Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 100

Ämne: OG900 Aero Projekt entusiastbil `omspecad`

  1. #41
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    697
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    Med korttopp, 2.1matchportat insug
    Det är svårt att matchporta det insuget till korttopen, du behöver svetsa på massor i underkant på rören till insuget och lite ovanför spridarna och sedan fila upp mycket vid spridaren.

    Frågan är hur bra det blir uppe vid spridaren..
    Det fixar popeye! Ska lämna iväg min bil dit för massage

    Har någon bilder på korttoppen utan insug o ett 2,1insug? helst fotat brevid varann?
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  2. #42
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    697
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    vid vilket bränsletryck börjar grönsiar o LH sprut droppa istället för att spraya? ska banne mig testa med gröna o bromsa bilen för att se hur mycket LH tillåter. Ska även bromsa bilen med original grenrör vilket lär hålla ner effekten. Enda svaren man får är ju genom att testa i en bromsbänk. om jag "bara" får 300hästar är jag rätt nöjd ändå.

    Målet ligger ändock på 350hästar o ditt ska jag förr eller senare om jag så ska ta en 234R med subframe o SS låda.
    som denna http://www.garaget.org/?car=14565
    ingen som har nummer lr forumnick till denna person. tänkte fråga honom lite grejer
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  3. #43
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 780
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    Med korttopp, 2.1matchportat insug
    Det är svårt att matchporta det insuget till korttopen, du behöver svetsa på massor i underkant på rören till insuget och lite ovanför spridarna och sedan fila upp mycket vid spridaren.

    Frågan är hur bra det blir uppe vid spridaren..
    Det fixar popeye! Ska lämna iväg min bil dit för massage

    Har någon bilder på korttoppen utan insug o ett 2,1insug? helst fotat brevid varann?
    Har inga bilder, men kollade på ett 2,3 insug och la dit en trasig korttoppspackning, det skiljer mycket.. Så mycket att jag överväger att skaffa ett kortinsug och kapa sönder..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  4. #44
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 419
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    ingen som har nummer lr forumnick till denna person. tänkte fråga honom lite grejer
    Är väl Magnus 99? bil här på forumet om jag inte ser fel...
    http://forum.saabturboclub.com/profi...wprofile&u=643
    /Henrik

  5. #45
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    697
    [quote=900 Power]
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    Citat Ursprungligen postat av "900 Power":3laags3d
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    Med korttopp, 2.1matchportat insug
    Det är svårt att matchporta det insuget till korttopen, du behöver svetsa på massor i underkant på rören till insuget och lite ovanför spridarna och sedan fila upp mycket vid spridaren.

    Frågan är hur bra det blir uppe vid spridaren..
    Det fixar popeye! Ska lämna iväg min bil dit för massage

    Har någon bilder på korttoppen utan insug o ett 2,1insug? helst fotat brevid varann?
    Har inga bilder, men kollade på ett 2,3 insug och la dit en trasig korttoppspackning, det skiljer mycket.. Så mycket att jag överväger att skaffa ett kortinsug och kapa sönder..[/quote:3laags3d]

    räcker det inte med att man gör en adapterplatta? insuget hamnar ju fel i höjdled även?
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  6. #46
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 780
    [quote=Lotus]
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    Citat Ursprungligen postat av "900 Power":4g1g040j
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    Med korttopp, 2.1matchportat insug
    Det är svårt att matchporta det insuget till korttopen, du behöver svetsa på massor i underkant på rören till insuget och lite ovanför spridarna och sedan fila upp mycket vid spridaren.

    Frågan är hur bra det blir uppe vid spridaren..
    Det fixar popeye! Ska lämna iväg min bil dit för massage

    Har någon bilder på korttoppen utan insug o ett 2,1insug? helst fotat brevid varann?
    Har inga bilder, men kollade på ett 2,3 insug och la dit en trasig korttoppspackning, det skiljer mycket.. Så mycket att jag överväger att skaffa ett kortinsug och kapa sönder..
    räcker det inte med att man gör en adapterplatta? insuget hamnar ju fel i höjdled även?[/quote:4g1g040j]

    Det kanske går att svetsa, ska testa i veckan om jag får tid över..
    Lite bilder:
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  7. #47
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    697
    bilderna funkade inte fota gärna o dela med dig om hur du löser det så är det till stor hjälp för mig.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  8. #48
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 780
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    bilderna funkade inte fota gärna o dela med dig om hur du löser det så är det till stor hjälp för mig.
    De funkar för mig?
    Nåja, ska försöka svetsa lite imorrn..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  9. #49
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    697
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    bilderna funkade inte fota gärna o dela med dig om hur du löser det så är det till stor hjälp för mig.
    De funkar för mig?
    Nåja, ska försöka svetsa lite imorrn..
    bilderna var låsta i jobbets proxy

    ser ut om mycket arbete ja o flöder kommer ju knappast bli optimalt. jag börjar svänga om till 2.3portat långtopp o 2,1insug. finns inga siffror alls på att korttoppen är sååå mycket bättre. allt är snack o snick o inga fakta tydligen när man gräver. jag siktar på 350hästar vilket en långtopp ger. vet inte ens om jag ska ha 2,1insug eller bygga ett helt eget insug. turboinsug finns det ingen bra fakta om heller så det blir la att prova sig fram.

    planera ändrade till långtopp nu alltså. satsar pengar på bra sprut istället
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  10. #50
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    494
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    ser ut om mycket arbete ja o flöder kommer ju knappast bli optimalt. jag börjar svänga om till 2.3portat långtopp o 2,1insug. finns inga siffror alls på att korttoppen är sååå mycket bättre. allt är snack o snick o inga fakta tydligen när man gräver. jag siktar på 350hästar vilket en långtopp ger. vet inte ens om jag ska ha 2,1insug eller bygga ett helt eget insug. turboinsug finns det ingen bra fakta om heller så det blir la att prova sig fram.

    planera ändrade till långtopp nu alltså. satsar pengar på bra sprut istället
    Hej!

    Jag kör med 2,3 långtopp och 2,1 insug. Det lirar bra , men jag märker nu efter jag monterat TD04 18T 7# ´s vinklade att det är lite "segt" på högre varv. Dock har jag inte anpassat bränslet än (ej kopplat in MS) så det kan beror lite på det. Men annars får jag handla värre kammar + porta toppen.

    MvH Niklasson

  11. #51
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 780
    http://www.900aero.com/

    Tech-> Cylinderhead->

    B202 asymmetric ports
    SAAB Part no: 752170
    Intake port (height, width): 28 mm,38 mm
    Exhaust port (height, width): 27mm,42 mm
    Combustion space volume: - cc
    Flow intake: - CFM
    Flow exhaust: 160* CFM

    B202 symmetric ports (old generation, with oil feed pipes)
    SAAB Part no:--------
    Intake port (height, width): 28 mm,38 mm
    Exhaust port (height, width): 27mm,42 mm
    Combustion space volume: - cc
    Flow intake: 153* CFM
    Flow exhaust: 160* CFM

    B202 symmetric ports (new generation, no oil feed pipes)
    SAAB Part no: 9107376
    Intake port (height, width): -- mm,-- mm
    Exhaust port (height, width): -- mm,-- mm
    Combustion space volume: - cc
    Flow intake: 182* CFM
    Flow exhaust: 165* CFM

    B212 & B234 "longhead"
    SAAB Part no: 911535
    Intake port (height, width): 31 mm,43 mm
    Exhaust port (height, width): 27mm,42 mm
    Combustion space volume: - cc
    Flow intake: 192* CFM
    Flow exhaust: 170* CFM

    B204/B234 (T5) "shorthead"
    SAAB Part no: --------
    Intake port (height, width): -- mm,-- mm
    Exhaust port (height, width): -- mm,-- mm
    Combustion space volume: - cc
    Flow intake: 228* CFM
    Flow exhaust: 17x* CFM
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  12. #52
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    697
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    http://www.900aero.com/

    Tech-> Cylinderhead->


    B212 & B234 "longhead"
    SAAB Part no: 911535
    Intake port (height, width): 31 mm,43 mm
    Exhaust port (height, width): 27mm,42 mm
    Combustion space volume: - cc
    Flow intake: 192* CFM
    Flow exhaust: 170* CFM

    B204/B234 (T5) "shorthead"
    SAAB Part no: --------
    Intake port (height, width): -- mm,-- mm
    Exhaust port (height, width): -- mm,-- mm
    Combustion space volume: - cc
    Flow intake: 228* CFM
    Flow exhaust: 17x* CFM
    Jo tack jag prata just med Widde som skrev 900aero och han sa att det inte finns något bevisat att korttoppen skulle ge mer effekt på og900. Allt är ju anpassat gällande insug osv för korttopp o att bygga ett eget insug är en egen vetenskap o 2,1insug moddat är knappast en optimal lösning.

    Har även pratat med Jörgen Cox SM mästare i portning och han säger sig veta bestämt att långtoppen portad ger bättre flöde än korttoppen. Oavsett kommer långtoppen räcka till mitt mål på 350hästar. bara overkill att mecka flera tusen för en korttoppslösning som förmodligen inte kommer bli bättre.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  13. #53
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 281
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    http://www.900aero.com/

    Tech-> Cylinderhead->


    B212 & B234 "longhead"
    SAAB Part no: 911535
    Intake port (height, width): 31 mm,43 mm
    Exhaust port (height, width): 27mm,42 mm
    Combustion space volume: - cc
    Flow intake: 192* CFM
    Flow exhaust: 170* CFM

    B204/B234 (T5) "shorthead"
    SAAB Part no: --------
    Intake port (height, width): -- mm,-- mm
    Exhaust port (height, width): -- mm,-- mm
    Combustion space volume: - cc
    Flow intake: 228* CFM
    Flow exhaust: 17x* CFM
    Jo tack jag prata just med Widde som skrev 900aero och han sa att det inte finns något bevisat att korttoppen skulle ge mer effekt på og900. Allt är ju anpassat gällande insug osv för korttopp o att bygga ett eget insug är en egen vetenskap o 2,1insug moddat är knappast en optimal lösning.

    Har även pratat med Jörgen Cox SM mästare i portning och han säger sig veta bestämt att långtoppen portad ger bättre flöde än korttoppen. Oavsett kommer långtoppen räcka till mitt mål på 350hästar. bara overkill att mecka flera tusen för en korttoppslösning som förmodligen inte kommer bli bättre.
    jag tänker prova att mosa på ännu lite mer, dock vet jag inte om det kommer att räcka eller om jag lyckas få ut den effekt jag hoppas på.

  14. #54
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 236
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    [
    Har även pratat med Jörgen Cox SM mästare i portning och han säger sig veta bestämt att långtoppen portad ger bättre flöde än korttoppen. Oavsett kommer långtoppen räcka till mitt mål på 350hästar. bara overkill att mecka flera tusen för en korttoppslösning som förmodligen inte kommer bli bättre.
    Låter som ett bra konstaterande.

    Om det nu inte skulle räcka med långtoppen har du ju nästa vinter på dig att fixa en korttopp
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #55
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    697
    nu har låda gett upp. IGEN

    jag tror og900 har problem med för klena lådor...
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  16. #56
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 780
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    nu har låda gett upp. IGEN

    jag tror og900 har problem med för klena lådor...
    Har du redan kommit på det?

    De håller ju inte ens för sugmotorn på 118hk För jag rasade en fempetad här i vintras
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  17. #57
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 105
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    nu har låda gett upp. IGEN

    jag tror og900 har problem med för klena lådor...
    Äsch bara skit bakom ratten.. Nä men vissa har bara mer otur än andra.. Men og900 vxl är inte den bästa som finns..
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  18. #58
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 780
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    nu har låda gett upp. IGEN

    jag tror og900 har problem med för klena lådor...
    Äsch bara skit bakom ratten.. Nä men vissa har bara mer otur än andra.. Men og900 vxl är inte den bästa som finns..
    Skit bakom ratten vettefan, finns ingen som kan växla fortare än vad gjorde med den Men den användes ganska hårt, så där kanske förklarignen finns Får se i sommar vad den nya og900an tycker om växellådan
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  19. #59
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    697
    variator från en RX1 borde ju klara det vridet som behövs. allt som behövs ändras är utväxlingen.. vore kul att få en sån grej att fungera.

    det vore en projelktråd värd namnet om jag fick det att fungera
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  20. #60
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 652
    Annars kanske du ska ta upp jakten på en TH425?

    Det hade också varit en hedersvärd plats i projekttrådarna
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

Liknande ämnen

  1. Svar: 50
    Senaste inlägg: 2011-01-08, 17:41
  2. Projekt: og900 Aero '89 till nyskick
    Av Plupp i forum Projekt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-03-22, 10:01
  3. og900 Aero, projekt budgetmos
    Av beatone i forum Projekt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-07-15, 03:53
  4. Svar: 77
    Senaste inlägg: 2007-11-16, 23:46
  5. Projekt Og900 Aero (The End of story)
    Av Mikael i forum Projekt
    Svar: 145
    Senaste inlägg: 2006-08-20, 18:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •