Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Däck funderingar

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    89

    Däck funderingar

    Har ett problem med mina däck. Grejen är denna: Jag har två par Eagle F1 däck. två stycken håller bara säsongen ut. de andra två har blivit deformerade men det är mkt mönster kvar (vågor på inner sidan av slit ytan) Jag har nu de defeksta däcken framtill på bilen eftersom jag hade de bak förra säsongen. så jag tänkte nu att jag skulle försöka slita ner de framtill lite och förhoppningsvis så blri det schyssta igen. men det är kraftiga vibrationer i framvagnen när man kör, så det känns inge vidare. när de satt där bak så vare mindre vibrationer och bilen kändes stabilare.

    Så nu tänkte jag köpa två st nya däck, bästa vore väl 4st men plånboken tillåter inte det. Jag är lite osäker på vilka däck jag ska byta ut. de slitna lr de deformerade? vad hade ni gjort i mitt läge?

    en annan fråga också: Regumerade lågprofils däck är de helt totalt värdelösa?
    9-3 Aero V6 XWD -09

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 635

    Re: Däck funderingar

    Citat Ursprungligen postat av DillinetZki
    en annan fråga också: Regumerade lågprofils däck är de helt totalt värdelösa?
    beror på vad du har för krav... kör du bara från a-b under lugna förhållanden så duger dom väl... men gasar du lite och kankse kör på banan någongång... då är det inte jättemycket att hänga i granen...

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    89

    Re: Däck funderingar

    Citat Ursprungligen postat av ERnsT
    Citat Ursprungligen postat av DillinetZki
    en annan fråga också: Regumerade lågprofils däck är de helt totalt värdelösa?
    beror på vad du har för krav... kör du bara från a-b under lugna förhållanden så duger dom väl... men gasar du lite och kankse kör på banan någongång... då är det inte jättemycket att hänga i granen...
    Hmm misstänkte det. nja jag har nog lire mer "sportig" körstil som de flesta andra här
    9-3 Aero V6 XWD -09

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    976

    Re: Däck funderingar

    Citat Ursprungligen postat av DillinetZki
    Citat Ursprungligen postat av ERnsT
    Citat Ursprungligen postat av DillinetZki
    en annan fråga också: Regumerade lågprofils däck är de helt totalt värdelösa?
    beror på vad du har för krav... kör du bara från a-b under lugna förhållanden så duger dom väl... men gasar du lite och kankse kör på banan någongång... då är det inte jättemycket att hänga i granen...
    Hmm misstänkte det. nja jag har nog lire mer "sportig" körstil som de flesta andra här
    Köp billiga däck då eftersom du ändå kommer gör åt dom fort
    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Pukavik / Karlshamn
    Inlägg
    1 377
    Tjenare

    Nu kommer min högst personliga åsikt och ni får tycka vad ni vill om den.

    Men jag skulle ALDRIG köpa skitdäck bara för att det är billigt. Tänk på att ALLT ni satsat på och i bilen ligger i den yta som ligger mot vägen. Sen kvittar fälgar,trimm, bromsar osv. Är däcken av kass kvalité så hjälper det inte att ha värstingbromsar osv.

    JAG fattar inte att man kan lägga ner stora pengar på en bil och sen inte köra med det som krävs eller behövs för att kunna utnyttja bilens potensial.

    Nej, tacka vet jag Tyskarnas regler. Den hastighetsmärkning som bilen har från fabrikant måste däcket ha som sitter på. Är i alla fall ett försök att se till att folk MÅSTE ha vettiga däck på en prestanda bil. Fan köra med däck som har prestanda till en skoda på en trimmad Saab.

    Rent vansinne enl mig.

    Själv kör jag Yokohama Parada 225 / 35 x 19" på cabben. Pirelli på extrabilen. Har inte ett regumerat däck. Därmed inte sagt att de är dåliga. Men har ingen bil som ett sådant däck bör användas på.

    O B S ! Nu var detta MINA åsikter. Ni andra får ha era.

    Mvh Johan S 264
    Saab 9-3 Aero Cab -05 Svart 19" http://www.garaget.org/?car=95402
    9-5 Vector sportkombi -02 http://www.garaget.org/?car=95765
    900:a Aero -89

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 177
    Håller med sonesson helt. Fast jag kommer aldrig mer använda Michelin på Aeron iaf. O inte GY F1 heller. JAG tycker dessa tappar våtgrepp och stabilitét alldeles för fort.
    Och jag köper hellre de något mindre kvalitétsmärkena typ Fulda. Har aldrig haft problem med detta fabrikat. Slitstarka, men inga race-grejjer. Passar mina syften och ger bra ekonomi.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    89
    Tack åsikterna det lutar åt ett däck som heter TNG Star Performer: UNP

    kanske inte världens bästa, Men ska nog funka tror jag.
    9-3 Aero V6 XWD -09

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    112
    Har kört med "Star Performer" på min förra Probe. Helt ok, välbalanserade och billiga som zlatan på dackonline. Körde dock inte så många mil innan jag sålde bilen.

    Annars kan jag rekommendera Dunlop. De bästa däcken jag haft till Saab, bilen slutar spåra helt. SP9000/MAXX rekommenderas.
    Laserröd 9-3 Aero Coupé - 01

Liknande ämnen

  1. Lite funderingar ang däck!
    Av Eindpeng i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-14, 22:17
  2. Byta alla fyra däck eller 2 däck på Subaru Impreza?
    Av Andreas Plars i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 22:02
  3. Val av däck, v-däck eller ej
    Av _manne_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-02-01, 18:04
  4. Tyfoon däck, är det bra däck?
    Av TURBO PUTTE i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-08, 12:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •