Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Extra kostnad montering Wössner vid kamkedjerenov. T7 9-5

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Extra kostnad montering Wössner vid kamkedjerenov. T7 9-5

    Hej vad kan det kosta extra att montera wössner kolvar när man garantibyter kamkedjesattsen? På en Saab verkstad?

    Tänker lägga lite extra pengar själv för att få en bättre motor.
    Verkar som om wössner slutgiltligt löser oil sludge problemet.
    varianten med T5 kolvar stakar och packning finns också, men jag vet inte om det är bättre.(har läst på forumet och kan inte uttyda vad som är bäst riktigt om man struntar i prisskillnaden)

    Sen kan man ju lika väl peta i en uppgradering som ligger runt 300
    Finns det sådana som inte innebär nytt avgassystem? gillar inte ljudet eller utseendet. kanske räcker det med ny katt?

    Mitt mål är att få en driftsäker bil som håller lika bra som en gammal t5 samt att jag kanske likaväl kan trimmad den om jag byter kolvar.

    Dessutom så är det ju roligare att investera till något nyare och bättre än att bara ge slitaget anstånd ett tag till.

    Varför kan inte saab ta fram en omgång utbytes kolvar som dom säljer som liknar t5 men är t7, antagligen är det självmord att ta fram sådana då alla skulle kräva att få dom monterade.
    /per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    159
    Jag gissar att SAAB inte kan/får sätta in T5 kolvar. Om du gör det har du inte en lågfriktionsmotor längre och hamnar utanför emssionskraven.
    Jag tror du får vända dig tillen mindre verkstad eller göra jobbet själv. Hade varit intressant att höra av folk som gjort denna konvertering för att höra om SBP märkt något eller om dom behövt mappa om.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Eduard
    Jag tror du får vända dig tillen mindre verkstad eller göra jobbet själv. Hade varit intressant att höra av folk som gjort denna konvertering för att höra om SBP märkt något eller om dom behövt mappa om.
    Hej,

    Varför skulle SBP märka att man har bytt kolvar? Och varför i hela fridens namn skulle man behöva mappa om bilen? Om man vet vad man lyssnar efter hör man att en bil har smidda kolvar. Min mekaniker sa t ex direkt "Jaså, har du bytt kolvar nu" Men därifrån till att SBP skulle märka nåt...nja...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    159
    Tanken var att avgaskraven inte uppfylls. Motorn går alltså tyngre. Kräver mera bränsle!

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Eduard
    Tanken var att avgaskraven inte uppfylls. Motorn går alltså tyngre. Kräver mera bränsle!
    Ytterst försumbart. I synnerhet om man monterar lättare Wössnerkolvar istället.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    159
    Vet du detta eller tror du bara? Varför spekulera om det nu finns folk som gjort konverteringen, kan väl dom få höra av sig!

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Eduard
    Vet du detta eller tror du bara? Varför spekulera om det nu finns folk som gjort konverteringen, kan väl dom få höra av sig!
    Jag behöver inte spekulera. Jag har haft Wössnerkolvar i min bil sedan i somras.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 201
    Citat Ursprungligen postat av Eduard
    Vet du detta eller tror du bara? Varför spekulera om det nu finns folk som gjort konverteringen, kan väl dom få höra av sig!
    KK har väl bytt till wössner kolvar
    Sunshine

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    159
    Och hur då med avgasvärden?

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Eduard
    Och hur då med avgasvärden?
    Besiktigad i februari med 0,0 resp. 0,0 i avgasvärden...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    420
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Besiktigad i februari med 0,0 resp. 0,0 i avgasvärden...
    Knock-out...

    Frågan kvarstår dock vad det kostar att byta kolvarna på en verkstad och hur mycket de kostar styck. Du sitter väl inne på det svaret också förmodar jag.

    MVH
    Carl

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    159
    Fint, nu är ju SBP:s mätning primitiv då det bara gäller tomgångskörning men som jag skrev i mitt första inlägg " gissar jag". Tycker nämligen som trådskaparen det är underligt att SAAB inte angriper källan till oilsludgeproblemet utan istället håller på med evakueringsproblem. Torde vara enkelt att i de fall man motorrenoverar slänga i T5 kolvar.B 235motorn är ju trots allt inte sista skriket vad det gäller utveckling. Tänker på variabla kamtider och insug t ex. Man måste alltså fortsätta med lågfriktionskonceptet. Detta är inget som jag vet utan rena spekulationer!

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Carl 1918
    Frågan kvarstår dock vad det kostar att byta kolvarna på en verkstad och hur mycket de kostar styck. Du sitter väl inne på det svaret också förmodar jag.
    7.995 kr vill jag minnas att de kostar hos Maptun. Räkna med ungefär lika mycket (minst) för kolvbyte på verkstad.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097
    Hej,
    8000 om man ändå river för kamkedjerenovering eller 8000 om man kommer in för bara kolvbyte?

    Att saab skall föreslå andra kolvar själv tror jag är politiskt svårt...
    Då detta antyder att dom befintliga kolvarna inte är bra, vilket kan leda till att en massa folk vill ha kolvarna bytta på garanti. Nu leder man in folk på att bara vi vädrar motorn så blir det bra. (kanske funkar det också)

    KK
    trivs bilen med kolvarna? det där extra slitaget mot cylinderväggarna är det något att bry sig om? eller är det bara en skröna?
    /per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    KK: Kan du beskriva ljudet från smidda wössner ?

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268
    Citat Ursprungligen postat av Eduard
    Fint, nu är ju SBP:s mätning primitiv då det bara gäller tomgångskörning men som jag skrev i mitt första inlägg " gissar jag". Tycker nämligen som trådskaparen det är underligt att SAAB inte angriper källan till oilsludgeproblemet utan istället håller på med evakueringsproblem. Torde vara enkelt att i de fall man motorrenoverar slänga i T5 kolvar.B 235motorn är ju trots allt inte sista skriket vad det gäller utveckling. Tänker på variabla kamtider och insug t ex. Man måste alltså fortsätta med lågfriktionskonceptet. Detta är inget som jag vet utan rena spekulationer!
    Ingen 9-5 / 9000 motor har variabla kammtider!
    Sista skriket behöver ju knappast vara det bästa..
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    159
    Det är ju det jag menar! Skulle kanske behövas

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av gucpm
    Hej,
    8000 om man ändå river för kamkedjerenovering eller 8000 om man kommer in för bara kolvbyte?

    KK
    trivs bilen med kolvarna? det där extra slitaget mot cylinderväggarna är det något att bry sig om? eller är det bara en skröna?
    /per
    Rimligtvis billigare "när man ändå håller på". Men det är ju en hel del jobb ändå...

    Hur bilen trivs med kolvarna tror jag blir svårt att svara på innan man har öppnat och kikat. Dessutom har den ju, som vanligt med bilar i min ägo, inte gått så våldsamt långt med kolvarna ännu...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av negative
    KK: Kan du beskriva ljudet från smidda wössner ?
    Svårt att beskriva det som något speciellt ljud. Jag upplever att den låter lite "råare" i gången på något sätt. Lyssnade på mekens 9-3 Aero med Wössner i och den låter likadant.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    159
    Man kan alltså tänka sig följande scenario.
    B235 skall tas fram. Emssionskraven fäller B234motorn. Motorstyrningskillarna säger att vi klarar kraven med Trionic 7 bara motorn går lätt. Vi kan strunta i variabla kamtider o ch annat som komplicerar tillvaron. Man klarar emissionskraven . dock inte med särskild bravur Sedan kommer oilsludgeproblemet som en kalldusch för alla men man sitter fast i lågfriktionskonceptet. Variabla kamtider och insugslängder ger ju fr a bättre lågvarvsmoment och därmed bättre verkningsgrad och med all sannolikhet därför oxå lägre emissioner.
    Vi kan sätta i tätare kolvar-kolvringar men inte SAAB. Det får man inte. Vad vi släpper ut vet vi inte och kanske inte bryr oss heller men något mer måste det ändå vara .Som sagt detta är bara spekulationer.

Liknande ämnen

  1. Kostnad för montering Maptun steg 3
    Av monty i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-24, 15:40
  2. Automatlåda utan extra kostnad?
    Av ByggareB i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 09:36
  3. Kostnad för montering av motorvärmare på 9000CS?
    Av Bob i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-22, 15:20
  4. JE vs Wössner -kolvar
    Av BjörnR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-05, 10:58
  5. Intresse för FAQ för montering av extra slutsteg på Saab 9-3
    Av MaDmAz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-01-05, 17:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •