Som sagt hur ser man skillnad på en kort- och en långmotor??? Vet att ventilkåporna ser olika ut..
MVH // Mr_Lööf
Som sagt hur ser man skillnad på en kort- och en långmotor??? Vet att ventilkåporna ser olika ut..
MVH // Mr_Lööf
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Långmotorn lutar mer framåt.
9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95
Lätt att se..när man inte har en långmotor att kolla efter..Ursprungligen postat av Weggen
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
långmotorn har väl "krom"ränder på ventilkåpan som inte kortmotorn har
sen så står väl cylindervolymen på kortmororns ventilkåpa inte på långmotorn.
nån får rätta mig om jag har fel.
Sen så gör ja en rättelse.. Jag menar vad det är för skillnad på 2.3 kort och långmotor...Har en liten tvist med en på garaget.org som tror att ja har en långmotor i min 9000 Aero -94
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Okej, du har fel. Så här ser min långmotor ut iaf.Ursprungligen postat av JoCkMoCk
http://www.garaget.org/show_ext.php?car ... age=132315
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
9000 CC 2.3T -91
9-3 SS 1.8t BioPower -08
Triumph Speed Triple -04
Toppens infästning mot transmissionskåpan!
Långmotor sitter den skruvad underifrån på transmissionskåpan.
Kortmotor sitter den skruvad ovanifrån på transmissionskåpan.
9-5 Aero -02
900 RWD - evighets projektet
hur ser man skillnad på topparna om de inte sitter monterade på blocket ?
Ursprungligen postat av albertssonOm du fortfarande inte förstår, gängade hål i toppen som man skruvar underifrån = långmotor, endast hål som man för i skruven uppifrån = kortmotor.Ursprungligen postat av 900 Power
hehe, ok... tyckte d va lite luddigt... men ja e dålig på matte också = P
För att göra det ännu tydligare:
Långtoppens transmissionsida har "ribbor" som sticker ut...
Medan korttoppen är mer slät, och har skruvarna uppifrån.
Mvh Jonathan
Jonathan Nilsson STCS#4021
Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973
Vad har han fått det ifrån?Ursprungligen postat av Mr_Lööf
Varför skulle man vilja byta från kort till långmotorn när kortmotorn sitter där orginal 94:a
Och framförallt. Varför tjatar han på dig om det för?
/Henrik
vilken märklig prick den där som gnäller på din kort-motor.... det finns folk.... långmotor rules!
Saab 62-93
Precis!!Ursprungligen postat av Filbrun
En till skillnad: kortmotorerna har mattkromat insug medans långmotorn inte har det, de är mattare och ofta oxiderade.
Muttrar på pinnbultar istället för skruvar för växellådans övre två fästpunkter är ett till kännetecken för långmotor.
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Vet inte varför..Men han kanske är avundsjuk på mig.. Gillar att han inte vet vad ventilkåpan heter..Ursprungligen postat av Henkeman
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Aldrig sett den kåpan på en kortmotor.. men en kortmotor är det aldeles säkert.
Och en sån passar utmärkt på en långmotorsubframe, samma motorkuddar överallt iaf..
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
okey.. Man lär sig så länge man lever..Ursprungligen postat av Andreas Plars
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Kan du inte lägga upp dessa bilder igen?Ursprungligen postat av jonka
Har ett motorblock som enligt utsago ska vara kortmotor... men hur i hela friden vet man det? har beställt topplockspackning (felbeställt till en långmotor och den passar på mitt block...)
Kvinnor med uppdragna kjolar springer fortare än män med nerdragna byxor!
http://www.garaget.org/?car=44807
Ett annat enkelt sätt bör vara o se om det är uttag för vevaxelgivare på vänster framkant av blocket.
Långmotorerna har väl enbart haft hallgivare på remskivan.
Man lär så länge man lever.