Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: oljeförbrukning ss

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    6073

    oljeförbrukning ss

    Jag har kört dryga 300 mil sen senaste service (6000mila), oljenivån är i mitten mellan max - min (två "rutor" är oljefylda, i bland en beroende på när jag kollar oljan) men som MAX 2 rutor..
    kollade oljan direkt efter jag stängt av bilen när den gått ca 10mil (varmkörd alltså), då va stickan nästan torr, ingen "ruta" var oljefylld, ska det vara så?
    Va jag förstår så är det 1L mellan max - min markeringen, stämmer det att min bil druckit en halvliter på dessa 300 mil? det är ju över 1,5l / 1000mil..
    bilen har nästan enbart gått eskilstuna - enköping och tillbaka sedan oljebytet men varit utan motorvärmare och stått i termogarage..
    Låter detta som en "vanlig" oljeförbrukning vintertid.. va säger ni som kört ss aero en längre tid?

    När bilen var ny så byttes kolvringar pga för hög oljeförbrukning enl verkstaden som tidigare ägaren servade den hos..

    Det som oroar mig mest är att stickan var torr när jag kollade oljan direkt efter jag stängt av bilen, men det kanske måste "rinna" ner.. ??
    står ju i "bibeln" att man ska varmköra motorn sen stänga av den och sedan vänta 2-5minuter innan man kollar..

    Mvh

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Letzebuerg
    Inlägg
    138
    På 300 Mil verkar konstigt


    Min drar mindre än 1 L per 3000 Mil dvs jag behöver ej fylla på men jag byter ändå runt 1000-2000 Mil.

    Vänta tills man kollar nivån?

    Nä, om jag vore du skulle jag ta nivån direkt efter stopp och är den låg torka av och upprepa efter en minut eller två.

    När nivån inte ändrar sig mellan mätningarna (vilket jag iofs tror inte varar mer än en minut eller max två) så har ju i princip all olja runnit ner.

    Sedan är väl nivån +- en kvarts liter beroende hur bilen står temperatur osv så fyll på lite och håll det under uppsyn

    Sedan är jag övertygad att förbrukning inte skall läsas av på stickan utan beräknas på vad du behöver slå i under lite längre tid.
    2,0T SS -04

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    1 371
    Medlem#
    1774
    Den kan ju läcka olja också....kolla servobehållaren...

    Brukar titta in där på 2003'or...

    Mvh Johan!
    Ng900 2,3T 541hk
    Ng900 2,3T 501hk Budget
    9-3 Cab 2,0T Aut 2011
    Tiguan TSI190 DSG R-line

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Gör som bibeln säger.....

    Att oljenivån inte är korrekt precis när du stängt av är helt normalt.

    Minst nån minut så oljan har hunnit tillbaka ner i tråget igen innan du kollar.

    Sen kan du inte heller anta till 100 % att verkstaden fyllde på ända upp på max-strecket när dom servade.

    Mitt tips är att du fyller på mer olja, så nivån hamnar strax under, eller på maxstrecket (dock inte då precis när du stängt av, för det är inte bra med för mycket olja heller), utan kolla efter säg 5 minuter, och fyll på olja då.

    Sedan kör du säg 300 mil till och håller kollen på oljan under tiden.

    Om bilen drar en massa olja under dessa mil också, då kan det börja på bli intressant.

    Då kan vi ju säga om bilen drar olja eller inte, och i så fall hur mycket.

    I dagsläget vet vi ju egentligen ingenting.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800
    Ursäkta, men vad i helskotta är ett termogarage?
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    6073
    tack för svaren.
    termogarage?.. kallgarage, som inte understiger 0grader..
    eller ett garage utan värme. ett icke varmgarage alltså..
    så kallas dom av min hyresvärd

Liknande ämnen

  1. Om oljeförbrukning
    Av H-engine i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 16:18
  2. Oljeförbrukning
    Av Pojand i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-28, 13:47
  3. Hög oljeförbrukning 9-5 2.3t -00
    Av Johan.E i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-03, 17:10
  4. Oljeförbrukning T7
    Av -big kahuna- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 79
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 01:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •