Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Oljevarning 95 1.9tdi -06

  1. #1

    Oljevarning 95 1.9tdi -06

    Hej på er !
    Kör en nyutplockad 95 19tdi i jobbet. (Sjukresor/Färdtjänst).
    Skitnöjd med bilen i övrigt ! E faktiskt min första Saab

    Men jag har ett konstigt fel. Få allt som oftast varning om låg oljenivå trots att det vid kontroll på stickan är gott om olja.
    Fick detta felet första gången vid typ 200 mil och har nu efter 1300 mil fått varningen 18 gånger.
    Har pratat med min verkstad om detta (Newmanbil Hässleholm) men de har ingen aning om vad det är. De har lovat att kolla med Trollhättan men enda svaret de fått därifrån är att problemet _kan_ uppkomma upp till 3-400 mil och då bara vid längre körning på rak landsväg med jämnt motorvarvtal och att man efter varning ska kolla oljenivå...
    Mitt fel stämmer ju till viss del med deras beskrivning för det uppkommer oftast mellan 85 & 100 km/h på rak väg.

    E ganska säker på att jag egentligen skulle haft fler varningar men det är ju så att jag oftast inte stänger av motorn mer än ett par gånger om dagen och varningen återkommer ju inte förrän efter man stängt tändningen.

    Det intressanta är att jag har en likadan bil till som har ett chassienummer som ligger cirka 250 efter min och den har vi haft liknande fel på.
    Där fick vi varningar de första 400 milen och sen var det tyst. Men nu efter 1000 så har vi haft 7 varningar på 2 dagar.
    Var inne med den i Hässleholm så att de fick kolla oljenivån. Den var strax över halv på stickan och de hälde på o.5 liter bara för att se om det skulle hjälpa. Detta gjordes i går så jag har inte hört nåt om hur det gick ännu.

    Kollade oljenivån på min egen i går också och den stod på typ 85% men hade ändå en varning tidigare på dagen.

    Måste ju på nåt sätt hitta vad som är felet. Och min verkstad verkar inte kunna hjälpa mig.

    Någon här som har hört något liknande fel ?

  2. #2
    Ingen som sett / hört nåt om detta innan ?
    Har testat söka här i forumet men hittar inget som passar in.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 785
    jo ..jag ahr hörtalas om de .. byt olja och be värkstan göra en sps programering .. omd e een aktoriserad värkstad så ska de finas survis info om de ..


    de roliga e att bieln har inget igentligt varningsystm för just oljenivån ..
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  4. #4
    Ok får snacka med verkstan igen...
    Men det har nog tillkommit oljenivåvarning på -06:an för den finns med i instruktionsboken.
    Drygt när man köpt 2 bilar för 385.000:- / styck osse ska det strula så här

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 785
    eumm .. jag trodde vi pratade ss här nu ..

    ber om ursäkt för de felsteget ..
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

Liknande ämnen

  1. Hög soppa förbrukning på min 9-5 1,9tdi
    Av MazLer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-08-30, 08:18
  2. kamremsbyte 9-3 1,9tdi 150hk
    Av marw77 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 16:45
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 10:27
  4. Problem med min SAAB 9-3SC 1,9tdi-06
    Av NKK i forum Allmänt
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2007-11-05, 17:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •