Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Byta turbo i 9-5 hur lång tid tar det???

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    45

    Byta turbo i 9-5 hur lång tid tar det???

    Idag kommer min nya fina Aero turbo som jag ska sätta in i min 9-5 2,3t -02 min fråga är ungefär hur lång tid tar det?? Jag kommer ha hjälp av en kille med mycke mekvana, en hel del saab skruvande, själv har jag inte tummen mitt i handen.

    Andra frågan e hur jag ska göra med det nya styrdonet för att det ska funka i min bil, självklart e det ett Aero styrdon. Måste det programmeras med Tech 2 och i så fall hur löser man det??

    Tiden e viktig då jag måste ha bilen i jobbet så den får inte bli stående för länge.

    //Micke

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    454
    Följande tider gäller en mek typ hellre än bra...(Undertecknad)
    1 gången 3 kvällar (Saknade allt utom aggregat och vilja.......)
    2 gången 5 timmar inkl tvätt och middag.
    Dessa tider går säkert att putsa rejält för den kunnige...

    Styrdonet byter Du på parkeringen utanför Din Saabverkstad,
    alt låter Saab byta.....
    Sen får väl en kunnig mek trolla lite med ditt chassienummer/tech2 för att det skall fungera.

    // Jonas

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Låt säga så här, lite flyt och ingen demontering av främre rör så ca 2tim 30min.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    45
    Tackar för det då kan jag räkna med 2.5 - 5 tim låter fint. Gäller bara att förbereda sig så gott det går så att man inte står där och saknar några delar . Det kan ju vara lite surt.

    Tack igen för svaren

    //micke

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 952
    Medlem#
    4181
    När jag bytte själv och då hade jag aldrig gjort det förut tog det ca 7 timmar.

    Då byttes grenrör, pinbultar, turbo.

    Problemet var en pinbult alldeles vid vattenpumpen som hade gått av en bit in i toppen...Det tog säkert över 3 timmar att bara byta den.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Sånt här är jättesvårt att uppskatta faktiskt. Tar man en bil rakt från produktionslinan i Trollhättan och ställer sig och byter turbo så går det nog smidigt på ett par timmar om man vet hur man ska göra. När åren och milen rullat på för en bil brukar man alltid bjudas på överraskningar med fastrostade skruvar som jäklas.

    Ett exempel står i inlägget ovan där en av bultarna tog 3 timmar. Har man otur kan det vara fler skruvar som är omedgörliga.

    Lite längre upp finns ett exempel på en som bytt två ggr. Självklart har man mkt mer vana andra gången, vilket gör att det går snabbare. Men om jag förutsätter att det är samma bil så kan det bero på att skuvarna inte hunnit kärva fast så mkt andra gången.

    Alla som mekat en del vet att saker som borde gå relativt fort i teorin ibland tar en evighet pga ngn skitsak som vill jäklas med en. Bromsarklotsar är en annan klassiker som kan ta allt mellan 10 minuter och en halv dag om det vill sig illa.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    454
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Lite längre upp finns ett exempel på en som bytt två ggr. Självklart har man mkt mer vana andra gången, vilket gör att det går snabbare. Men om jag förutsätter att det är samma bil så kan det bero på att skuvarna inte hunnit kärva fast så mkt andra gången.
    Nä tack, det var en annan......
    Hade dock vid första tillfället skaffat fram en lämplig nyckel för grenrörsmuttrarna!
    Håller dock med om att Mr Murphy alltid lurar runt hörnet!

    Påminner trådskaparen om ett vanligt fel;
    Läs på.....Det finns en uppsjö tips, (och skitsnack med...),
    på detta forumet för en glad amatör som gör att antalet överraskningar
    sjunker dramatiskt när man ligger där under bilen.....

    Har Du alla rör, packningar och banjos som skiljer mellan aggregaten?
    Nya låsmuttrar har Du redan köpt, eller?
    Byter Du till aerokobra samtidigt? Är det rentav samma -02?
    Införskaffat dieselsnoken också?
    Gör Du som jag gjorde första gången så går det en ansenlig mängd glykol också -
    har Du rätt sort "hemma"? Munskydd??
    Som Du märker så kan listan bli lång........

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Viktigaste punkten är att se till att oljefylla turbon innan start. Dels buttar man i lite olja i kanalerna när man monterar den, och sedan tar man helst ur alla tändstiften och kör på startmotorn i upp till en halv minut så oljetrycket kommer upp utan att så mkt gas passerar turbinen. Sedan sätter man i stiften och startar som vanligt. (vet inte om jag är överpedantisk med den andra manövern, men det skadar aldrig att vara petig)

    Kom ihåg att inte snurra för mkt på turboaxeln när man står med den i nävarna och beskådar den. Lite vridande är väl harmlöst, men man ska inte sätta alldeles snurr på den, för det kan skada en del om den är torr i lagren. Som Tony berättade en gång så kände han ngn som stod med tryckluften och blåste rejäl fart på turbinen på arbetsbänken - ICKE att rekomendera.......

    Inkörning ska inte behövas, men jag skulle vänta ett par mil innan jag laddade på min nya snurra för säkerhets skull.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    45
    Tack för alla goda tips, det ger mig lite bättre förutsättningar att lyckas

    Ska se till att ladda upp med allt som behövs finns infet värre än att få stop på ett projekt när man e på G.

    Återkommer med resultatet när det e klart.

    //Micke

Liknande ämnen

  1. Hur lång tid tar det att byta vä. framdörr OG9-3
    Av DocSeverinsen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-26, 14:34
  2. Hur lång tid tar det att byta till 3" DP på SS....
    Av -Rickard- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-12-19, 00:45
  3. hur lång tid tar det att byta turbo i en 9-5 ?
    Av pantera 73 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-09-24, 12:00
  4. Byta motor og900s - hur lång tid tar det?
    Av Martin900SET i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-08, 04:00
  5. Hur lång livslängd på turbo
    Av ctg_putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 17:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •