Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Kladdig motor 99GL -84

  1. #1

    Kladdig motor 99GL -84

    Hej hopp,

    bytte olja+filter på min 99 GL med 5vxl låda i helgen, och då såg jag att det var väldigt kladdigt under motorn, mycket olja och skit. Följde spåret ända upp till det främre tändstiftet (nr 4) som också var lite kladdigt, och då undrar jag (utan att veta hur motorn är uppbygd eller fungerar) om det är topplockspackningen som är påväg att ge med sig? Bytte förresten tändstift på en gång men det verkar inte läcka ur "tändstiftshålen".
    Jag kan ta lite bilder om det är någon hjälp.

    // Johan

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    417
    Hej!

    Jag skulle säga att det är fullt normalt att en bil från tidigt 80-tal ser ut så runt motorn, särskilt om den inte är motortvättad frekvent.

    Mer troligt än topplockspackning är i detta fall ventilkåpspackning som är billig och enkel att byta. Byt den och gör en riktig motortvätt så är det enklare att spåra eventuella kvarstående läckage.

    MVH
    Carl

  3. #3
    Okej! Då ska jag titta närmare på det. Tack för info!

  4. #4
    Har bokat på verkstaden för motortvätt, byte av fördelarpackning och ventilkåpepackning

  5. #5
    Förresten, medan jag ändå är igång.
    När man kör bilen så låter det lite som att det sitter en dvärg i motorrummet och borstar med en tandborste. Jag gissar att det är de där venilerna som åker in och ut, men ska det verkligen höras?

    Tacksam för svar och rekommendationer på vad som ska göras!

    // Johan

  6. #6
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 995
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av johanbostrom
    en dvärg i motorrummet och borstar med en tandborste.
    Det är väl nån rem som låter...

    Skulle det låta så av ventilerna så skulle du allt få förbereda dej på motorbyte....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #7
    Nädå, remmen är nyligen bytt, innan dess så gnisslade den lite. Så det är inte remmen. (om det nu inte finns fler)

    Får väl be bilmeken ta en koll på torsdag, förstår att det kan vara svårt att ställa diagnos genom ett forum.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    417
    Hej!

    Jag tror jag vet vilket ljud du talar om. Har detsamma på min 900i (i signaturen) som gått 33500 mil.

    Jag har lokaliserat ljudet till drivremmarna alternativt vattenpump. Men det försvinner ibland och har än så länge inte orsakat någon störning, så jag har valt att leva med det.

    MVH
    Carl

  9. #9
    Okej, ja jag märker ju om det blir värre...

    En annan grej, jag ska motortvätta nu i e.m. Vad bör man tänka på? Ska jiu täcka säkringsdosan och tändkablarna och den röda burken som tändkablarna går in i, men vad mer?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    370
    Medlem#
    6396
    när jag motortvättat har jag inte behövt täcka över något alls endast mitt öppna filter annars funkar det
    vet ju inte hur din reagerar men behöver ju inte stå med högtrycken rakt in i burken.. spola lätt
    Saab 9-5 sc 1.9TID vector
    http://www.garaget.org/Cribbe

  11. #11
    Allright, då gör jag så !

Liknande ämnen

  1. Bygga om en 99GL till T16! Vad gäller!
    Av billinge saaben i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-26, 20:20
  2. 5:ans växel SVÅR att få i på en SAAB 99GL
    Av classic i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 13:48
  3. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 17:07
  4. SKillnader 99turbo och 99GL
    Av larsan i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-03-03, 22:30
  5. Pysljud från hjulhus, 99GL.
    Av 900T16! i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-01-15, 21:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •