Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Motorn misständer("spruttar" o "poffar")

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    127

    Motorn misständer("spruttar" o "poffar")

    Hej!

    Har ett litet problem med min Saab 9000 t16 CC -87.

    Om jag ligger på tomgång med bilen och gasar till snabbt så börjar bilen "sprutta" och "poffa" i någon sekund innan den varvar upp, det är nästan som att den är på väg att dö först innan den kommer igång. Det händer inte om jag gasar upp långsamt, då går den fint.
    Har bytt tändstift, fördelarlock + rotor. Den är bestyckad med BTR, om det kan ha med den att göra? Tomgången är dessutom väldigt hög efter att jag har kört bilen, när jag startar den lägger den sig på runt 1000 varv, men om jag kör bilen så ligger tomgången sedan på 2.500 rpm ungefär.
    Har dessutom ett annat problem med den, när jag har gasat på lite och kopplar dör bilen om jag inte ger gas. Alltså om jag gasar på och blir tvungen att bromsa så jag släpper gaspedalen och kopplar så dör motorn, om jag inte hinner flytta foten till gasen och gasa lite. Kör jag lugnt och inte laddar något dör den inte. Har testat byta dumpventil till en som jag vet fungerar, men det var itne där problemet låg.
    §6.4 Användare och representanter från företag får endast länka till företags hemsidor via "Hemsida fältet" i profilen.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 041
    Kollat LMM? Dra ur kontakten å se vad som händer. Tomgångsmotorn? Kolla samtliga vakuumslangar.
    Gone country....

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 573
    Medlem#
    5737
    Bestyckad med BTR säger du... BTR sitter ju en där original, har du bytt den till något annat? Isåfall, vad?

    Dump säger du också... Du kör återcirkulerande hoppas jag? Annars har du lösningen till endel av problemet där tror jag.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    127
    Hmm, med BTR menade jag ställbar bränsletrycksregulator, satt där när jag köpte bilen, vet ej modell eller något, och mätaren som sitter på den är trasig, så jag kan ej se trycket. Jag kör med original återcirkulerande AV. LMM har jag ej kollat, skall testa. Tomgångsmotorn skall jag kontrollera, vakuumslangar har jag kollat så gått jag kan, ser inget som ser konstigt ut och alla slangar verkar sitta fast i något :P Slangarna ser fräscha ut dessutom.
    §6.4 Användare och representanter från företag får endast länka till företags hemsidor via "Hemsida fältet" i profilen.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 573
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Cod
    Hmm, med BTR menade jag ställbar bränsletrycksregulator, satt där när jag köpte bilen, vet ej modell eller något, och mätaren som sitter på den är trasig, så jag kan ej se trycket. Jag kör med original återcirkulerande AV. LMM har jag ej kollat, skall testa. Tomgångsmotorn skall jag kontrollera, vakuumslangar har jag kollat så gått jag kan, ser inget som ser konstigt ut och alla slangar verkar sitta fast i något :P Slangarna ser fräscha ut dessutom.
    Okej, du skulle nog försöka kontrollera vad du har för bränsletryck då. Det är ju ganska viktigt att det stämmer. Vet du om det är en vanlig linjär eller en progressiv?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    447

    bil

    Citat Ursprungligen postat av Cod
    Hmm, med BTR menade jag ställbar bränsletrycksregulator, satt där när jag köpte bilen, vet ej modell eller något, och mätaren som sitter på den är trasig, så jag kan ej se trycket. Jag kör med original återcirkulerande AV. LMM har jag ej kollat, skall testa. Tomgångsmotorn skall jag kontrollera, vakuumslangar har jag kollat så gått jag kan, ser inget som ser konstigt ut och alla slangar verkar sitta fast i något :P Slangarna ser fräscha ut dessutom.
    Tja. Jag är kanske helt ute och cyklar nu (troligtvis efter några goa pilsner, ha ha), men det kan inte ha med vevaxelgivaren att göra?
    För på min förra turbo, som jag sålde, hade jag ett liknande senario och bytte då vevaxelgivaren och då slutade det. Men visst, hade ingen ställbar
    BTR el liknande, men på den sorken hjälpte det.

    mvh putte65
    Varför kör just JAG Talladega?
    Enkelt; Finns inte så många, black is beautiful och den går som bara faaan (den är ju chippad av chipsmats)!!!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    127
    ingen aning om det är progressiv eller linjär... ska byta mätaren på BTRen... men hur ska jag veta om den är rätt inställd?
    §6.4 Användare och representanter från företag får endast länka till företags hemsidor via "Hemsida fältet" i profilen.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    447

    btr

    Citat Ursprungligen postat av Cod
    ingen aning om det är progressiv eller linjär... ska byta mätaren på BTRen... men hur ska jag veta om den är rätt inställd?
    Tja. Kolla denna länken. Så här ser en linjär BTR ut (från Ridetech):

    http://www.ridetech.se/

    Och så här ser en progressiv BTR ut:

    http://www.misab.se/tryckregulator.htm

    Kolla dessa, det vart de enda jag fann just nu

    mvh putte65
    Varför kör just JAG Talladega?
    Enkelt; Finns inte så många, black is beautiful och den går som bara faaan (den är ju chippad av chipsmats)!!!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    127
    Ser väl mest ut att kunna vara 308K hos Misab, men jag vet inte exakt, ska kika noggrannare på den i morgon.
    §6.4 Användare och representanter från företag får endast länka till företags hemsidor via "Hemsida fältet" i profilen.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 00:43
  2. Det "poffar" i ljudsystemet!
    Av dCeksjo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-31, 14:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •