Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Byta lampor på 9-3SS/SC

  1. #1
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936

    Byta lampor på 9-3SS/SC

    Försökte i dag byta positionsljusen till skojigare ljuskällor på min SS.
    Utrymmet för att komma åt i reflektorhus är som bekant för er sm försökt litet i SS/SC. Det har blivit ännu tightare med en V6:a under huven.

    Någon som försökt att plocka ut hela strålkastarinsatsen på SS/SC vid lampyte?
    Jag tror det skulle underlätta. Är det bara att lossa skruvarna på ovansidan, elöler något mer? Något ytterligare att tänka på?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    238

    Re: Byta lampor på 9-3SS/SC

    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Försökte i dag byta positionsljusen till skojigare ljuskällor på min SS.
    Utrymmet för att komma åt i reflektorhus är som bekant för er sm försökt litet i SS/SC. Det har blivit ännu tightare med en V6:a under huven.

    Någon som försökt att plocka ut hela strålkastarinsatsen på SS/SC vid lampyte?
    Jag tror det skulle underlätta. Är det bara att lossa skruvarna på ovansidan, elöler något mer? Något ytterligare att tänka på?
    Man måste lossa hela fronten för att plocka bort strålkastarhuset. Det är inte alls svårt, men kanske är lättare att hitta någon unge med små händer istället?

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Enligt manualen skall det gå o plocka bort lite grejjer. Har inte kikat själv, men e det verkligen så svårt att komma åt!?
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  4. #4
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Enligt manualen skall det gå o plocka bort lite grejjer. Har inte kikat själv, men e det verkligen så svårt att komma åt!?
    Jag har testat med att ta bort de vanliga grejjerna. Men det går ändå inte. Kanske blir lättare med bättre ljus när man kan meka utomhus franmåt vårkanten.

    För er som bytt positionsljuslampan på SS, når man verkligen den genom samma hål som helljuslampan?
    Skall man ta bort helljuslampan för att komma åt?

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Enligt manualen skall det gå o plocka bort lite grejjer. Har inte kikat själv, men e det verkligen så svårt att komma åt!?
    Jag har testat med att ta bort de vanliga grejjerna. Men det går ändå inte. Kanske blir lättare med bättre ljus när man kan meka utomhus franmåt vårkanten.

    För er som bytt positionsljuslampan på SS, når man verkligen den genom samma hål som helljuslampan?
    Skall man ta bort helljuslampan för att komma åt?

    Japp, det är lättare om du vrider ur H7.an till helljuset och viker undan hela hållaren.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    6073
    ta bort helljuslampan så du kommer åt bättre, lyft även bort reläboxen samt påfyllningsröret till spolarvätskan
    varselljusen sitter riktigt hårt, man svär många gånger innan man får bort den, du kan även behöva använda något verktyg typ en liten tång för att dra ut hållaren med, med bara två fingar är det nästan omöjligt då man inte får nån kraft med pekfingret för att det är så trångt. tog säkert en halvtimme att få ut hållaren på vänster sida, höger går lite lättare.
    bytte även blinkerslampor och dimljuslampor fram på samma gång, dom gick mycket lättare förutom högersidans blinkers, där fick jag ta bort luftburken för att få ut glödlampan.
    men försök med en tång som sagt till varselljusen, jag lyckades inte med händerna (provade i säkert 1timme totalt)

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Nu har jag oxo försökt. Svor som bara den över ingenjörernas placering av dessa lampor. Har för tillfället gett upp, men jag får försöka igen någon annan dag när jag e på humör. Annars blir det väl att man sliter sönder nått.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta lampor OG9-5 -06
    Av Fredrik_ff i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-02, 20:15
  2. Byta H7 lampor på 9-3.....................
    Av perk i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-15, 12:27
  3. Byta lampor i div. saker
    Av Emil.m i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-28, 15:46
  4. byta lampor
    Av Liljeblad i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-12-13, 00:03
  5. Byta lampor i SID
    Av ecce911 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 09:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •