Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Oljans väg genom motorn, någon som vet??

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752

    Oljans väg genom motorn, någon som vet??

    Sitter här o funderar på vart man ska ta o koppla in oljetrycksgivare och oljetemp.

    Vet ju var orginal oljetryckskontakt sitter...men undrar om det är lämpligt att ta det där?

    Funderar därför på oljans väg genom motorn, någon som vet hur den går??
    Oljepump--oljefilter--oljekylaren.. sen då??
    Det finns ingen bypass förbi oljekylaren eller andra liknande??

    Vart kan vara lämpligt att ta o läsa av värden som temp o tryck, vart sitter SAABs orginaltillbehörsmåtare som såldes till gamla 9000??
    Vilka värden är riktvärde som man ska hålla sig inom på en SAAB 9000 kortmotor.

    Många frågor som i grund o botten går ut på att ta reda på vart jag ska koppla in min nya mätare.
    Med en trimmad motor kan det vara intressant att ha koll på dessa värden...
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Sump-pump-reducering-filter-kyl-stamkanal.

    Termostaten till kylen shuntar.

    Oljetryck mäter man vanligtvis o lämpligtvis i oljestamkanalen, tempen i sumpen. Självfallet skulle man helst mäta tempen i stamkanalen oxo, men det är "lite bökigt".
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Sump-pump-reducering-filter-kyl-stamkanal.

    Termostaten till kylen shuntar.

    Oljetryck mäter man vanligtvis o lämpligtvis i oljestamkanalen, tempen i sumpen. Självfallet skulle man helst mäta tempen i stamkanalen oxo, men det är "lite bökigt".
    Ok, då var det som jag misstänkte att det fanns en termostat till oljekylet me, sitter den i oljefilterhållarens hus då tro?? Jag såg ingenting när jag renoverade motorn.
    Stamkanalen är där oljetrycksgivaren sitter orginal då antar jag, varför skulle det vara svårt att ta tempen där?? Man kan vel bygga ihop någon form av förgrening så att man kan ha 2 givare där?
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av M.L

    Ok, då var det som jag misstänkte att det fanns en termostat till oljekylet me, sitter den i oljefilterhållarens hus då tro?? ?
    2.3Lång:



    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Stamkanalen är där oljetrycksgivaren sitter orginal då antar jag, varför skulle det vara svårt att ta tempen där?? Man kan vel bygga ihop någon form av förgrening så att man kan ha 2 givare där?
    Mja, men har du en förgrening som blir rätt klumpig så kommer den oljan du mäter temp på "fastna" i den stora adaptern och du mäter på samma olja hela tiden vilket kanske ger felaktiga värden.
    Visst kan man mäta i galleriledning/stamkanal med tex en kombigivare som både mäter tryck/temp men det är vanligare att man mäter i sumpen.

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Nä, gör det enkelt nu, mät tempen i sumpen. Inget fel i det, man får lite andra värden, men nja, äsch det är inget fel i det.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Nä, gör det enkelt nu, mät tempen i sumpen. Inget fel i det, man får lite andra värden, men nja, äsch det är inget fel i det.
    Dä har du nog rätt i, olja en ju rett varm där när den har farit runt i motorn så det kan ju vara ett relevant värde helt enkelt.

    Oljetrycket vill jag nog inte mäta innan filtret då den antagligen är högre o inte visar vad för tryck som kommer ut i motorn.

    Då e de vel bara att skruvar ur orginal tryckgivare o hoppas det e samma gänga Den där givaren jag fick till mätaren har en extra anslutning på sig och jag misstänker att man kan ansluta orginalkontakten där.
    Som vanligt när det gäller eftermaknadsprodulter är instruktionerna i bästa fall bristfälliga.

    Tackar så mycket!!
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Föresten, orginal oljetrycksgivare, kan man koppla in sig på den o mäta tryck tro?? Eller den indikerar bara att det finns tryck inte hur mycket??
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  8. #8
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887
    Jag hakar på lite här om det är ok?

    Jag har satt oljetrycksgivare där orginal oljetryckskontakten satt tidigare.

    Finns det någon annan stans jag kan sätta orginalgivaren?
    (För att fortfarande ha orginalinstrumentet fungerande också)

    M.L>>
    Vad jag förstått jordar orginalgivare endast vid ett visst tryck, dvs av/på
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av NP
    Jag hakar på lite här om det är ok?

    Jag har satt oljetrycksgivare där orginal oljetryckskontakten satt tidigare.

    Finns det någon annan stans jag kan sätta orginalgivaren?
    (För att fortfarande ha orginalinstrumentet fungerande också)

    M.L>>
    Vad jag förstått jordar orginalgivare endast vid ett visst tryck, dvs av/på
    ok de var det jag misstänkte.. min nya oljetrycksgivare den har en extra anslutning på sig där orginalsladden passar så jag tänkte prova med det, har inte du en anslutning på den dära klumpen??
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743
    Hej!

    Originalgivare jordar under mellan 0,3-0,5 bar.

    NP >> Biltema säljer Y rör i mässing passande att koppla på tryckgivare och tryckkontakt samtidigt.

    http://www.biltema.se/products/product. ... emId=77423
    CD65R

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Antag att man sätter i givaren för mätaren o sedan tryckontakten i denna fantastiska Biltema produkt....

    Montera det i bilen och utsätt den för lite g-krafter ett tag....
    (Jag ser det som ett riskprojekt)
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743
    Hej!

    Fims risk att pga den rätt så stora överhängande massa och vibrationer att packningsringen klämms och oljeläcka till följd.

    Allt går att fixa till. har inte tänkt på att gå in o diskutera en konstruktion mer än så att påpeka alternativet som tillfrågades efter.

    Alternativ nr 2 är ju att ta tryckgivare med inbyggd tryckkontakt.

    Sen, fins ju smidiga oljetrycksklockor med inbyggda instälbara schmit-trigrar och oljetrycksvarninglampor, där man ställer in undergränsen på signalen som är larmfri.
    CD65R

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Nja, jag tänkte mig nog att adaptern går av......
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Nja, jag tänkte mig nog att adaptern går av......
    exakt min tankle..
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Antag att man sätter i givaren för mätaren o sedan tryckontakten i denna fantastiska Biltema produkt....

    Montera det i bilen och utsätt den för lite g-krafter ett tag....
    (Jag ser det som ett riskprojekt)
    Var du tvungen.....
    Sitter man nöjd för att man hittat rätt adapter så både eftermarknads givaren och original vakten passar lätt o smidigt osså väcker du oroliga tanken....

    Skall man behöva krångla till det med en slang ut galleriledning in i ett oljeblock där man sätter givarna för att vara "safe"?

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743
    Hej!

    Ska rådgöra mig med min adapter varför den sitter så stadig som den gör då
    CD65R

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    "Jag har sett det hända...."
    Mer än en gång.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743
    Dr Boost >>> Vet varför o vet varför det inte händer mig med, men, bra att du påpekar till dom mindre observanta att det kan hända
    CD65R

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Försökte (trots risken) med att montera Y adaptern med originalkontakt + eftermarknads givare men insåg efter ett tags mickel att det inte är möjligt att montera på en 2.3 lång då startmotorn sitter i vägen....

    Får köpa mig en oljefilteradapter eller hitta på något annat istället.

Liknande ämnen

  1. Missljud i motorn någon som är duktig?
    Av blanks i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-06-23, 01:11
  2. Har någon nå foton på motorn till en 9-5 185 hk?
    Av jontti80 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-04, 20:46
  3. Tar någon sekund extra att tända motorn.. (ng900 2.3i)
    Av monty i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 20:55
  4. oljans väg genom motorn
    Av airflowfredde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-01, 20:32
  5. Varför stannar motorn plötsligt *någon som vet ???
    Av xor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-05-25, 02:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •