Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Sprillans tändkasett, fortfarande 3 burk..

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    84

    Sprillans tändkasett, fortfarande 3 burk..

    Tja..
    Skrev nyligen en tråd om att min 900NG som bluddra på full gas o sen gick på 3 burk..
    Köpte en tändkasett o den är likadan...
    Några fler tips??

    Mvh...
    Emma
    ***Performance by Nordic***

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    738
    kan vara värt att använda samma tråd så kanske man kan se vad som skrivits tidigare. Men nya stift kan vara en ide om du inte provat det redan.
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    84
    Ok, då vet om tråden...

    Och ja stiften är självklart bra..

    Mvh...
    Emma
    ***Performance by Nordic***

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551
    Skulle ju kunna vara en sprucken kolv om du har riktig otur.
    Pröva att göra ett komp-test på den om du har möjlighet.
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    84
    Lägg av... Så illa kan det väl inte va... Det är ju inte varje gång jag gasar utan bara ibland o annars går den ju hur fint som helst..
    Men jag ska göra ett komptest när jag har möjlighet.. Tror att jag har gjort det relativt nyligen... Men värt o prova igen då...
    Tack...

    Mvh...
    Emma
    ***Performance by Nordic***

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Det är den här tråden du pratar om va?
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... ht=#937263


    Hur menar du att laddet är "lite uppställt"?

    Vem är trimleverantör?

    Är det Nordic som fipplat på bilen borde de kunna hjälpa dig felsöka eller kanske att de har en gissning om vad som kan vara fel.
    (Tänker på din signatur)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    84
    Jo det är den tråden...
    Jag har programvara från Nordic o sen har jag en liten pysventil så jag kan justera laddtrycket själv..
    Uppskattar massor att ni är så här hjälpsamma..

    Mvh...
    Emma
    ***Performance by Nordic***

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    84
    Jo det är klart dom kan det.. Dom brukar alltid ställa upp...

    Min pojkvän har bilverkstad oxå men jag tänkte att jag kanske kunde få nåra tips här innan jag sliter i sär bilen.. Behöver bilen varje dag så därför tänkte jag att det kunde va bra med nåra tips (hoppas ju självklart på att det är nått simpelt) innan...
    Sen saknas det tyvärr ganska mycket tid just nu att lägga ner på bilen...

    Mvh...
    Emma
    ***Performance by Nordic***

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    889
    Du är helt säker på att stiften är ok?? Testa med en omgång nya för säkerhets skull, har varit med om att isolatorn har spruckit på stiftet och då går den inte bra.. Kolla även så att det inte finns några luftläckage..

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Bara roligt att försöka hjälpa till.
    ----

    Den där lilla pysventilen är inget vidare alls.

    (Men det vet du kanske redan om?)

    Den stör nämligen styrsystemet i bilen och dess förmåga att sänka laddtrycket om motorn skulle börja spika, och spikar motorn finns det risk för motorskador som spruckna kolvar och liknande.

    Nu är det ju inte säkert att det är just det som hänt för dig, men mitt råd är ändå att slänga den där ventilen åt skogs och vända dig till Nordic igen om du skulle vilja ha högre laddtryck. Då kan fortfarande Trionic sköta styrningen av laddtrycket som det är tänkt utan risk för motorskador.

    Prova göra ett kompressionstest som wesslan_theman föreslår för att utesluta direkta motorfel. (Din pojkvän har säker en komp-mätare på verkstaden)

    Annars, så vet jag inte riktigt vad som kan vara fel... Är ganska ovanligt att nått "normalt" fel gör att den bara går på 3, såvitt jag vet.

    Om vi förutsätter att alla cylindrarna har kompression som de ska, så finns det ju bara bränsle och tändning kvar.

    Med nya stft och Di-kassett så borde det inte vara tändningen...

    Kvar att klura på då är om till exempel spridare, bränslefilter, bränslepump osv är ok.

    Kan ju vara att Trionic får nått fel i huvet när inte motorn gör som den vill, men det låter långsökt det också.

    Vet inte riktigt faktiskt..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    84
    Jag kan börja direkt med att det är inte en av Nordic`s vanliga programvaror och pysventilen är ingen fara.. Kollade stiften förra helgen för jag har haft sprucket tändstift förut...
    Och eftersom det inte är varje gång jag gasar så kan det inte vara nått slangläckage heller tycker jag...
    Har funderat på soppapumpen faktiskt, bara det att jag blir så lat när det gäller min egna bil..

    Men, men det får väl bli ännu en fredag i verkstan antar jag... Det fixar sig alltid bara man lägger ner lite tid...

    Mvh...

    (Självklart finns kompmätare i verkstan)
    Emma
    ***Performance by Nordic***

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 952
    Medlem#
    4181
    Varför är det ingen fara med just din pysventil?
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  13. #13
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Tänkte precis fråga varför det inte är någon fara med pysventilen...denna detalj borde totalförbjudas på nyare motorstyrsystem.
    Men skiter man fullständigt i sin motor så är det ju frivilligt att montera en sådan...
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    alarligt skika dendär ventilen såvida de e en sådan som stryper luften till wg:n e de ebn sån som pyser vid gas släpp e de väl inte lika farligt
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av Johan-99T16
    Tänkte precis fråga varför det inte är någon fara med pysventilen...denna detalj borde totalförbjudas på nyare motorstyrsystem.
    Men skiter man fullständigt i sin motor så är det ju frivilligt att montera en sådan...
    Vaddå skiter fullständigt i sin motor???
    Bara för att jag har s k pysventil så betyder det väl inte att jag i min motor.. Alla har ju olika metoder o prylar som dom sätter på sina bilar..
    Den kombinationen jag har på min bil har alltid fungerat jätte bra..

    Och vart är det här nyare styrsystem?? Bilen är ju 11 år gammal..

    Tack för alla ni som har varit trevliga o försökt hjälpa mig, jag uppskattar det massor...

    Mvh..
    Emma
    ***Performance by Nordic***

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737
    [quote=Saab_chic]
    Citat Ursprungligen postat av "Johan-99T16":13fhpvyf
    Tänkte precis fråga varför det inte är någon fara med pysventilen...denna detalj borde totalförbjudas på nyare motorstyrsystem.
    Men skiter man fullständigt i sin motor så är det ju frivilligt att montera en sådan...
    Vaddå skiter fullständigt i sin motor???
    Bara för att jag har s k pysventil så betyder det väl inte att jag i min motor.. Alla har ju olika metoder o prylar som dom sätter på sina bilar..
    Den kombinationen jag har på min bil har alltid fungerat jätte bra..

    Och vart är det här nyare styrsystem?? Bilen är ju 11 år gammal..

    Tack för alla ni som har varit trevliga o försökt hjälpa mig, jag uppskattar det massor...

    Mvh..[/quote:13fhpvyf]
    Monterar man en pysventil så får man ha i åtanke att motorn kan rasa. Motorn kan bli skrot på en fullgasrepa eller hålla länge, kanske 11 år? Svårt att veta.

    När man monterar pysventil så åsidosätter du säkerheten som elektroniskt reglerat laddtryck innebär. När Trionic märker att det spikar så kan det i vanliga fall sänka laddtrycket för att motorn inte ska ta skada. Monterar man pysventil så försvårar man eller gör det t.o.m omöjligt för Trionic att reglera ner laddtrycket. Tada, hål i en kolv!

    Trots att bilen är 11 år gammal så har den ett väldigt bra motorstyr.

    Gjort något komp-test än?

    Hade jag varit du så hade jag slitit bort den där pysventilen och slängt den så långt bort jag bara kunde.

    Läste även i din andra tråd att "soppa fanns det gått om". Vad menar du med det?

    EDIT: Såg att jag skrivit typ samma sak som Kongo...
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  17. #17
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    För mer info i ämnet pysventil, läs denna tråden: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... =pysventil

    Eller sök på ordet pysventil så får du upp massor av matnyttigt. Jag har sagt det förr och jag säger det igen. SLÄNG DEN SKITEN LÅNGT IN I YATZYS FORUM! Den har inte på moderna Saabar att göra.

    Att du kanske inte bryr dig normalt sett är ju din ensak, men så länge du har problem med bilen borde du ju plocka bort den tills felet är funnit.

    Får man fråga vilka laddtryck du kör med? Jag har varit med om så gott som osynliga sprickor i toppar som visat sig som misständningar enbart vid höga laddtryck. Detsamma kan gälla toppackningar. Alltså inte säkert det visar sig vid kompressionsprov.

    I övrigt är det som de andra redan sagt. Börja med stiften. De ska man alltid byta i samband med DI-kassetten.

    Mvh Stoffe

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    84
    Men om man nu är så orolig för att bilen ska rasa eller pajja så ska man väl inte trimma nått över huvud taget utan behålla den helt orginal, knappt byta fälgar...
    En bil går sönder vare sig den är orginal eller inte, visst chansen är större när man har rört runt lite men då får man oxå räkna med det...

    Hade bara tänkt skriva en liten fråga om nån hade nåra tips om vad felet kunde va inte bli uppläxad om nån pysventil..

    Har nån något att skriva om "grundfrågan" i tråden så får ni gärna skriva nått men om det gäller nått om nån pysventil eller liknande så är jag inte intresserad...

    Mvh....
    Emma
    ***Performance by Nordic***

  19. #19
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Jag förstår din inställning då många går emot din övertygelse gällande pysventilen, men så länge den kan vara boven till dina problem och du vägrar lyssna på oss så känns det ganska meningslöst att försöka hjälpa dig.

    Självklart skall man inte trimma alls om man är rädd att bilen ska rasa, men om vi säger att risken att motorn ska rasa är 1/5000 om den är original, 1/500 om den är trimmad så är den kanske 1/20 om man kör med pys.
    Alltså risken för ras är extremt mycket större om man kör med pys än om man inte gör det.

    Men skitsamma, your problem.

    Har du testat stift och kompression ännu?

    Mvh Stoffe

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    84
    Mkt schysst skrivet av dig Stoffe...

    Nu är det så att jag lever ihop med ett s k "bilgeni" (du har träffat honom)
    Vi har precis haft en liten diskussion om den här frågan...
    Grejen är den att vi har kört med bredbandslambda o avgastemp när vi ställt in med pysen... Och det är inga extremhöga laddtryck vi snackar om.. Jag anser att har man själv lite koll så är det ingen fara med pysventil..
    Ang. tändstiften så kollade jag dom nyligen (som jag skrivit nyligen) o det är absolut inga fel på dom o komptest har jag inte hunnit göra eftersom jag är mitt uppe i en flytt.. O andra sidan skulle det ju höras om det skulle va taskigt med komp...

    Jag tycker det är väldigt trist med folk som tar för givet att man inte vet vad man håller på med... Jag tillbringar större delen av min fritid i verkstad där det trimmas väldigt friskt så jag vet faktiskt vad det handlar om...

    Iallafall....
    Så fort jag får lite tid över så ska jag gå igenom bilen grundligt o jag kommer då hitta problemet o jag ska springa till närmsta dator o logga in här o berätta om felet så ni iaf får veta att pysventilen inte är problemet..

    Ha det så bra alla trevliga...

    Hörs snart igen..

    Mvh...
    Emma
    ***Performance by Nordic***

Liknande ämnen

  1. 9000 2.3T 92a går på tre burk vid gaspådrag!
    Av wisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-15, 23:26
  2. Vad är detta för rör/burk?
    Av Burns i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-19, 21:03
  3. Flake på burk?
    Av cedete i forum Off Topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 19:09
  4. Bluddrande o sen 3 burk??
    Av Saab_chic i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-21, 23:36
  5. Etanolkonvertering på burk
    Av e96mlo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-07-27, 22:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •