Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Saab V4 turbo - nu med insprutning istället!

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 942

    Saab V4 turbo - nu med insprutning istället!

    Tänkte bara visa lite snickarglädje/vedbotrim som polaren har pysslat med under hösten. Tidigare körde han med en förgasare från en Daihatsu turbo, men nu har han slängt detta och istället monterat ett komplett sprut från en Volvo 360. Fungerar perfekt med lambdareglering och allt!

    För er som inte sett denna bilen tidigare - kolla in tändkablarna!








    Kan ju meddela att bilen är besiktigad och godkänd med insprutning, fast turbon hade bara avgashuset monterat.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 773
    Ja huggarns vilket bygge kul att den funkar iaf.

    De där med tändkablarna (kablar är väl fel ord...) förstår jag inte riktigt varför?

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 942
    Kommer inte ihåg anledningen, men han har kört med dessa i några år nu så de kanske bara sitter där av gammal vana...
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    545
    Så jävla fränt alltså ,precis vad jag skulle vilja göra med min, trodde jag skulle bli ensam om det, men tydligen inte.

    Jag undrar just hur ventilerna mår av det...jag vet av erfarenhet att säten och ventiler inte tål mycket på en V4 och jag har ett lager med säkert 10 toppar liggande i en lokal på hemlig ort...

    Sen kan man ju fundera på vad växellådan tycker om mastodontvrid...?
    Vridet är ju ganska högt redan orginal, Allt är relativt, men 113 Nm vid 2800 rpm och 65 hk vid 4500 rpm på 1,5 liter är inte illa pinkat av en bil från slutet av 60-talet.

    Kan meddela att jag med förra motorn (en nyare med 2-porsförgasare) körde 165 km/h på plan väg. Enligt boken skall de gå typ 135 km/h.
    Men det gör jag nog inte igen, allt skakade så man fick dödsångest bara av att känna hur vibrationerna fortplantades in i ratten...

    Kan meddela att den motorn tappade kompet på två burkar senare vid en tur till sundsvall från östersund. Det gick inte så fort när jag skulle hem kan jag bara säga. Den gick på 3 cyl. när man höll 80 på fyran , men på tomgång gick den bara på två. Men den gick, trots allt.

    Förlåt att jag snodde tråden lite, men det är inte så ofta det kommer upp nåt om V4-or.
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 942
    >>wesslan

    Denna bilen har säkert gått minst 1500 hårda mil med turbo varav två banträffar. Nu laddar han inte speciellt mycket (ca 0,3 bar) men med tanke på bilens ålder och orenoverad motor så är detta rätt lagom. Skillnaden mot en original V4 är i alla fall stor!
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    564
    Måste bara säga: Fy fan va fränt

    En sån vill jag oxå ha.
    9-5 SE 2,3t -98 Black

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    176
    Medlem#
    5582
    Citat Ursprungligen postat av wesslan_theman

    Sen kan man ju fundera på vad växellådan tycker om mastodontvrid...?
    Vridet är ju ganska högt redan orginal, Allt är relativt, men 113 Nm vid 2800 rpm och 65 hk vid 4500 rpm på 1,5 liter är inte illa pinkat av en bil från slutet av 60-talet.
    För att inte tala om frihjulet :-) Men jag antar att han svetsat ihop det.....
    Mvh /Bus - A.k.a. Lars Johansson

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    545
    Ja...

    Det skulle va kul att bygga om ett 2-liters V4 block, ta bort balansaxel, förstärka osv. Sedan bygga 4-ventilstoppar... ehh , kanske lite overkill, men skulle va kul. Smidda kolvar/stakar, riktig sprut, rejäl turbo, maxvarv säg 8000 rpm, kanske ta ut 300-400 hk.
    Ta en transmission från en bakkrafsare=bygga om.
    Få den i så mycket orginallook som möjligt. Snacka om sleeper

    Skulle va kul att dra nån stolt B*W ägare vid rödljusen i stan, hehe.

    Undrar hur den skulle låta med turbo, ogrinal låter den ju som en korsning av en boxer och en rak. Det blir nog lite Impreza över den...
    När de frågar säger man bara: näää, vadå boxer??. Det är ju en helt vanlig V4.
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

Liknande ämnen

  1. SAAB 900 turbo (insprutning) startar inte i kalla vädret
    Av ullans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-14, 01:59
  2. Saab 90 -86 Förgasare eller Insprutning
    Av Jimmy2626 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-03, 22:04
  3. Lucas Insprutning SAAB 900 T16 1990
    Av Mats Andersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2006-08-20, 21:01
  4. mekanisk insprutning
    Av emmoth i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 21:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •