Visa resultat för omröstning: Tror ni jag klarar 190 km/h?

Antal röster
60. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • ja

    17 28,33%
  • nej

    15 25,00%
  • är du full eller?

    28 46,67%
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Tror ni jag klarar 190 km/h?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291

    Tror ni jag klarar 190 km/h?

    finns det nån chans i helsicke att jag kommer klara köra 190 km/h på 402m med 25000 kr som begränsning? inklusive bil.

    Eller frågan kanske skulle vara vad bilen får väga, men men.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Givet: "Är du full eller?"

    Tror tyvärr att det inte alls går, grönisarna ger väl max 400hk. Då menar jag riktigt max. Sedan går det väl sådär lagom bra att växla snabbt med en 9000, iallafall är det min erfarenhet, nu veta jag ju inte hur du hängt upp din motor och låda men men.....

    Evige tvivlaren
    "Utan tvivel är man inte klok"

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    hastigheten har inte lika mycket med växlingarna att göra som tiden...

    Men kul med ett svar+ " förklaring "

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Tomsan>

    Kan gå, men frågan är varför?

    Robban körde nästan 200km/h med gröna spridare, men det är inte nyttigt.

    Hur mycket kommer bilen att väga?

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Tomsan>

    Kan gå, men frågan är varför?

    Robban körde nästan 200km/h med gröna spridare, men det är inte nyttigt.

    Hur mycket kommer bilen att väga?

    Mvh Sasse
    Dels för att jag har en väldigt snäv budget. Dels för att det är roligare att göra saker som inte " går ".

    Vet ej vad bilen kommer väga, det återstår att se. Har du nån uppfattning vad man kan få ner en cc till utan byta delar till lättare delar?

    ps. jag kan ta den karossen som stog utanför er när vi hade samträffen turbodragons/nordicddagen :-)

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    förresten sasse: vad vägde den när den han körde nästan 200 med gröna?

    eller om vi säger så här... vad FÅR den väga om jag ska klara det?

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Tomsan>

    Bilen vägde ca 1100kg då+ 90kg robert

    Så runt 1150 1200kg max utan förare.

    Är du sugen på karossen?

    Den är billig.

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    ursäkta, ska inte flyta ut från trådens topic.

    mvh
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    32991>

    Originalvikt eller lättad?

    Med originalvikt så kan jag tänka mig 100-150km/h på 2,5-3s och 100-200km/h på 7-7,5s ca.
    Beror på utväxling,turbo, mm

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    Den kommer klara 190km/h , nästan så de är dags för "kepsen" igen

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    966
    Citat Ursprungligen postat av Tomsan
    Dels för att jag har en väldigt snäv budget.
    Då ska Du inte köra alls. Att med "tight" budget köra betyder att Du kör på gränsen vilket ger ras redan andra tävlingen... Det raset kommer Du inte att kunna finansiera på en "tight" budget.

    Mitt tips är att lägga ambitionsnivån i paritet med plånbokens storlek... Det är bäst i längden. Det är ALDRIG bra att snåla för att spara... Det brukar bli att man snålar och tvingas att spendera i stället...


    M.v.h.
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Inte hållt mig till trådens topic, ber om ursäkt.

    Mvh
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 571
    Citat Ursprungligen postat av 32991
    Hej.

    Tack!

    Hur mycket tror du man kan klara av att lätta en niofemma, med inredning kvar?

    dom saker som jag ser är:
    Huv
    Framskärmar
    Baklucka
    Kjolar man väl kunna gjuta av i typ glasfiber/kolfiber och tjäna några kg på?
    Instrumenpanel borde väga massor.


    Mvh.

    Förlåt att jag snor tråden
    Dörrar oxå, de får du inte glömma...

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Citat Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic
    Citat Ursprungligen postat av Tomsan
    Dels för att jag har en väldigt snäv budget.
    Då ska Du inte köra alls. Att med "tight" budget köra betyder att Du kör på gränsen vilket ger ras redan andra tävlingen... Det raset kommer Du inte att kunna finansiera på en "tight" budget.

    Mitt tips är att lägga ambitionsnivån i paritet med plånbokens storlek... Det är bäst i längden. Det är ALDRIG bra att snåla för att spara... Det brukar bli att man snålar och tvingas att spendera i stället...


    M.v.h.
    Ja förstår vad du menar, detta är inte min dagliga bil eller nåt jag ska tävla med. Utan bara för att jag vill/kolla om det går.
    Rasar det så rasar det. Och motorn kommer nog inte rasa pga felmappning eller liknande... Så det blir ju drivlinan i så fall, och det får man ju räkna med i en saab i alla fall.

    I och för sig " tjänar " man v'l på mindre vikt om man tänker på låda med mera.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    Citat Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic
    Då ska Du inte köra alls. Att med "tight" budget köra betyder att Du kör på gränsen vilket ger ras redan andra tävlingen... Det raset kommer Du inte att kunna finansiera på en "tight" budget.

    Mitt tips är att lägga ambitionsnivån i paritet med plånbokens storlek... Det är bäst i längden. Det är ALDRIG bra att snåla för att spara... Det brukar bli att man snålar och tvingas att spendera i stället...


    M.v.h.
    Jag förstår inte hur du tänker , varför är det större risk för ras för att det är billigt?

    Mvh Marko

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    966
    Citat Ursprungligen postat av Marko 1880
    Jag förstår inte hur du tänker , varför är det större risk för ras för att det är billigt?

    Mvh Marko

    Nu ska vi se här...


    Om ambitionen är att köra 190 km/h i sluthastighet med så "billigt material" som möjligt... Finns det då en chans att man låter för små spridare gå med för hög DC så att man ligger på gränsen eftersom de mindre spridarna var billigare? Man kör hellre på 100% dc med billiga spridare än på 80% med lite dyrare? Är risken för ras större med den filosofin?


    Finns det en möjlighet att man har köpt en lite för klen koppling, eftersom den var billigare, som sedan pajar i starten?


    Finns det en möjlighet att man har valt "billigare" och därmed måhända sämre alternativ när det gäller bitar som bara "måste hålla"?


    Vem vet...



    M.v.h.
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    [quote=Jompa X40 Nordic]
    Citat Ursprungligen postat av "Marko 1880":2pqkg398
    Jag förstår inte hur du tänker , varför är det större risk för ras för att det är billigt?

    Mvh Marko

    Nu ska vi se här...


    Om ambitionen är att köra 190 km/h i sluthastighet med så "billigt material" som möjligt... Finns det då en chans att man låter för små spridare gå med för hög DC så att man ligger på gränsen eftersom de mindre spridarna var billigare? Man kör hellre på 100% dc med billiga spridare än på 80% med lite dyrare? Är risken för ras större med den filosofin?


    Finns det en möjlighet att man har köpt en lite för klen koppling, eftersom den var billigare, som sedan pajar i starten?


    Finns det en möjlighet att man har valt "billigare" och därmed måhända sämre alternativ när det gäller bitar som bara "måste hålla"?


    Vem vet...



    M.v.h.[/quote:2pqkg398]

    Ok , du menar att bilen går sönder om man försöker nå 380-400 hk på grönisar?

    Orginal kopplingen får jobba hårt - chansen finns att man får byta för att nå en högre medeleffekt ner i backen.

    Osäker på vad bilen går att banta ner till - 1250-1300 kg ink förare skall inte vara nåt problem tycker jag.

    Mvh Marko

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    [quote=Marko 1880][quote="Jompa X40 Nordic":3h5931dg]
    Citat Ursprungligen postat av "Marko 1880":3h5931dg
    Jag förstår inte hur du tänker , varför är det större risk för ras för att det är billigt?

    Mvh Marko

    Nu ska vi se här...


    Om ambitionen är att köra 190 km/h i sluthastighet med så "billigt material" som möjligt... Finns det då en chans att man låter för små spridare gå med för hög DC så att man ligger på gränsen eftersom de mindre spridarna var billigare? Man kör hellre på 100% dc med billiga spridare än på 80% med lite dyrare? Är risken för ras större med den filosofin?


    Finns det en möjlighet att man har köpt en lite för klen koppling, eftersom den var billigare, som sedan pajar i starten?


    Finns det en möjlighet att man har valt "billigare" och därmed måhända sämre alternativ när det gäller bitar som bara "måste hålla"?


    Vem vet...



    M.v.h.[/quote:3h5931dg]



    Osäker på vad bilen går att banta ner till - 1250-1300 kg ink förare skall inte vara nåt problem tycker jag.

    Mvh Marko[/quote:3h5931dg]

    Då blir det tat basta, skita och snyta sig först!!! och inte glömma att trimma näshåren

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    966
    Citat Ursprungligen postat av Marko 1880
    Ok , du menar att bilen går sönder om man försöker nå 380-400 hk på grönisar?
    Jag menar generellt.

    Snålheten bedrar ofta visheten...


    M.v.h.
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    [quote=Jompa X40 Nordic]
    Citat Ursprungligen postat av "Marko 1880":2a8r1z20
    Ok , du menar att bilen går sönder om man försöker nå 380-400 hk på grönisar?
    Jag menar generellt.

    Snålheten bedrar ofta visheten...


    M.v.h.[/quote:2a8r1z20]


    Ang effekten (380-400hk) så är de med höjt bränsletryck och RF mm.

    Mvh Marko

Liknande ämnen

  1. Hur klarar de besiktningen med 7 - 800 hkr?
    Av Gothmog II i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 20:29
  2. Vad tror ni om chanserna? Tror ni motorgarantin gäller? uppd
    Av TurboLover i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-10-22, 20:07
  3. Vad klarar 15T ?
    Av humanizer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-08-19, 12:07
  4. Vad klarar en 93 2,0 i Hp
    Av Nurmi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-08-06, 09:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •