Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: få ner krämen i backen!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Småland
    Inlägg
    29

    få ner krämen i backen!

    Hej på er!
    har för närvarande en BMW 330coupe, men skall snart byta till en 9-3 Aero 05. Visseligen har jag väl blivit bakhjulsskadad av att ha ägt tre BMWs innan varav en M3. Men min största fundering är hur ni med trimmade motorer lyckas dra iväg utan hjulspinn ? visserligen gör ju bra däck och ett par 18 tummare mycket. Men hur som hellst så spinner det alltid med framhjulsdrift!.

    Bra tips på hur man kommer ifrån detta ?

    MVh
    i garaget - Svart 9-3 SS Aero 05
    Honda Cr 250

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    768
    Slakta kopplingen.

  3. #3
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Du menar alltså snabba starter?
    Hur mycket effekt pratar vi om?

    Gasa försiktigt och slira lite på koppling är nog melodin.
    Har man bara kommit förbi 2:an så vill det till MYCKET effekt för att det skall spinna med en 9-5:a

  4. #4

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 834
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Har man bara kommit förbi 2:an så vill det till MYCKET effekt för att det skall spinna med en 9-5:a
    Om man inte kör dubbade vinterdäck på regnvåt asfalt... Jag får LÄTT (nåja...) hjulspinn på 3:an med mina vinterdäck. Men jag skall inte klaga. Lite coolt är det ju också. Polarna bli impade.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Men jag skall inte klaga. Lite coolt är det ju också. Polarna bli impade.
    I see your future. I see new friends.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Har man bara kommit förbi 2:an så vill det till MYCKET effekt för att det skall spinna med en 9-5:a
    Om man inte kör dubbade vinterdäck på regnvåt asfalt... Jag får LÄTT (nåja...) hjulspinn på 3:an med mina vinterdäck. Men jag skall inte klaga. Lite coolt är det ju också. Polarna bli impade.
    Det får jag ju t o m med min 9000

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 834
    Hehe! Ja, alltså, det är mina "jag-är-inte-så-värst-intresserad-av-bilar"-kompisar. De fattar ju ändå inget. För dem är "den har 250hk" lika intressant som ett presidentval i Mongoliet. Men jag har tur! Jag har ju mina vänner här, men framförallt på Backaplan, som förstår att uppskatta sånt! Och Knubbz, välkommen till familjen!

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 834
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Det får jag ju t o m med min 9000
    Nej, det var därför jag i en tråd frågade om någon annan kör med likadana vinterdäck som jag: Kléber Kapnor. Jag misstänker att det är nått fel på dem... De är helt usla på våt asfalt. På snö har jag inte haft några problem, men på våt asfalt går det inte alls. Det släpper på ettan, tvåan och en bit i på trean. TCS-lampan lyser jättefint hela tiden...


    EDIT>> Ah...nu läste jag en gång till... Du har samma problem som jag. Ja, det kanske skall vara så då...?

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    622
    1-2-3 så spårade tråden ur från frågan till vem som spinner mest med vinter däck hehe
    MVH / Markus
    [EOO]

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 042
    Knubbz>

    Saab åkare gillar hjulspinn, kolla in detta

    Är inte det hur ballt som helst???

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Småland
    Inlägg
    29

    Håller med =)

    Japp tråden ballade ur någonstans på mitten
    Visst är det coolt med hjulspinn, men inte när man ska vara snabbast vid rödljusen
    har en liknande film som ovan fast där min föredetta M3`a målar gata med ett par gamla sommardäck men den kanske inte är välkommer här på saabforumet
    Ha de
    i garaget - Svart 9-3 SS Aero 05
    Honda Cr 250

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 713
    Skaffa diff!!!


    Mvh

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 294

    Re: Håller med =)

    Citat Ursprungligen postat av Knubbz
    Japp tråden ballade ur någonstans på mitten
    Visst är det coolt med hjulspinn, men inte när man ska vara snabbast vid rödljusen
    har en liknande film som ovan fast där min föredetta M3`a målar gata med ett par gamla sommardäck men den kanske inte är välkommer här på saabforumet
    Ha de
    jo då allt är välkommet, här är vi inte insnöade idioter... vi VET att det finns andra bra bilar också... kan lova att du lär märka skillnad på detta forum o t.ex autopower eller zatzy....
    däckspinn är cool btw... svårt o undvika
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 652
    Knubbz>> Ska du ha fäste så du får ner dina ystra hästar i asfalten, kan du kasta 18" åt HE___TE. Som att åka på stockatrucksdäck. Kass!
    Nä, vill du ha fäste i såväl kurvor som rakt fram, behövre du ha en del profil på däcken. Annat är nonsen och tyskt DTM mode. Ende.
    Som nån klok här ovan skrev (M Frändberg) ett par Mickey Tompson slicks på breddad plåtfälg, med 0,6bars tryck så bettar det lite bättre..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  16. #16
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 528
    Medlem#
    1469

    Re: Håller med =)

    Citat Ursprungligen postat av Knubbz
    Japp tråden ballade ur någonstans på mitten
    Visst är det coolt med hjulspinn, men inte när man ska vara snabbast vid rödljusen
    har en liknande film som ovan fast där min föredetta M3`a målar gata med ett par gamla sommardäck men den kanske inte är välkommer här på saabforumet
    Ha de
    Har haft ett par M3 på kroken vid rödljusrace, tycker inte de är så mö snabbare i starten. Grejen är väl att man slipper ha någon känsla för kopplingen med en rwd, mer släpp koppling > gasa bara. Med fwd lär man sig har kontroll på vänster fot/ben med och då går det jätte bra.

    Mycket är nog en "myt" med, fwd bara spinner ju... Säger alla rwd raggare som aldrig kört fwd.

    Tänk dig så här; du har en STOR tung låda som du ska flytta på.
    Vilket är lättast, dra(fwd) eller putta(rwd)? Hur utnyttjar du kraften bäst)
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Perth, Australien
    Inlägg
    459
    diff, bra däxk och öva starter sen så stitter det där ska du se!
    9-3 Aero Cab -01
    Tillbaks med en Saab igen efter fyra år med Cosworth

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Småland
    Inlägg
    29

    rwd raggare =)

    Hehe visserligen kanske jag inte har allt för mycket erfarenhet av framhjulsdrift . men jag tycker nog att det är enklare att putta på något än att dra det
    i garaget - Svart 9-3 SS Aero 05
    Honda Cr 250

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 834
    Vill man vara snabb vid rödljusrace tror jag man skall välja något annat än SAAB. Iaf om man tänkt sig en "vanlig" SAAB. Det krävs nog en hel del hårdvaruförändringar (och träning som MrTurbo nämnde) för att man skall ha någon match mot en RWD-bil. Det är nog bl.a. därför som vi SAAB-åkare av andra ibland upplevs vara ganska ointresserade av 0 - 100-tider. Våra bilar är inte gjorda för sånt, helt enkelt. Väl uppe i fart är det en helt annan visa, vilket en riktigt fet BMW (nya 5-serien) fick erfara för ett par veckor sedan. Kan inte varit roligt att bli frånåkt av en 9-5 kombi på dubbade vinterdäck och plåtfälg.

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 272
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Knubbz>> Ska du ha fäste så du får ner dina ystra hästar i asfalten, kan du kasta 18" åt HE___TE. Som att åka på stockatrucksdäck. Kass!
    Nä, vill du ha fäste i såväl kurvor som rakt fram, behövre du ha en del profil på däcken. Annat är nonsen och tyskt DTM mode. Ende.
    Som nån klok här ovan skrev (M Frändberg) ett par Mickey Tompson slicks på breddad plåtfälg, med 0,6bars tryck så bettar det lite bättre..

    å diff.

    de perfekta sättet att knäcka saab lådor, men va fan det e dyrt att trimma så va gör väl en låda eller två. (inne på min 3:e nu suck) man kan ju inte mesa sej varför skall man annars köra trimmat. Nej kör tills de rasar och köp nytt de e min paroll
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

Liknande ämnen

  1. Svårt o få i backen
    Av olof102 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-06-21, 13:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •