Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Rotorn går sönder efter 3 min, spricker isär

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    127

    Rotorn går sönder efter 3 min, spricker isär

    Hej!
    Jag har ett underligt problem med min Saab 9000 t16 CC -87.
    Satte igår in en ny rotor och fördelarlock då de gamla såg rätt slitna ut. Bilen gick dock helt ok. Köpte en ny uppsättning på mekonomen. Hann köra i 5 minuter, sen började bilen hacka och gå dåligt när man gav mycket gas. Så jag kollade på fördelarlocket och rotorn, det såg ut som att metallbiten på rotorn som skall gå emot metallbitarna i fördelarlocket hade flugit loss. Så idag åkte jag till mekonomen och fick en ny rotor + fördelarlock. Monterade fast och körde iväg, då gick den bra, sen vid första raksträckan pressade jag på, och poff, så hade hela rotorn spruckit itu, nu hade inte bara metalldelen lossnat, utan rotorn hade delat helt på sig, hade två halva rotorer i handen efter jag hade tagit bort fördelarlocket. Satte på den gamla rotorn utan metallbläcket på och körde hem(gick alltså att köra med den första rotorn, den hade inte gått sönder helt, men det gick inte att gasa mycket med den).

    Vad i helsike kan detta bero på? Får jag fel rotor + fördelarlock från mekonomen? Enligt specifikationerna i deras dator stämmer det dock, rotorn jag får är för min bil från -86 och framåt. Tyvärr har jag inte kvar rotorn som satt i bilen när jag fick den, råkade tappa ner den i motorrummet när jag monterade på den första rotorn från mekonomen, och orkade inte bry mig om att fiska upp den.
    §6.4 Användare och representanter från företag får endast länka till företags hemsidor via "Hemsida fältet" i profilen.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    474
    Tja!

    Har du kännt på axeln så den inte glappar radiellt?

    MVH

    Daniel

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    127
    Trodde att det kunde vara det, men den sitter som gjuten. Så tyvärr är det inte det.
    §6.4 Användare och representanter från företag får endast länka till företags hemsidor via "Hemsida fältet" i profilen.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688
    Antingen är den inte påtryckt ordentligt eller så har du fått fel prylar... Hade iofs detta fenomen på en og900 men där var det motorn som reste sig och slog i huven pga taskigt motorfäste, detta är dock inte lika troligt på en 9000...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    301
    Du har möjligtvis inte en stel/sträckt kabel från tändspolen? Min tanke vore att den drar lite i fördelarlocket när motorn rör sig vid kraftig acceleration.
    SAAB 9-5 Aero

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    127
    Det enda jag kan tänka mig kommer i kontakt med fördelarlocket är avlastningsventilen, den ligger nästan precis emot fördelarlockets underkant, men den trycker inte emot och så mycket borde den väl inte kunna flytta sig? I vilket fall som helst åkte jag till Saab nu och köpte originalprylar istället, slängde på och körde ett par repor, funkar finfint. Än så länge iaf...
    §6.4 Användare och representanter från företag får endast länka till företags hemsidor via "Hemsida fältet" i profilen.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    gällivare
    Inlägg
    112
    kolla så att skåran i fördelar axeln är ren, om det har lossnat en flisa från
    gamla rotorn, så går inte en ny helt på plats
    900 T8 -88
    #4845

Liknande ämnen

  1. högtalare i instrumentbräda spricker?
    Av xtrem i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-04-02, 23:43
  2. Hilfe! Vevhusventilationsbussningen spricker vi bortmonterig
    Av H-M i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 22:29
  3. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-04-20, 15:50
  4. Varför spricker reflexrampen på 9000?
    Av Erik_W i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 00:36
  5. Xenonlampa sönder efter 140 mil??
    Av 93t i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-05-09, 21:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •