Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Motorgaranti eller ej?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg/Billdal
    Inlägg
    841

    Motorgaranti eller ej?

    Bilen servad på saab:
    ¤ 48km
    ¤ 6400km
    ¤ 30000km
    ¤ 49415km
    ¤ 64126km
    ¤ 79573km

    Aktuell mätarställning:82125km

    Motor går fint, turbon svarar utan tvekan. Dock fick jag fylla på olja, 1,5 liter efter senaste oljebytet. 250mil sedan.

    Hur vet man om vevhusventilationen är den senaste och hur går man till väga för att få den åtgärdad kostnadsfritt?
    Olje förbrukningen är onormalt hög. Kan man få det åtgärdat på motorgarantin?
    Mvh Rickard
    Volvo XC70 D4 -16
    Saab 9-3 2001

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 173
    Hmmm! Förra ägare verkar inte brytt sig om att det senaste två åren skulle gjorts ett oljebyte per 1000 mil. Alla som har motorgarantin, har fått ett brev med klara instruktioner om detta lilla fenomen. Bäst att du kollar upp detta med en Saab-åf.
    Vad tycker du e onormalt? Upp till 1,5 liter/1000 mil e inte onormalt jämfört med andra fabrikat typ BMW o alla VAG-bilar.
    Fast min drar f.n. ca 0,5 per 1000. Fullt normalt iaf. Lägre än de flesta. Fast allt beror på hur mycket man kör, och hur mycket last bilen får stå ut med. Som jag skrev i annan tråd; Varför har alla VAG/BMW-ägare alltid med sig minst 1 liter i bakluckan? Jo, för de är redan vana vid att deras smäck drar olja. Hela tiden. För Saabfolket verkar detta vara en nyhet. Fast mina gamla 9000 drog sällan en droppe mellan oljebytena.
    Vissa saker var bättre förr.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  3. #3
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 198
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Hmmm! Förra ägare verkar inte brytt sig om att det senaste två åren skulle gjorts ett oljebyte per 1000 mil.
    Sprid inte osanna fakta. Det är inga krav på oljebyte var 1000:e mil.

    Däremot är det 2000 mils intervall med minst ett byte per år.

    Första service var vid 640 mil. Nästa kommer vid 3000 mil. Här är det för långt intervall. Alltså gäller inte motorgarantin.

    Sök på forumet så hittar du mer info.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Hmmm! Förra ägare verkar inte brytt sig om att det senaste två åren skulle gjorts ett oljebyte per 1000 mil.
    Sprid inte osanna fakta. Det är inga krav på oljebyte var 1000:e mil.

    Däremot är det 2000 mils intervall med minst ett byte per år.

    Första service var vid 640 mil. Nästa kommer vid 3000 mil. Här är det för långt intervall. Alltså gäller inte motorgarantin.

    Sök på forumet så hittar du mer info.

    /Fred

    Är du helt, helt säker på detta?
    SAAB 9-5 SE 2.0t -99, Toyota MR2 GTi -95, Buggy -66
    SAAB 9000 2.3i under renovering
    http://www.garaget.org/Markus_MR2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    81
    Finns inget krav på oljebyte var 1000:e mil. Det som gäller är som sagt var 2000 mil, eller 1 gång om året. Däremot rekommenderas oljebyte var 1000:e mil vid mycket korta körsträckor. Personligen tror jag att man slipper de flesta fallen av motorproblem om man byter olja var 1000:e mil.

  6. #6
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Den kan gå igenom garantin med dessa intervall. Men man behöver oxå kolla på när servicarna är gjorda.

  7. #7
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 198
    Rickard.

    Det kan ju bara vara SAABs välvilja som räddar motorgarantin. Strikt till de krav som är uppställda så är ju garantin borta.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 173
    I mitt brev står det att oljebyta SKA ske var 1000;nde mil eller minst en gång per år. Fast det kanske bara gäller Aeromotorerna. Verkstan har oxå fått klara besked på den punkten.

    Har inte kollat detta ämne på ett tag, men jag gillar inte anklagelser om osanning.

    2000-mils intervallet är för mig en helt okänd uppgift. Jag har bara läst innantill, på ett officiellt utskickat brev.
    Däremot kan man ju undra varför de formulerat ett ELLER i brevet. Alltså borde man teoretiskt kunna köra 6000 mil mellan bytena, bara man byter 1 gång per år. Egentligen.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    401
    Glassguran:
    För att motorgarantin skall gälla är det följande krav som gäller.

    1;a servicen gjord efter 1000 mil och/eller 1 år, följande service tillfällen bör ske vart 2000;e mil och/eller årligen,
    beroende på vilket som inträffar först. Det kan accepteras att servicen har gått över ungefär tre månader eller 250 mil.
    Servicen måste vara utförd på en auktoriserad verkstad.
    Dessa intervall är de som står i instruktionsboken/serviceboken d.v.s de som bilen konstruerats för.

    Detta gäller alla 9-5 inklusive Aero.
    Däremot är det att föredra att göra service vid 1000-mil intervall.
    Jag skall definitivt göra det på min bil framöver.

    Min 9-5 Aero -02 har gått:
    Kod:
    Serviceboken
    Datum  km
    020301     0
    021204 13098 - 598 km för mycket
    030813 36426 - 828 km för mycket
    040331 58672
    041217 79288
    060118 97064
    Efter att verkstaden faxat min servicebok till SAAB så fick jag OK på motorgarantin.
    Detta fick jag klart förra veckan och skall in på kam/balanskedjabyte nästa vecka.

    Ser man till Rickards bil så har den gått 110 mil för mycket i andra servicen
    men SAAB kan mycket väl acceptera den ändå p.g.a. att alla dom andra är
    kortare intervall än föreskrivet, förutsatt att tiden stämmer.

    Rickard:
    Du skall definitivt gå till SAAB och klaga på att du måste fylla olja.
    Vevhusventilationen måste du bekosta själv första gången men är det
    redan gjort på din bil inom de senaste 2 åren så skall SAAB stå för en
    uppgradering.
    /Thomas
    "When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

  10. #10

    motorgaranti

    hallå.. Jag har iaf en 9-3 aero och mina service intervaller är det 2000 mil emellan.. 200 mil över får den gå som max ánnars slutar motorgarantin att gälla och ett år mellan servicetillfällena, så är det! Har ringt å kolla upp det med saab.
    Saab 9-3 aero

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    81
    glassguran:
    Du har inte möjlighet att scanna och lägga ut brevet?

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    731
    Medlem#
    7284
    När jag köpte min aero i februari, så var det ingen som sa något om att man måste byta olja var 1000mil, men de rekommenderade det.

    Däremot så skulle det helst inte vara mer än 2000mil mellan intervallerna och inte längre än 1år.

    Men tydligen så har man en flexibilitet på 250mil och 2månader, skulle det vara så att det överstiger detta, så får man föra en dialog med SAAB.

    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 173
    Kan ja väll göra. Fast ja e ursopig på å lägga upp bilder o länkar. Har gett upp det. Kan nån hjälpa till med det så scannar ja o mejlar det till nån som kan.
    Göran
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    365
    Det brev som Saab skickade ut till sina kunder gällande förlängd motorgaranti innehåller ingen som helst information om hur ofta bilen ska servas. Man hänvisar enbart till att följa instruktionsbokens anvisningar gällande service, att endast använda helsysyntet och att kolla oljan ofta
    9-3 aero cab - 02 ¤såld¤
    Nu med familjejaguar, X-Type 2,5 AWD

  15. #15
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 198
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    I mitt brev står det att oljebyta SKA ske var 1000;nde mil eller minst en gång per år. Fast det kanske bara gäller Aeromotorerna. Verkstan har oxå fått klara besked på den punkten.

    Har inte kollat detta ämne på ett tag, men jag gillar inte anklagelser om osanning.

    2000-mils intervallet är för mig en helt okänd uppgift. Jag har bara läst innantill, på ett officiellt utskickat brev.
    Däremot kan man ju undra varför de formulerat ett ELLER i brevet. Alltså borde man teoretiskt kunna köra 6000 mil mellan bytena, bara man byter 1 gång per år. Egentligen.
    Hittar du någon info kring att det SKALL bytas olja med 1000 mils intervall ?

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 989
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    I mitt brev står det att oljebyta SKA ske var 1000;nde mil eller minst en gång per år. Fast det kanske bara gäller Aeromotorerna. Verkstan har oxå fått klara besked på den punkten.

    Har inte kollat detta ämne på ett tag, men jag gillar inte anklagelser om osanning.

    2000-mils intervallet är för mig en helt okänd uppgift. Jag har bara läst innantill, på ett officiellt utskickat brev.
    Däremot kan man ju undra varför de formulerat ett ELLER i brevet. Alltså borde man teoretiskt kunna köra 6000 mil mellan bytena, bara man byter 1 gång per år. Egentligen.
    Hittar du någon info kring att det SKALL bytas olja med 1000 mils intervall ?

    /Fred
    Svårt att hitta något som inte finns

Liknande ämnen

  1. Med eller utan? Samt motorgaranti.
    Av _Honken_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 13:40
  2. Motorgaranti på 9-3
    Av Dyos i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-17, 12:20
  3. Motorgaranti
    Av Vivel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-02, 22:18
  4. Motorgaranti eller inte
    Av LeifA i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 23:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •