Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: IC, og900. 9k, dubbel 9k eller "kinaIC"?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Degerfors
    Inlägg
    2 320

    IC, og900. 9k, dubbel 9k eller "kinaIC"?

    Tjenare!

    Planeras en og900, och Ic måste ju självfallet monteras..

    Hur "långt" räcker en 9000 ic? har tre styck liggandes, och svetsa ihop två stycken ska ju tydligen fungera ganska bra..
    Hur långt räcker det?

    En såkallad KinaIC (508x300x76 ska det väl vara till og900 vill jag minnas), hur långt räcker en sådan?

    Säg att jag har tänkt mig 250 hk.. vad räcker? är det värt att köpa en kinaIC? eller köpa en mindre?


    Tips och idéer uppskattas

    mvh Johan

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 272
    Medlem#
    5173
    hej!
    du kan säkert plocka ut 250hk med en std 9000IC men troligen utan några gigantiska marginaler.
    sen är ju kinaICn 508x300x76 så billig (2000kr) så jag hade inte tvekat att lägga på en sådan med en gång, borde räcka långt över 400hk.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    565
    vart får jag tag i dessa omtalade "kina IC"

    Vem är det som fixar dom ?
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  4. #4

  5. #5
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 363
    Jag vill nog protestera mot bilden att en 9000-IC skulle ge problem över 250 hk samtidigt som en "Kina-IC" skulle räcka långt över 400 hk. Antingen är det första fel, eller det andra.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 748
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Jag vill nog protestera mot bilden att en 9000-IC skulle ge problem över 250 hk samtidigt som en "Kina-IC" skulle räcka långt över 400 hk. Antingen är det första fel, eller det andra.

    /J
    En lite halvkänd BMW so brukar gå strippen har bromsat över 600hk med XSpower-IC:n(kina IC) och det med mycket fina värden på insugningstempen, dom är helt ok för den summan pengar dom kostar.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  7. #7
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 363
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    En lite halvkänd BMW so brukar gå strippen har bromsat över 600hk med XSpower-IC:n(kina IC) och det med mycket fina värden på insugningstempen,
    Bland annat såna exempel gör att jag tänker behålla min 9000-IC ett bra tag till. Och pga lite annat oxå..

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 272
    Medlem#
    5173
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Jag vill nog protestera mot bilden att en 9000-IC skulle ge problem över 250 hk samtidigt som en "Kina-IC" skulle räcka långt över 400 hk. Antingen är det första fel, eller det andra.

    /J
    hej!
    du har rätt, 9000IC klarar nog mer än 250hk rent termiskt utan att ställa till problem, fel av mig. en grov lekmannamässig indikation kan man få av att studera olika trimfirmors uppgraderingar till 9000 och se var effektmässigt de byter IC. de borde ju ha ganska bra koll på det.

    jag menar är att om man ändå ska göra sig besväret att kapa bogseröglor på en og900 och pilla dit en frontmonterad IC så hade ivf jag lagt mellan extrapengarna för en så pass billig aluIC för 2000kr. så är man safe för vidare utsvävningar.

    mvh

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    495
    Citat Ursprungligen postat av HFR
    jag menar är att om man ändå ska göra sig besväret att kapa bogseröglor på en og900 och pilla dit en frontmonterad IC så hade ivf jag lagt mellan extrapengarna för en så pass billig aluIC för 2000kr. så är man safe för vidare utsvävningar.

    mvh
    Hej!

    Kan hålla med dig där ,, men har man / hittar 2st 9000IC till bra pris och känner nån som kan svetsa alu. billigt så är det ju ett alternativ.

    MvH Niklasson

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 272
    Medlem#
    5173
    Citat Ursprungligen postat av niklasson
    Citat Ursprungligen postat av HFR
    jag menar är att om man ändå ska göra sig besväret att kapa bogseröglor på en og900 och pilla dit en frontmonterad IC så hade ivf jag lagt mellan extrapengarna för en så pass billig aluIC för 2000kr. så är man safe för vidare utsvävningar.

    mvh
    Hej!

    Kan hålla med dig där ,, men har man / hittar 2st 9000IC till bra pris och känner nån som kan svetsa alu. billigt så är det ju ett alternativ.

    MvH Niklasson
    ja definitivt!
    mvh

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 100
    Hej,

    En refelektion angånge trimfirmors byte eller inte.
    Till 9-5 Aero hirch 305 hk kit byts IC, men ej på de svenska leverantörerna trimmsattser.

    Vad jag har förstått beror det på hur länge man vill ha hästarna och hur mycket man vill betala.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 748
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    En lite halvkänd BMW so brukar gå strippen har bromsat över 600hk med XSpower-IC:n(kina IC) och det med mycket fina värden på insugningstempen,
    Bland annat såna exempel gör att jag tänker behålla min 9000-IC ett bra tag till. Och pga lite annat oxå..

    /J
    Oki, vi meklade på en dylik IC på min polares bil o skilnaden var i HÖGSTA grad påtaglig jäntemot orginalet och då hade denna bilen lite över 200hk med trimchippet i.

    Nu har inte vi testa sååå mycket med att mäta temperatur men det var en högst påtaglig skilnad mot orginalet, rekomenderar en sådan IC.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  13. #13
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 363
    Citat Ursprungligen postat av HFR
    du har rätt, 9000IC klarar nog mer än 250hk rent termiskt utan att ställa till problem, fel av mig. en grov lekmannamässig indikation kan man få av att studera olika trimfirmors uppgraderingar till 9000 och se var effektmässigt de byter IC. de borde ju ha ganska bra koll på det.
    Fast, var och när man "behöver" uppgradera IC har inte enbart med själva effektuttaget att göra. +300 hk kan man nå med olika uppsättningar hårdvara, den ena mindre överstressad än den andra. Trimfirmors paketlösningar tenderar av naturliga skäl att prioritera monteringsvänlighet.

    Jag håller dock med om att med dagens utbud och priser på eftermarknads-IC är det knappt lönt att ställa sig och svetsa och modifiera 9000-IC. Annat var det före den asiatiska invasionen..

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 654
    Mja, för att läsa mellan raderna då, det är inte förmågan i kylning som brister i första hand på en org. 9000ic, utan snarare den fysiska uppbyggnaden
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  15. #15
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 363
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Mja, för att läsa mellan raderna då, det är inte förmågan i kylning som brister i första hand på en org. 9000ic, utan snarare den fysiska uppbyggnaden
    Du menar risken för läckage och gavelskjutning?

    Förvisso, men hög effekt är inte nödvändigtvis = tokhögt laddtryck.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 654
    Alldeles så, dock oroar jag mig för hållfasthet före kylning likväl
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    731
    Vad tror ni om att ta en (1) 9000 ic och kapa den på mitten och sätta den dubbelt samt svetsa alugavlar? borde det kyla som en hel lr kanske bättre om man placerar den så att det är riktigt bra luftflöde till den?

    Funderar lite på det då jag har en med gamla anslutningarna och inte är så sugen på att kapa bogseringsöglorna (då dom behövs då o då) samt är lite snål när det är bruksbilen det gäller.
    >>Saab 9-5 SC Aero -04<< |
    Sålda --> 9-5 2,3t -98 -- 900 T8 -84 -- 9-5 2.3T -03
    Nissan Cherry T -84 -- Nissan 200sx rs13 -89 -- Honda Civic Type-R -16

  18. #18
    Vid vilka hästar ska man byta ic på gammla 900? dvs den puttelilla söta ic.

    Mvh

    Habbor

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    495
    Citat Ursprungligen postat av habbor
    Vid vilka hästar ska man byta ic på gammla 900? dvs den puttelilla söta ic.

    Mvh

    Habbor
    Hej!

    Så fort du ökar effekten = så fort som bara går

    Mvh Niklasson

  20. #20
    Hej!

    Så fort du ökar effekten = så fort som bara går

    Mvh Niklasson
    Okei tackar då vet jag, då blir det väl att inhandla en 9000 ic.

    Mvh

    Habbor

Liknande ämnen

  1. Vid vilka effekter behöver man 2,5", 3" eller 4" avgas?
    Av SpennisH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-25, 20:18
  2. vilket steg från jbl "GTO-2060" eller "GTO-75
    Av sabot i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-28, 00:06
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-08-16, 00:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •