Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Suck... Växellådan eller kopplingen? alla bud mottages...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    140

    Suck... Växellådan eller kopplingen? alla bud mottages...

    Hejsan, var ute o körde ikväll, stod vid ett stop, svängde vänster gasade på "lite grann" lite hjulspinn kan de ha varit. la i 2:an en ljudlig smäll... vartefter bilen inte driver utan bara rullar... växellådan känns precis som vanligt när man växlar men när man släpper upp kopplingen så hör man bara ett svagt skrapande ljud, inga problem o bogsera hem bilen så det borde inte va nån drivaxel/knut heller. har inte kollat på den än, men min gissning är att kopplingen är gången, va tror ni?

    Just det ja.. ng900 -98 speedparts steg 3, original koppling o växel.
    Fredrik, Saab 900 SET 2.0 -98 RC-pkt, SP steg 3 m.m Kolla in bilen i garaget...

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784
    Jag tippar på nånting med en drivaxel eller en drivknut!
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  3. #3
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Låter som diffen rasat ihop!

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    2 074
    Röstar också på diffen.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    140
    Hmm diffen...
    vilket innebär? den sitter i lådan va? kombineras lämpligen med en förstärkning av låda kan ja tro.. lr? ca pris? vxllådsjörgen lr?
    Fredrik, Saab 900 SET 2.0 -98 RC-pkt, SP steg 3 m.m Kolla in bilen i garaget...

  6. #6
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av FeFFe
    Hmm diffen...
    vilket innebär? den sitter i lådan va? kombineras lämpligen med en förstärkning av låda kan ja tro.. lr? ca pris? vxllådsjörgen lr?
    Diffen= Diffrensialen. Den sitter i växellådan ja.. Det är den som leder ut drivkraften till hjulen..
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Med förbehåll att vara lite dryg, differentialen stavas det

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    När diffen rasar är det ofta med ett sprucket hus som bonus. Alltså är det kanske läge att leta ny låda

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  9. #9
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    När min diff gick sönder blev det bara smulor som lade sig i botten på lådan. Så det va bara att byta själva diffen.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    140
    ok, tack ska ni ha... har börjat plocka loss slangar o rör ida... inget o be för antar jag, lådan ska ju väck i vilket fall... neråt antar jag, hur lossar man enklast växellänkaget utan att förstöra justeringen. Var ska man dela? mellan motor o låda? så svänghjulet blir synligt? hur mkt behöver bort? motorfästen? länkarmar? o.s.v
    tacksam för svar...

    EDIT: priser skulle va intressant o veta, t.ex vad kostar enbart diffen? förstärkning lr andra rekomenderade alternativ beg skroten? viggen, aero, diesel vilken bör man leta efter?
    Fredrik, Saab 900 SET 2.0 -98 RC-pkt, SP steg 3 m.m Kolla in bilen i garaget...

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av FeFFe
    ok, tack ska ni ha... har börjat plocka loss slangar o rör ida... inget o be för antar jag, lådan ska ju väck i vilket fall... neråt antar jag, hur lossar man enklast växellänkaget utan att förstöra justeringen. Var ska man dela? mellan motor o låda? så svänghjulet blir synligt? hur mkt behöver bort? motorfästen? länkarmar? o.s.v
    tacksam för svar...

    EDIT: priser skulle va intressant o veta, t.ex vad kostar enbart diffen? förstärkning lr andra rekomenderade alternativ beg skroten? viggen, aero, diesel vilken bör man leta efter?
    Kan man bara byta diffen? på og900 går ju inte de iaf
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    140
    hur mkt behöver man lossa nuda? har tagit bort fjäderbenet o röjjt unnan den vägen o likadant uppifrån så man kommer åt skruvarna där... men hur mkt tar man loss under?
    subframen?
    krängarstaget?
    behöver man sänka motorn?
    hur göra för att inte kröka axeln? tydligen känsligt


    kollade lite, "klockan" på vänster sida verka ha fått sej en känga på nåt vis... gick inte o dra ur drivaxeln lätt, fick knycka ur den, likadant så hade den inre damasken läckt ur sej fettet, IGEN jag hade nere hela knuten för en månadsen o bytte fett o damask då den hade läckt då oxo, o nu så hade även högersidan kastat ur sej en hel del fett.
    Ja hade iofs bara strapsat runt damasken men det borde väl hålla? ja, tydligen inte...
    Fredrik, Saab 900 SET 2.0 -98 RC-pkt, SP steg 3 m.m Kolla in bilen i garaget...

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178
    Citat Ursprungligen postat av FeFFe
    hur mkt behöver man lossa nuda? har tagit bort fjäderbenet o röjjt unnan den vägen o likadant uppifrån så man kommer åt skruvarna där... men hur mkt tar man loss under?
    subframen?
    krängarstaget?
    behöver man sänka motorn?
    hur göra för att inte kröka axeln? tydligen känsligt


    kollade lite, "klockan" på vänster sida verka ha fått sej en känga på nåt vis... gick inte o dra ur drivaxeln lätt, fick knycka ur den, likadant så hade den inre damasken läckt ur sej fettet, IGEN jag hade nere hela knuten för en månadsen o bytte fett o damask då den hade läckt då oxo, o nu så hade även högersidan kastat ur sej en hel del fett.
    Ja hade iofs bara strapsat runt damasken men det borde väl hålla? ja, tydligen inte...
    du har pm

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Kan man bara byta diffen? på og900 går ju inte de iaf
    Ja, det går på ng900, men det är nästan lättare att leta efter en ersättningslåda.


    Mvh

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    140
    är det dyrt o skicka iväg hela lådan på reparation/förstärkning i så fall? blir det mkt dyrare iom att diffen antagligen är kass?
    Fredrik, Saab 900 SET 2.0 -98 RC-pkt, SP steg 3 m.m Kolla in bilen i garaget...

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    69

    låda

    garanterat diffen jag har fixat tre låder på samma sätt som du förklarar men som tur var finns det försäkringar

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    140
    jaha, då va lådan lös... fast inte helt :S höger drivaxel vägrar släppa, hur får man bort den, "bara" o dra lr ska man skruva väck ringen som sitter runt axel mot lådan?
    Nästa fråga, är det lönt o renovera/förstärka lådan om diffen rasat, lr är det mkt billigare o köpa bättre begagnad

    ...om jag överhuvudet taget får ihop alla delar igen, blir mkt av att :S
    Fredrik, Saab 900 SET 2.0 -98 RC-pkt, SP steg 3 m.m Kolla in bilen i garaget...

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    318
    Hade samma problem med min 900 -95, då var det drivaxeln som hade hoppat ur lådan (klantig verkstad som hade renoverat).

    Det gick att backa med den nån meter men det var också allt!
    9-3 2,0t -01

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Borgholm
    Inlägg
    196

    Re: Suck... Växellådan eller kopplingen? alla bud mottages..

    Citat Ursprungligen postat av FeFFe
    Hejsan, var ute o körde ikväll, stod vid ett stop, svängde vänster gasade på "lite grann" lite hjulspinn kan de ha varit. la i 2:an en ljudlig smäll... vartefter bilen inte driver utan bara rullar... växellådan känns precis som vanligt när man växlar men när man släpper upp kopplingen så hör man bara ett svagt skrapande ljud, inga problem o bogsera hem bilen så det borde inte va nån drivaxel/knut heller. har inte kollat på den än, men min gissning är att kopplingen är gången, va tror ni?

    Just det ja.. ng900 -98 speedparts steg 3, original koppling o växel.
    vilket sammanträffande.. det hände exakt så på min bil för ´några veckor sen...
    jag har hört att det är diffen i lådan...'
    inhandlar nog en ny låda snart...

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    140
    Ja, nu har jag äntligen fått bort lådan, den högra drivaxeln (mellanaxeln) vägrade släppa från lådan så jag fick skruva loss hela fästet från motorn, nu är låda o axel borta från bilen iaf, det har tillkommit ett litet sött hål på ovansidan av lådan stort som en krona där det tittar upp en liten metal bit :S precis ovanpå difhuset, så nog e det diffen alltid... kan man renovera själv? lite skeptisk till o köpa beg låda då man inte kan kolla skicket...hade varit skönt me friska synkringar m.m

    Mvh Fredrik
    Fredrik, Saab 900 SET 2.0 -98 RC-pkt, SP steg 3 m.m Kolla in bilen i garaget...

Liknande ämnen

  1. hjälp! äre växellådan eller kopplingen ? akut.
    Av saabgubben87 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-12-19, 12:01
  2. Olje anslutningen/kopplingen till växellådan trasig. 9-5
    Av Jonas_latt i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 11:24
  3. Växellådan slutat driva, kan det va kopplingen?
    Av Mitsu Bitchie TD-007 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 21:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •