Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: BSR eller Nordic?

  1. #1

    BSR eller Nordic?

    kollar runt lite efter billgaste chippningspriser..

    BSR har ju billigare pris plus att man får ett par extra hästar.
    Men är det bra?
    Borde inte Nordic som bara sysslar med SAAB ha de bästa priserna?


    hur kommer det sig att det är så j*vla dyrt?
    en 940 Turbo kostar ju runt 2000 spänn
    Vill ha en SS Aero
    Eller
    9-5 Kombi Aero

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    1 682
    Sök-funktionen kan ge många svar på din fråga
    Image is nothing - Boost is everything
    http://www.garaget.org/show.php?car=61

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Östhammar
    Inlägg
    1 310
    Beror säkerligen på många saker. en av de är hur mycket det kostar att ta fram en produkt som fungerar.

    Jag har BSR steg 2 i min 9-5 nu. Kommer att byta det så fort jag fått ur boxen..
    Saab 9-5 SE / Aero-04 "look alike"

    http://www.garaget.org/?car=12197

  4. #4

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Det här är en av de mest infekterade frågorna du kan ställa på det här forumet!

    Alla har sin favorit och alla leverantörer har mängder av nöjda kunder.

    Jag har haft trim från BSR, MapTun och Nordic i min 9-3.
    Från BSR hade jag steg 1. Jag var ganska färsk på trimområdet och tyckte bilen gick bra. Med OBD-II-utrustning såg jag att den uppförde sig lite konstigt ibland (konstiga laddtryck och tändkurvor), men på det hela taget gick bilen bra.
    När jag gick över till steg 3 skaffade jag MapTun på mångas inrådan. Onekligen blev det mer krut i bilen men jag upplevde också en del konstigheter (överslängar och att Check Engine lyste, klagade på misständningar). Så här i efterhand kan det ha berott på en konstig magnetventil, även om CE-lampan troligen inte kan förklaras med det.
    För ett tag sedan bytte jag till Nordics steg 3 och kan väl säga att bilen fick en trevligare gång, mjukare och inte så aggresiv. MapTun-trimmet hade jag ingen laddtrycksbegränsning på 2an vilket nog inte var så smart, det gav en rätt orolig 2a. Överlag känns Nordictrimmet lite mer "orginal" än var MapTun gjorde. MapTun gav en känsla av råhet i motorn, trimmat helt enkelt.

    Detta är bara mina helt subjektiva upplevelser av de 3 trim jag haft på min bil. Helt billigt har det ju inte heller varit att skaffa sig dessa erfarenheter

  6. #6
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 544
    Medlem#
    4936

    Re: BSR eller Nordic?

    Citat Ursprungligen postat av BraveStarr
    kollar runt lite efter billgaste chippningspriser..

    BSR har ju billigare pris plus att man får ett par extra hästar.
    Men är det bra?
    Borde inte Nordic som bara sysslar med SAAB ha de bästa priserna?


    hur kommer det sig att det är så j*vla dyrt?
    en 940 Turbo kostar ju runt 2000 spänn
    Om du tittar på trim till nyare bilar (antar det eftersom du enligt signaturen vill ha en SS Aero) så tar Nordic över maskingarantin som annars upphör gentemot Saab då du trimmar. Det ligger i priset.
    hos BSR måpste man teckna tilläggsförsäkring för att få samma skydd.
    Det jämnar ut priserna lite. Men sedan finns det säkert andra skillnader också...

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528
    Att det är billigt till 940:n är inte så konstigt. Det är ett gammalt styrsystem som är mkt enkelt/simpelt. Inte så stora utvecklingskostnader. Nyare system kräver mer arbete att knäcka och mappa. Det samma gäller Saabs äldre APC/DI motorer att de är ganska billiga att trimma.

    Det är också lättare att ta betalt för trim till nyare bilar som kostar en massa pengar än en gammal bil i 20.000 kr klassen. Man vill kanske inte investera 15.000 kr på ett trim till en sådan, medan en bil man köpt för hundratusentalskronor är det lättare att satsa de slantarna. Så det handlar lite om klassiska ekonomiska frågor som efterfrågan till hur man prissätter en produkt. Köper man en ny Porsche 911 Turbo för dryga miljonen är man nog beredd att pynta 30.000 kr för bara en bra programvara, för det vore ju löjligt i den prisklassen att snåla en tusenlapp hit eller dit.

    Fler hästar på BSR beror lite på olika bromsbänkar. Jag anser att deras bänk duger fullt tillräckligt för att redogöra förbättringarna med deras trim då de mäter både före och efter. Däremot ska man inte jämföra rakt av med effekter mätta i Rototest-bänkar. Generellt ger BSR:s mätningar fler hästar pga bromsbänken. Så stirra dig inte blind på antal hästar som uppmätts (ingen annan får t ex lika många hästar i ett steg 1 till en 9-5 Aero som deras mätning uppvisar - är de då bättre än alla andra eller visar deras bänk runt 10 kusar fler på den nivån, det kan man fundera över!?)). För övrigt tänker jag inte bedöma vilken som ger bäst prestanda, för det måste upplevas och mätas ute på gatan. Och som tidigare nämnts så finns det fler aspektar som avgör hur nöjd man blir med trimmet.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    310
    Medlem#
    6073
    Jag gick i precis samma tankar som dig för några månader sen, efter mycket tänkande och lusläsande av gammla trådar här så bestämmde jag mig för att bilda en egen uppfattning, mitt råd är att du tar kontakt med alla trimfirmor och bildar en egen uppfattning även du, att fråga nån här på forumet är lönlöst i mina ögon.. det är ungefär som att ställa frågan om vilket hockeylag som är bäst.. du får säkert 14 olika svar.. men ingen kan riktigt säga varför deras trim är så mycket bättre än en annan firmas(steg1-3)..
    det stog mellan firmorna här nedan, till slut stog det mellan 2 av dem.. vid närmare kontakt så fanns det bara en segrare..
    lycka till!

    www.nordictuning.com www.bsrab.se www.maptun.com www.sqr.se

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Clas.A
    Jag gick i precis samma tankar som dig för några månader sen, efter mycket tänkande och lusläsande av gammla trådar här så bestämmde jag mig för att bilda en egen uppfattning, mitt råd är att du tar kontakt med alla trimfirmor och bildar en egen uppfattning även du, att fråga nån här på forumet är lönlöst i mina ögon.. det är ungefär som att ställa frågan om vilket hockeylag som är bäst.. du får säkert 14 olika svar.. men ingen kan riktigt säga varför deras trim är så mycket bättre än en annan firmas(steg1-3)..
    det stog mellan firmorna här nedan, till slut stog det mellan 2 av dem.. vid närmare kontakt så fanns det bara en segrare..
    lycka till!

    www.nordictuning.com www.bsrab.se www.maptun.com www.sqr.se

    aa vi får se
    känns som att maptun o nordic kan saab "bättre"
    men vi får se. den dan jag köper mig en SS.
    Hur lång tid tar det om man lämnar in?
    de flesta firmor ligger en bit ifrån där jag bor


    byter dom bara chip eller hela lådan?
    annars kan man ju kopiera någons chip o flasha in det i ett nytt.
    Vill ha en SS Aero
    Eller
    9-5 Kombi Aero

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 949
    HAHA , nej riktigt så enkelt är det inte längre, inte som gamla LH systemen.

    Beror på firma om dom kan programmera boxen direkt åt dig, annars beställs en styrenenhet med aktuellt trim, och det du får vänta på då är bytet av styrenhet och programmering av immobilser.
    Sen finns även PPC som jag ser som meningslöst, där du själv får en manick som du programmerar styrenheten själv, och även har möjligheten att lägga tillbaks orginalprogrammet igen (Vem vill göra det?), men tro inte att du kan använda denna till nästa bil du köper eller för att trimma kompisarnas bilar, då denna är låst till chassinumret på den bil den beställdes till.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Pilgrimstad/Jämtland
    Inlägg
    54
    BSR har enligt mig en stor fördel som de andra inte har, nämligen PPC boxen som gör att du själv kan ladda i och ur trimprogramvaran (Kan vara bra att kunna ladda ur den när du ska in på en goodwill reparation t.ex.) För mig står BSR högst på listan p.g.a. detta inför mitt köp av steg1 till min 9-5 i sommar.

    Hälsningar Hans
    Saab 9-3 SC Vector Active TTiD -08
    Saab 9-5 SC Vector -02 Nordic Steg1 *SÅLD*

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 917
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296
    Kund bemötandet på Nordic och Maptun är väldigt bra.
    Jag rekomenderar båda bara för den skull men har man en ny bil skulle jag rekomendera Nordic bara för garantiernas skull.
    Sen så har både Nordic och Maptun fler ställen runt om i landet där man kan trimma sin bil.
    De går ju att beställa en ny bil med Nordic trim på vissa Saab återförsäljare också.
    Finns även dom som trimmar från Maptun.

    Så att man måste åka till Örebro eller Norrköping behöver man INTE!

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 949
    Men ärligt tror jag få Saabfirmor bryr sig om bilen är trimmad, då dom i dessa fall brukar vara bättre skötta, än vad orginalarna är. Till det räknas också att man uppför sig som folk och inte kommer skällande och säger att felet är verkstadens, eller att det är den sämsta bil man nånsin haft, för då har ju vi verkstäder lätt att bli petiga med just såna saker.
    Lite skillnad dock om det börjar gå förbi Steg 3, men det är få som har det, som inte då är beredda på dyra reperationer själva.

    Men liten sak bara, om bilen är BSR trimmad så kan firmorna vara hårdare gällande garanti, än Nordic eller Maptun trimmade. Ni kan ju fundera på varför, men det är en hemlighet.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    .....

    Men liten sak bara, om bilen är BSR trimmad så kan firmorna vara hårdare gällande garanti, än Nordic eller Maptun trimmade. Ni kan ju fundera på varför, men det är en hemlighet.
    Har man sagt A får man säga B. Annars kan jag ganska lätt få den meningen till att du inte rekommenderar BSR pga dåligt trim eller liknande saker vilket troligen inte är rätt

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 408
    Nu tycker jag att det börjar lukta mycket skit i denna tråd.

  17. #17
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 544
    Medlem#
    4936
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Men liten sak bara, om bilen är BSR trimmad så kan firmorna vara hårdare gällande garanti, än Nordic eller Maptun trimmade. Ni kan ju fundera på varför, men det är en hemlighet.
    "Firmnorna" - vilka är det? Antar att du menar Saab.
    Så du menar att Saab skulle se mellan fingrnarna med en havererad Nordic/MapTun motor och åtgärda den på garantin men vägra om den var BSR-trimmad. Berätta om ett sådant fall.
    Står det någonstans i garantiregöerna att Nordic och MapTun trim är godkända av Saab?

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 917
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Men liten sak bara, om bilen är BSR trimmad så kan firmorna vara hårdare gällande garanti, än Nordic eller Maptun trimmade. Ni kan ju fundera på varför, men det är en hemlighet.
    "Firmnorna" - vilka är det? Antar att du menar Saab.
    Så du menar att Saab skulle se mellan fingrnarna med en havererad Nordic/MapTun motor och åtgärda den på garantin men vägra om den var BSR-trimmad. Berätta om ett sådant fall.
    Står det någonstans i garantiregöerna att Nordic och MapTun trim är godkända av Saab?

    Säger som DR BOOST "skulle inte vända mig till Växsjö" vad han menar med det får ni ta med honom. Enligt mig kan jag bara instämma,som sagt har bara upplevt strul med Växsjö företagen.
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 408
    Citat Ursprungligen postat av PhiLLe
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Men liten sak bara, om bilen är BSR trimmad så kan firmorna vara hårdare gällande garanti, än Nordic eller Maptun trimmade. Ni kan ju fundera på varför, men det är en hemlighet.
    "Firmnorna" - vilka är det? Antar att du menar Saab.
    Så du menar att Saab skulle se mellan fingrnarna med en havererad Nordic/MapTun motor och åtgärda den på garantin men vägra om den var BSR-trimmad. Berätta om ett sådant fall.
    Står det någonstans i garantiregöerna att Nordic och MapTun trim är godkända av Saab?

    Säger som DR BOOST "skulle inte vända mig till Växsjö" vad han menar med det får ni ta med honom. Enligt mig kan jag bara instämma,som sagt har bara upplevt strul med Växsjö företagen.
    Var har han skrivit det?

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 949
    Låt mig förklara hur garantiansökningen sker.
    Verkstaden konstaterar fel, tex oil sludge kamkedjan rasslar.
    En garantiansvarig skickar en förfrågan till Saab med Servicehistorik, och ibland ett gott ord om bilens skötsel (Om nu servicerna inte är helt korrekta, missade med några mil, fast extra oljebyten har gjorts, om den som är garantiansvarig känner för det).
    Sedan kommer svar antingen per telefon eller mail om garanti godkänts eller inte.

    Det kommer aldrig att du måste ange att bilen är trimmad eller modifierad nån gång, det är upp till den som har hand om garantierna att uppge det om denne vill.

    Det är där erfarenheter om det aktuella trimmet som kommer in i bilden, om man anser att trimmet kan ha orskat skadan (Väldigt sällsynt för den delen) är det säkert för motorn, utan ödesdigra konsekvenser.

    Trimmning är ju inget vi Saabverkstäder vill förhindra, snarare gynna, då Saabbilarna många gånger säljer för att dom är just lätta och billiga att trimma. Dessutom tjänar vi pengar på detta, antingen för vi säljer trimmet, eller när dom ska byta olja/tändstift/bromsbelägg osv oftare.
    Sen är det stimulerande för oss att se både vad som händer med bilarna under trimmningen (skillnaden) och under långa loppet. Sen är det alltid roligt att provköra.
    Dessutom om trimmet krånglar så blir det lite mer hjärnverksamhet för att hitta/lösa felet. Stå att göra servicar dagar i ända kan vem som helst gör till slut, och då blir det rena löpande bands processen, vilket också medför fler missar, sjukskrivningar dålig arbetsmoral osv.

    Tror att Saab om dom skulle vara riktigt ärliga är glada för alla trimleverantörer som ökar efterfrågan efter Saabar, så länge dom inte är ute på hal is!!

Liknande ämnen

  1. Maptun eller Nordic ?
    Av Onko i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-04-17, 11:52
  2. BSR PPC eller Nordic ???
    Av greger_s i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2009-11-29, 00:33
  3. Nordic eller SQR???
    Av Charlez i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-06-09, 18:38
  4. SQR, MapTun eller Nordic???
    Av Schön i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-02-09, 00:05
  5. Nordic eller Speedparts?
    Av Talladega jonte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-24, 23:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •