loss orginalsnoken från lftburken! Svinenkelt!

    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    198
    Hej!
    Hade jag en Vektor 2,3t som skulle byggas om till Aero skulle jag göra följande:

    1. Din Aeroturbo är ändå lös nu. Jag skulle be att få kompressorhuset nedsvarvat a'la MY06 så att:

    2. Då turbon är ombyggd till "trubbnos" skulle jag be att få MY06-kobran. (Enligt vissa uppgifter ca 800kr, enligt andra ca 1200kr.)

    3: "Dieselsnorkeln" (insugsröret till luftburken). Min kostade 159:-, jag har hört att vissa har fått ge 172:-.

    4: Steg 1 eller steg 2? "Smaken är som baken". Här har jag ingen direkt åsikt.

    Mvh

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    774
    Jag skulle inte valt något av dessa steg för motorns skull.
    Skulle lagt pengar på hårdvara först och när avgas, inloppsrör, IC, avgashus etc är bytt så skulle jag styrt mot Nordic för mappning.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    146
    OK!

    Nu ska jag ha trim på skiten.

    Min bror har ett steg 1 på sin 9-5 aero och det var en klar skillnad över hela registret. Visst mattas den lite efter någon repa när det är 25 grader varmt men så farligt är det inte. Den kapade en sekund 100-150 och 2,5s
    100-200. frågan är om man ska klippa ett steg 2. Vill ha bra ljud komfort. Upplevde med min 9-3 ett för dovt ljud i den. Speciellt när man hade folk i bilen Det vill jag inte ha i en 300 tusen kronors bil. Kan man lika bra köra en gammal golf med ett simons. Jag hade feritta på 9-3an. Nu är ju 9-5an mycke bättre dämpad. Får gärna låta på högre varv men fan inte jävla resonas ljud på lägre inne i bilen. Låter så jävla billigt...
    Tycker jag... Nu är ju detta en automat så man hamnar ju inte på så låga varv som med en manuell på samma sätt kanske .

    tackar för alla synpunkter

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av krippe
    Min bror har ett steg 1 på sin 9-5 aero och det var en klar skillnad över hela registret. Visst mattas den lite efter någon repa när det är 25 grader varmt men så farligt är det inte. Den kapade en sekund 100-150 och 2,5s
    100-200. frågan är om man ska klippa ett steg 2. Vill ha bra ljud komfort. Upplevde med min 9-3 ett för dovt ljud i den. Speciellt när man hade folk i bilen Det vill jag inte ha i en 300 tusen kronors bil. Kan man lika bra köra en gammal golf med ett simons. Jag hade feritta på 9-3an. Nu är ju 9-5an mycke bättre dämpad. Får gärna låta på högre varv men fan inte jävla resonas ljud på lägre inne i bilen. Låter så jävla billigt...
    Tycker jag... Nu är ju detta en automat så man hamnar ju inte på så låga varv som med en manuell på samma sätt kanske .
    Hej,

    Vad har din bror för årsmodell på sin Aero och vad har han för trim (alltså vilken firma)?

    Personligen upplever jag inte ljudet från en Ferrita helsats (inkl. framrör/racekat) som störande, men visst låter det en del mer än original. 9-5:an är som sagt väldigt väldämpad och det är mest när man kör i en tunnel eller i garaget (med nervevade rutor... ) som man hör att det låter en hel del om bilen...

    När det gäller trim så anser jag personligen att man kör minst ett steg 3 på en 9-5 Aero, för det är först då det verkligen händer något. Till detta kopplar man gärna lite "hängslen" och livrem i form av bättre IC, större inloppsrör (varför inte nya M/06 "kungskobran"?) och dieselsnok. Då kan man plocka ut närmare 300 skapligt stabila hk i alla fall.

    Själv har jag gått något litet steg längre på min 9-5 Aero M/03, och det gör att man sover lite bättre på nätterna.

    Vad menar du förresten med att man inte hamnar på lika låga varv som en manuell med en automatare? Den har ju t ex högre utväxling på 5:an... Eller menar du när lock-up:en inte är i?

    Mvh

    KK

    P.S. Flyttar till Motor och motorstyrning där detta hör hemma.
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    146
    Jo jag menar om man kör i 1an och växlar till 2an tidigt då kan man få ett rätt lågt varv ibland och då blev där ett dovt resonans ljud som inte finns med orginal avgas. Med automaten så växlar ju den ner kanske och ljudet uppstår ej den slirar ju liksom när lock upen inte är i.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av krippe
    Jo jag menar om man kör i 1an och växlar till 2an tidigt då kan man få ett rätt lågt varv ibland och då blev där ett dovt resonans ljud som inte finns med orginal avgas. Med automaten så växlar ju den ner kanske och ljudet uppstår ej den slirar ju liksom när lock upen inte är i.
    OK, jag är med på vad du menar. Tror dock snarare att ett sådant resonansljud beror på en värmeplåt eller nåt som ligger an eller liknande. Tycker mig inte ha hört det på de manuella 9-5:or med grova system jag har testat i alla fall.

    Själv startar jag alltid på 2:an.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Treo
    Kan Nordic montera dieselsnok när man är där och får på grejjerna?
    Vi byter oftast det röret på trimmningarna.. Så det är lungt.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    146
    Hej!

    Jag kommer på tisdag från helsingborg och ska bygga om min vector 03a 9-5 till aero och kasta i antingen ett steg ett plus inloppsrör eller ett steg 2 utan inloppsrör. Är rädd för att få hög ljudnivå på låga varv som jag tyckte jag hade med med min 9-3a.

    Vilket tycker du jag ska göra. Sasse har haft jättedåligt med tid att svara på sistonde.

    Mvh Krille

    Förresten håller automaterna bra?????????????

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av krippe
    antingen ett steg ett plus inloppsrör eller ett steg 2 utan inloppsrör.

    Förresten håller automaterna bra?????????????
    Ehh...hur tänker du nu? Blir behovet av ett bra inloppsrör mindre med ett grövre avgas efter kat?

    Automaterna håller fint med bra program med vettig momentbegränsning.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    146
    Hej!

    Vill inte köpa båda. Blir mycke pengar. Om man vill kan man ju köpa fler grejor senare.

    Just nu har jag en budget som måste följas.......

    Måste bara köra ifrån min kollegas 9-5 aero 06a med automat...


    mvh krille

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av krippe
    Måste bara köra ifrån min kollegas 9-5 aero 06a med automat...
    Om ryktet beträffande begärt moment i mellanregistret stämmer så blir det inte svårt...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    146
    Hej!

    Den hade mycke bra tider i teknikens värld.

    0-100 6,9s

    0-200 27,2s

    Bästa hittills

    så jäkla slö kan den inte vara.

    Angående automaten i vectorn säger Dr boost att det skiljer ett par delar från automaten i 9-5 aeron men ingen i hela sverige kan säga vad verkar det som.....

    Krille

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av krippe
    Den hade mycke bra tider i teknikens värld.
    Jo, jag såg det. Sasse hävdar dock att den begär mindre moment i mellanregistret än tidigare bilar. Vet inte om det stämmer, men det påstås så i alla fall.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. Vilket steg 1-trim till 2,3t biopower?
    Av daniel1973 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 17:14
  2. Vid vilket steg drar bilen mer än orginal? Trim
    Av -Rickard- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2008-02-01, 17:44
  3. vilket steg 3 skulle ni välja?
    Av saabster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-09-11, 11:58
  4. Vilket steg 1 chipp ska man välja!!!
    Av wbugs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-12-04, 16:45
  5. Jag tänker skriva en Vilket-trim-skall-jag-välja?-guide!
    Av petson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2005-07-06, 00:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •