Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Slukat olja.....

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    65

    Slukat olja.....

    Tyckte min 9-5:a (-99 2,3l 170hkr) lät lite i motorn...
    Har precis flyttat så den har fått dra lite släp. Inget märkvärdigt alls. Bytte olja och fliter i november så det ska ju vara lugnt.
    Hursomhelst...stickan var TORR??!! lite kladd på underkanten av kulan, detta har hänt en gång i somras men efter vanlig körning..

    Tippade i 2!!! liter olja och allt är grönt. Frågan är: Hur FAAN kan den göra sig av med all olja. Skador på maskin???

    Bilen har visseligen gått nästan 2500 mil det senaste året pga väntan på tjänstebil som kom nyligen. Mest gått långkörningar på landsväg.

    Osar det kass vevh.vent? Eller vad? Har inte lämnat in den för ngn uppgradering tidigare så... Garantin går väl dessutom ut i år antar jag då det är en 99:a. Vad med ev. skador på motorn?

    Har inga som helst läckage från motorn...
    900T16 -90
    9-5 2,3 "trött" -99

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    Welcome to the wonderful world of saab 9-5...

    Min bil drar en massa olja, ca 1,3 liter på 500 mil, ingen kan säga var oljan tar vägen, men den varken läcker eller ryker. Ingen olja i IC-slangar eller insug.

    Jag sätter min tilltro till den nya vevhusventilationen, samt att jag ska sluta köra på mobil1 0W40. Vi får se om det hjälper.

    mvh Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    447
    Ta inte illa upp men är det bara jag som brukar kolla oljestickan varje gång jag tankar? Tar ca 2minuter, istället för att stå och hålla i handtaget så kan man ju lika gärna lyfta på huven och kolla så att allt står rätt till med nivåer och dylikt..

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    280
    Citat Ursprungligen postat av anze
    Ta inte illa upp men är det bara jag som brukar kolla oljestickan varje gång jag tankar? Tar ca 2minuter, istället för att stå och hålla i handtaget så kan man ju lika gärna lyfta på huven och kolla så att allt står rätt till med nivåer och dylikt..

    (klok herre)
    Bruksbilen Og93 /Maptun Steg7http://www.garaget.org/?car=205505

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    Citat Ursprungligen postat av anze
    Ta inte illa upp men är det bara jag som brukar kolla oljestickan varje gång jag tankar? Tar ca 2minuter, istället för att stå och hålla i handtaget så kan man ju lika gärna lyfta på huven och kolla så att allt står rätt till med nivåer och dylikt..
    Men det gör knappast att skrället drar mindre olja
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    ALLA lågfriktionsmotorer, oavsett fabrikat, drar olja vid belastning. Saabarna ÄR inget undantag. Bara för att vi med riktiga bilar e bortskämda med de gamla gjutjärnspisarna, som nästan aldrig drog en droppe, ska inte de moderna motorerna skrivas ner. Om man inte kollar oljan MINST ett par gånger i månaden, spelar det ingen roll när, var och hur man gjort senaste service.

    VARFÖR HAR ALLA BMW O VAG-ÄGARE ALLTID MED SIG MINST 1 LITER I BAKLUCKAN?

    JO! För de är redan vana vid att deras dyra smäck ALLTID suger i sig ett oberäkneligt antal liter mellan servicarna.

    Det e bara för oss Saaabare att vänja sig vid. Men vi har som sagt vart bortskämda i årtionden.

    SLUTA KLAGA OCH BÖRJA KOLLA OFTARE! Vissa saker var bättre förr. Helt enkelt.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  7. #7
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    min svärmors golf 4 drar en massa olja, jag har för mig att VAG godkänner typ 10 liter på 1500mil eller nått liknande. På toyota avensis runt -00 så har det uppmärksammats att vissa bilar drar mycket olja och toyota godkänner 3 liter på 1000 mil. Annars byter man komplett block på dem.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    65
    Visst är det så att man skulle kunna kolla varje gång man tankar... Blev bara jävligt paff! 900:an & 9000 ahr jag aldrig haft dessa dryckesvanor med så man är väl ovan. Har alltid kollat regelbundet, men nu är det annat som gäller.

    Tack för svaren boyz!
    900T16 -90
    9-5 2,3 "trött" -99

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    De e nya tider. Man får ju ändå beklaga att även Saab/GM gått in i oljeförbrukarnas bistra verklighet. Att man nu försöker lösa problemen är HEDRANSVÄRT, anser jag. De stora tyska/europeiska märkena skiter blankt i detta. Och har så gjort i många år.

    HEJA SAAB!
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Min drar obetydligt med olja. Jag byter olja var 1000:e mil, och efter 1000 mil är stickan fortfarande blöt. Enda gången min drog olja var när VV:n frusit igen.

    Lågfriktionsmotor eller ej så tycker jag inte att det är acceptabelt att en bil drar flera liter mellan bytena. Isåfall skulle väl alla 9-5 dra olja?
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Hej!

    Jag tycker Idlewild:s inlägg är intressant.

    Jag köper och accpterar om min bil drar 5 Liter olja på 100 mil, om bilen ska det. Men ska den det så borde alla bilar göra det, inte varannan och varannan inget.

    Så mitt problem(förresten så är min ok ) är inte att kolla stickan utan att det är från bil till bil. En bil dra 10 liter en 5 liter en 2 liter en ingenting på 10000km, det verkar inte Ok i mina ögon. Det ska inte vara så, något är fel, det är de många försöker föklara.

    mvh matte

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192

    Nåt e fel!

    De e precis lika illa med alla andra fabrikat. Grannen har 2 BMW 318 av olika årsmodeller. De drar väldigt olika beroende på årstid och vem i familjen som f.n. har nån avdom. Likadant på förra jobbet. Många Golf o Passat. Vissa verkligen sörplade i sig. Och vissa gick mellan servicarna utan påfyllning.

    Det tråkiga är att GM har påtvingat oss dessa "nya" material i motorer o kolvar som inte håller tätt. Men som drar mindre soppa än de tidigare motorerna.

    Så det är väl mer FEL på myndigheter m.fl. Vi bilägare blir som vanligt drabbade.

    OCH VARFÖR SKA ALLA BARA HACKA PÅ SAAB! ALLA ANDRA MÄRKEN E LIKA DRABBADE, MEN MASSMEDIA SKRIKER SÅ FORT DET BLIR FEL PÅ EN SAAB!
    BOJKOTTA MASSMEDIA ISTÄLLET!

    Och ät mer glass!
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Hej!

    Jag är med på att dessa nya motorer ska dra mer och ska kolla stickan ofta. Men vilka faktorer påverkar så att oljeförbrukningen blir så olika från bil till bil.

    Serviceintervall, inkörning, körstil, oljesort mm?

    Det är lättare att acceptera om man vet orsaken.

    mvh matte

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Nåt e fel!

    Citat Ursprungligen postat av glassguran

    OCH VARFÖR SKA ALLA BARA HACKA PÅ SAAB! ALLA ANDRA MÄRKEN E LIKA DRABBADE, MEN MASSMEDIA SKRIKER SÅ FORT DET BLIR FEL PÅ EN SAAB!
    BOJKOTTA MASSMEDIA ISTÄLLET!

    Och ät mer glass!
    De har väl inte klagat så värst på att bilarna drar olja utan på att så MÅNGA motoer har rasat, eller rasat turbo, kamkedjor och balansaxelkedjor.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hej!

    Jag är med på att dessa nya motorer ska dra mer och ska kolla stickan ofta. Men vilka faktorer påverkar så att oljeförbrukningen blir så olika från bil till bil.

    Serviceintervall, inkörning, körstil, oljesort mm?

    Det är lättare att acceptera om man vet orsaken.

    mvh matte
    Min egen tro är att dom första 1000 milen när bilen är ny som avgör. Blir nyfiken på om det finns någon här med en 3-5 år gammal 9-5 som har ägt bilen sedan ny, som har kört in och servat bilen på rätt sätt men som ändå har problem med oljeförbrukning?
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278
    Hej

    Är min 9-5'a unik?? Kollar min oljesticka med många och korta intervaller - både kall och varm. Har aldrig under min snart två år och nästan 2000 mil behövt fylla på. Brukar iofs byta olja rätt ofta. Har iaf bytt 5 gånger på den tiden. Kör Mobil1 5W-50 men funderar på att gå tillbaks till Mobil1 0W-40 igen.

    Får väl se hur man gör med den nya vevhusventilationen när den väl finns ute hos verkstäderna och det är bestämt vem som skall stå för den osv.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  17. #17
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Hej

    Är min 9-5'a unik?? Kollar min oljesticka med många och korta intervaller - både kall och varm. Har aldrig under min snart två år och nästan 2000 mil behövt fylla på. Brukar iofs byta olja rätt ofta. Har iaf bytt 5 gånger på den tiden. Kör Mobil1 5W-50 men funderar på att gå tillbaks till Mobil1 0W-40 igen.

    Får väl se hur man gör med den nya vevhusventilationen när den väl finns ute hos verkstäderna och det är bestämt vem som skall stå för den osv.

    //Jesper #1873
    Byter du olja var 400:e mil så kan man ju ha en del förbrukning utan att man knappt märker det, förutom om den drar som min då
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Höllviken
    Inlägg
    62
    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Hej

    Är min 9-5'a unik?? Kollar min oljesticka med många och korta intervaller - både kall och varm. Har aldrig under min snart två år och nästan 2000 mil behövt fylla på. Brukar iofs byta olja rätt ofta. Har iaf bytt 5 gånger på den tiden. Kör Mobil1 5W-50 men funderar på att gå tillbaks till Mobil1 0W-40 igen.

    Får väl se hur man gör med den nya vevhusventilationen när den väl finns ute hos verkstäderna och det är bestämt vem som skall stå för den osv.

    //Jesper #1873
    Skulle inte vilja påstå att din 9-5:a är unik. Jag har kört min 9-5 Aero 01:a drygt 16000 mil och aldrig fyllt på mellan oljebytena. Byter däremot oljan var 1000:e mil och då har nivån inte sjunkit synbart. Enligt vissa här på forumet är min motor förmodligen dålig, eftersom den inte förbrukar mer olja!?! Tyvärr lyckades jag få in skit i motorn (strax innan 15000 mil) när jag bytte spjällhus och denna skit satte sig runt ventilsätet. Fick riva av toppen och när jag gjorde det passade jag på att byta bl.a. kamkedjetransmissionen. Kedjespännaren hade vid detta laget gått ut 10,3 mm så originalkedjan var i princip osliten, men man vet inte hur det är med balansaxelkedjan, så allt byttes till nytt. Passade även då på att ta av sumpen för ev. rengöring och kontroll. Slutsatsen av hela övningen är att jag har aldrig jobbat med en renare motor invändigt och jag har svårt att tro att den skulle vara i riskzonen bara för att den inte förbränner en massa olja.

    Mvh
    MM

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    145
    Att kolla oljan hör till dom lättaste delarna, tycker att alla människor skulle ha vetskap det. Alla motorer, maskiner drar olja mer eller mindre, genom att hoppas att oljan befinner på max mellan servicarna och helt förlita sig på det är fel, kollar själv vid varje tankning tack vare det håller mina motorer flera tusen mil och mer där till. Även den finaste direktören får lära sig att bli skitig på fingrarna ibland, för det är inte svårt att öppna huven och kolla olja, kylarvatten mm. Och är man rädd för att skita ner sig ställer mackpersonalen gärna upp med det, nej det är onödigt att chansa kika upp det istället även om bilen är ny om man misstänker nåt fel. Motorn tar stor skada om oljennivån sjunker, lampan för oljetrycket slocknar men man får ju ett sämre flöde och en del ställen får ingen smörja alls detta leder till onödiga stora slitage, vet inte ens om motorgarantin gäller om man slarvat med oljan och dom märker att skadan uppkommit av det.



    mvh Tommy

  20. #20
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av Tommy Henriksson
    Att kolla oljan hör till dom lättaste delarna, tycker att alla människor skulle ha vetskap det.
    Men det är ju inte konstigt om problem uppstår - större delen av befolkningen har först vant sig vid äldre motorer som knappt drog nån olja alls mellan bytena, sen köper de nya fina bilar späckade med moderna smarta finesser för grova pengar och plötsligt ska det grävas i motorn varje gång man tankar!

    Tid är pengar mer än någonsin, de fina direktörerna missar ju massor av fina affärer medan de står och rotar under huven, ska de dessutom be mackpersonal om hjälp så har firman kursat inom en vecka.

    Drar verkligen en T7-motor så väldans mycket mindre bensin än en T5-motor?

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

Liknande ämnen

  1. Slukat olja? B235R
    Av DumDum i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-07-26, 00:18
  2. [LÖST] Skillnad på automat- och manuell växellådsolja ?
    Av Johmar i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 15:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •