Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Ljud innifrån bromstrumman bak?

  1. #1

    Ljud innifrån bromstrumman bak?

    Hej!

    Jag har kollat runt lite här på forumet men faktiskt inte hittat nått svar på just detta problem.

    Det kommer ett otrevligt ljud från något som antagligen har med handbromsen att göra. Det låter ungefär som att någon del sticker ut lite för långt nånstans inne i trumman och slår i något annat varje hjulvarv, det är inte ett malande krasljud som jag kan tänka mig att det kan bli av hjullager. Ljudet är oberoende om jag bromsar med den "vanliga" bromsen eller inte. Om jag håller i handbromsspaken kan jag till och med känna hur den rycker till mycket lite varje gång man hör ljudet. Om jag sedan drar i handbromsen lite, upp till första hacket ungefär, så tystnar det helt.

    Bilen är en 9-5 kombi av 2001 års modell. Den fick för övrigt nya bromsskivor bak för snart ett år sedan, vet inte om det kan spela in.

    Någon som har en idé om vad det kan vara? Trist att köra med halvt dragen handbroms...

    mvh
    / Eric
    9-5 2.0t 2005
    900 2.0I S 1996

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604

    Re: Ljud innifrån bromstrumman bak?

    Citat Ursprungligen postat av di0caer
    Hej!

    Jag har kollat runt lite här på forumet men faktiskt inte hittat nått svar på just detta problem.

    Det kommer ett otrevligt ljud från något som antagligen har med handbromsen att göra. Det låter ungefär som att någon del sticker ut lite för långt nånstans inne i trumman och slår i något annat varje hjulvarv, det är inte ett malande krasljud som jag kan tänka mig att det kan bli av hjullager. Ljudet är oberoende om jag bromsar med den "vanliga" bromsen eller inte. Om jag håller i handbromsspaken kan jag till och med känna hur den rycker till mycket lite varje gång man hör ljudet. Om jag sedan drar i handbromsen lite, upp till första hacket ungefär, så tystnar det helt.

    Bilen är en 9-5 kombi av 2001 års modell. Den fick för övrigt nya bromsskivor bak för snart ett år sedan, vet inte om det kan spela in.

    Någon som har en idé om vad det kan vara? Trist att köra med halvt dragen handbroms...

    mvh
    / Eric
    Förlånga hjulbultar ?

    Justera till handbromsen !!
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7248
    Hade samma problem på både min egen och svärfars 9-5. På dessa var det mekaniken till handbromsen som hade rostat ihop. Och på min även vatten i handbromskabeln så den gick inte att använda vid minusgrader.

    Bort med bromsok (det räcker att trycka tillbaka kolvarna med en polygrip och lossa oket komplett), bort med skivorna.
    Lossa fjädern som drar tillbaks handbromsvieren och ta bort handbromsviern från armen.
    Lossa på fjärarna som håller handbromsbackarna. Dra isär backarna åt sidan (du behöver inte lossa den fjädrarna som spänner backarna inåt).
    Nu kan du ta bort mojängen som trycker isär backarna, den är två delad och går att ta isär. Det var denna som hade rostat ihop och det krävdes lite bankande innan det gick att få isär den. Den behöver tas isär för att få bort. Sandpappra, fila och skrapa till rosten är borta.
    Sen är det bara att montera igen. Tips köp bromsfjädertång på ex biltema för en tjuga. Underlättar monteringen ávsevärt.
    OBS! efter det behöver du göra en inställning av handbromsen.

    //Jesper
    9-3 2,0t CV -02

  4. #4
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Hjulbultarna kan ta i handbromsmekaniken om bulthålen är slitna och eller man använder eftermarknadsfälgar.

    Enkelt att kolla genom att släppa på en hjulbult i taget och kolla om de slitits i toppen

  5. #5
    Tack för infon!

    Det visade sig att alla hade rätt faktiskt. Hjulbultarna var för långa i förhållande till en rostig handbromsmekanism så dom tog i lite vid varje varv.

    Efter att ha tagit loss bromsskivan, krafsat loss så mycket rost som möjligt från handbromsmekanisken och sprayat rostlösning på rörliga delar och sedan justerat handbromsen så funkar allt fint. I alla fall för tillfället. Det blir nog till att ta loss allt och göra det ordentligt sen när det är varmt och inte snöar på mig.
    9-5 2.0t 2005
    900 2.0I S 1996

Liknande ämnen

  1. Rostskydda hundbenet innifrån og9-3..?
    Av T16_AeRo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-11-14, 18:01
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-08, 13:29
  3. Hur manövrerar man c-låset innifrån bilen 9000CSE -97 ?
    Av Micke P i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2004-11-12, 21:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •