Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Motorvärmare. F_n vad jag är besviken på verkstan.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Strömsfors, Norrköping
    Inlägg
    13

    Motorvärmare. F_n vad jag är besviken på verkstan.

    Vad jag är besviken och förbannad. Behöver er hjälp.

    Först och främst fakta kring motorvärmare och SID-styrning, varför det här forumet passar bättre än verkstad.

    Ska försöka vara saklig i besvikelsen. Om jag tar det från början.

    mittten nov >> Kampanj av Svenska Bil. Montera motorvärmare inkl. grenuttag med 25% rabatt på prylarna och 50% på jobbet. Jag läser lite hastigt på forumet och åker dit. Har väl ingen jättekoll på det tekniska, men läser några tråder om SID-styrning och känner "Jäklar vad praktiskt". Frågar lite försynt i kundmottagningen "Ingår SID-styrning?". Javisst, det ordnar vi och så bockar han i ruta SID på beställningsblanketten. Vad kommer det kosta frågar jag. 3200:- säger han och hänvisar till kampanjpriset. Här känner jag att jag gör min första dumhet. Borde tagit en kopia på beställningen, men nöjer mig med att få en påminnelselapp att jag ska lämna bilen 6/12.

    6/12>> Lämnar bilen på morgonen. Vad jag kan se snyggt monterat och klart när jag hämtar bilen på em. Läser i instruktionsboken och testar när jag kommer hem. Får inte fram något alt om motorvärmare i SID. Ringer och undrar vad de gjort. "Oj, vi måste glömt och programmera detta, kom igen på fredag så ordnar vi det då" Hur lång tid tar det undrar jag. "Det fixar verkstan på en halvtimme".

    10/12>>Tjejen åker förbi innan jobbet. Ringer hem och är förtvivlad. De säger bara att detta inte ingår vid montering av motorvärmare. Blir skitförbannad och ringer upp och får tala med en kille i verkstan. Samma svar, nej det ingår aldrig. Men jag frågade ju om det ingick. Stod det i kampanjen säger han. "Nej det stod väl inte i annonsen, måste jag svara, men det var ju det jag beställde".

    En försvårande omständighet är att min beställningsblankett inte längre existerar. Killen på verkstan säger att de alltid skriver direkt på "arbetsordern". Ett papper i tre ex varav jag fått två som kvitto. Står mycket riktigt inget om SID på denna. Protesterar, och försöker beskriva hur han skriv ut denna beställningsblankett på datorn (vanligt vitt papper), och att det fanns en ruta för SID han bocka i. "Nej det är inget jag känner till. Det papper du fått är din beställning"

    Ursäkta att det blev så långt. Är så besviken. Nu till kärnan. Vill kolla verkstadskillens påståenden/undanflykter innan jag går vidare.

    "Vi installerar nästan aldrig SID-styrning. Det du fått är det man får om man beställer montering av motorvärmare"

    Är det så ovanligt?

    "Du vet, SID är något helt annat. Då måste vi monterna på annat sätt (ytterligare kablage fatta jag som?), plus att man då har batteriladdare. Det kostar 1700:-. Men du kanske kan få lite rabatt på verkstadsjobbet"

    Batteriladdare? vad ska jag ha det till? Drar väl inte så mycket ström att ha datorn standby och kolla tiden mot inprogrammerad säger jag? Fick inget bra svar, kan ni förklara vad han menar?

    Men säger jag lite ovetande, är det så olika montering. Har hört folk som monterat själva och bara åkt till Saab för att få SID-styrningen fixad.

    "nej, det är inget vi brukar göra här (Svenska Bil Globen)"

    Hur gå vidare? Vad är sant vad gäller SID-styrning.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Svenska Bil... Suck.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Ibland förstår man inte hur Robban Aschberg lyckades så bra med test av Saabverkstäder. Måste ha varit lite buffel och båg.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Det finns i huvudsak två sätt att montera m-värmaren på, med eller utan styrning via SID. Väljer man MED så kan man ju inkludera batteriladdare, men det kan man ju göra även om man väljer UTAN SID-styrning.

    Mig veterligen så var kampamjpriset UTAN SID-styrning, men jag VET inte.

    Har man en installation UTAN SID-styrning så är det inte bara o "programera" in funktionen, det krävs lite kabeltattande o en reläbox.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 004
    Till 99% monteras utan Sid-styrning. "Vanligt folk" känner ej till och Saab/säljare/kundmottagare är väl dåliga på att informera om det.

    Laddare behöver naturligtvis ej monteras.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Strömsfors, Norrköping
    Inlägg
    13
    Ok, har sansat mig lite nu och läst på. Tack för svaren så långt.

    Har väl i min okunskap någonstans i bakhuvudet anat att 3200:- är för billigt för att inkludera SID-styrning hos Svenska Bil. Men när jag blivit lovad detta 2 ggr (vid beställning + telefonsamtal) så hade jag ställt in mig på att det ändå ingick och var ganska vanligt. Svårt att gå vidare och bråka om detta kanske. Har ju inget papper på att ha blivit lovad SID, bara muntligt.

    Om jag sammanfattar era svar krävs att jag nu monterar ytterligare lite kablage + programmering.

    Fördelar/nackdelar med att även köpa till batteriladdare? Vad gör den, eller det förstår jag väl, men varför?

    Saab nämnde 1700:- för detta. Bra eller dåligt pris? Vad ska ingå i det priset?

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    Citat Ursprungligen postat av BlackaPojken
    Ok, har sansat mig lite nu och läst på. Tack för svaren så långt.

    Har väl i min okunskap någonstans i bakhuvudet anat att 3200:- är för billigt för att inkludera SID-styrning hos Svenska Bil. Men när jag blivit lovad detta 2 ggr (vid beställning + telefonsamtal) så hade jag ställt in mig på att det ändå ingick och var ganska vanligt. Svårt att gå vidare och bråka om detta kanske. Har ju inget papper på att ha blivit lovad SID, bara muntligt.

    Om jag sammanfattar era svar krävs att jag nu monterar ytterligare lite kablage + programmering.

    Fördelar/nackdelar med att även köpa till batteriladdare? Vad gör den, eller det förstår jag väl, men varför?

    Saab nämnde 1700:- för detta. Bra eller dåligt pris? Vad ska ingå i det priset?
    Med laddare så spar man ju lite på batteriet om man har korta körsträckor osv.
    Inget nödändigt dock men visst är det bra att underhållsladda det lite speciellt på vinter.
    Sid-integreringen är ju bara programering + ett relä.
    Kabeljoxet kan man enkellt fixa själv och bara betala för programeringen om man vill/orkar.
    Tycker att det är en fin grej detta med SID-timern!
    Går lika bra att använda till bränsle som till elvärmare eller annat!
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. Bästa cab-verkstan för NG9-3 cabbe??
    Av perr i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-31, 23:50
  2. Verkstan har förstört min bil, vad ska jag göra ?
    Av hangman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-08-31, 19:50
  3. Var ute i verkstan och...
    Av M.L i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-01-07, 15:26
  4. Besviken på BSR/PPC
    Av D.J i forum Allmänt
    Svar: 91
    Senaste inlägg: 2005-07-05, 12:38
  5. En kväll i verkstan (bilder)
    Av foffen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2004-12-13, 11:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •