Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 50

Ämne: Aero-X: bilder och artiklar samt referat från museibesök...

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167

    Aero-X: bilder och artiklar samt referat från museibesök...

    Läs mer i dagens Di
    Max 50 km/h..... har den samma motor som 9X för 5 år sedan? De lär ha byggts på samma fabrik i Italien!

  2. #2
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234

    Re: Di: "Provkör" Aero-X

    Citat Ursprungligen postat av Trued
    Läs mer i dagens Di
    Max 50 km/h..... har den samma motor som 9X för 5 år sedan? De lär ha byggts på samma fabrik i Italien!
    Aero-X har väl 9-3 V6 med dubbelturbo... Som går på E100
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  3. #3
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Här är en länk

    Man kan ju tycka att de sågar bilen, men hur många konceptbilar kan man köra? Om de fixar till det sista så lär det bli en riktig monstermaskin

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    976
    Ja man hade väll inte dirket förväntat sig något mer
    Den är ju handbyggd i ett ex?
    SAAB 9000 Talladega -90 - Såld
    kör nu Ford Ficus hgv -99 1.6

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    311

    Di: "Provkör" Aero-X

    Katastrof att den får så dålig kritik. Kunde ju ha blivit en jättesuccé annars... :-(

    /Stefan B
    Medlem #2660
    ...som hellre kör om i en ful bil än blir omkörd i en snygg...
    9-3SC2,8T280XWD-09

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    "Och styrningen är tung som i en Saab 99 utan servo."

    Det där låter riktigt trevligt tycker jag. Får försöka ta en provtur runt museet imorgon.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: Di: "Provkör" Aero-X

    Citat Ursprungligen postat av Stefan B
    Katastrof att den får så dålig kritik. Kunde ju ha blivit en jättesuccé annars... :-(

    /Stefan B
    Den får egentligen inte dålig kritik, de påpekar att konceptbilar sällan går att köra. Tror definitift att den skulle bli en jätte succé OM den skulle ha tillverkats.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    976

    Re: Di: "Provkör" Aero-X

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av Stefan B
    Katastrof att den får så dålig kritik. Kunde ju ha blivit en jättesuccé annars... :-(

    /Stefan B
    Den får egentligen inte dålig kritik, de påpekar att konceptbilar sällan går att köra. Tror definitift att den skulle bli en jätte succé OM den skulle ha tillverkats.
    Precis, kom ihåg när dom körde 9x eller va den heter i trafikmagasinet för en massa årsedan, då va det samma sak...
    SAAB 9000 Talladega -90 - Såld
    kör nu Ford Ficus hgv -99 1.6

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    629
    en sån där bil som man måste lära sig att tycka om

  10. #10
    Allstaar
    Guest
    Hej!

    En sak jag läste igår på DI.se och nu såg jag detta på aftonbladet!

    Är det bara jag som ser två sidor?

    http://di.se/Index/Nyheter/2006/03/24/1 ... ?src=xlink
    http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 45,00.html

    Di skriver att man får max köra i 50km/h för annars tar 23" i.

    Men Robert Collin kan trampa gasen i botten och säga att det är en toppenbil osv.

    Har dom kört två olika bilar eller fick bara collin en bil med servo och mindre tum så han får trycka plattan i botten?

    EDIT: Ändrade 15 till 50 skrev fel!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av Allstaar
    Hej!

    En sak jag läste igår på DI.se och nu såg jag detta på aftonbladet!

    Är det bara jag som ser två sidor?

    http://di.se/Index/Nyheter/2006/03/24/1 ... ?src=xlink
    http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 45,00.html

    Di skriver att man får max köra i 15km/h för annars tar 23" i.

    Men Robert Collin kan trampa gasen i botten och säga att det är en toppenbil osv.

    Har dom kört två olika bilar eller fick bara collin en bil med servo och mindre tum så han får trycka plattan i botten?
    ...eller snackar Collin lika mycket skit denna gången som när han körde 9x:en...?
    Det var nämligen samma sak där, en tiding sa sanningen att den inte gick fortare än 50, men Collin fick det att låta som att han körde jättefort...

    Mvh // P-o
    "Infact, it´s the ultimate gentlemen´s express" -Topgear vid test av 9000 CDt Aut.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    171
    Eller så är det som så att collin tar det för vad det är, en konceptbil - något som inte DI verkar ha insett..
    2000cc + 660cc

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Fy sjutton vilken bil !

    2,8-liters V6. Dubbla turbo. Maxeffekt 400 hk. Max vridmoment 500 Nm vid 2 000–5 000 r/min. Fyrhjulsdrift.
    Kan det bli så att om många tycker om den, så kommer den tillverkas ?
    Mvh Timmy

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    321
    Vet inte var denna text passar in någonstans men något säger mig att det är här förmodligen.

    Jag var iallafall till Trollhättan idag och besökte museet och Aero X och skrev sedan ett litet reportage. Tänkte att ni kanske ville läsa det och sedan studera lite bilder jag tagit.

    Idag, lördagen den 25 mars 2006 kl 12.33 rullade en Laserröd Saab 9-5 Aero in i Trollhättan, den hade ett mål i siktet och det var just Saabs konceptbil Aero X. Denna skulle besöka Saabs bilmuseum under helgen och självklart var ju jag på plats för att studera fartmonstret.

    Att gå in på museet var nästan nervöst, jag visste inte om jag skulle mötas av en underbar skapelse eller en ännu underbarare skapelse. Jag glömde till och med kameran i Aeron för att jag var så nyfiken. Jag sprang givetvis och hämtade den och sedan tog jag plats i kön in som var rätt mycket längre än vad den brukar vara. Väl inne sprang jag nästan upp till Aero X för att studera design och höra på föredragen och demonstration som gick varje heltimme av designern Erik Roche, museets chef och Aero X ”babysitter”.

    Om vi ska prata känslan jag fick av bilen så går den inte att beskriva med ord, men jag säger nästan som Robert Collin gjorde men jag tänker uttrycka mig mer, super duper brutalbra Saab! Vilken bil säger jag bara, har du sett Aero X på bilderna har du fått en orättvis beskrivning av bilen, Aero X är mycket mer i verkligheten. Alla vet ju hur läcker Aero X är på bilderna och dessa vet förmodligen inte hur läcker den är i verkligheten då den är åtminstone 100 gånger läckrare. Jag var där i nästan två timmar och kunde gärna ha stannat tills de stängde, men det gjorde jag inte för då skulle jag ha riskerat att ha blivit alldeles för kär i bilen och ja, då vet man ju hur det kan gå.

    För att återgå till bilen och dess design så var det hur mycket Saab i den som helst, Saabs flygkänsla är starkare än någonsin i denna bil, i alla fall jämfört med de senaste bilarna och dess föregångare. Att inte hitta något Saab arv i denna bil är svårt då dörröppningen är helt magnifik, dessutom låter det som att kassaskåp när man har tryckt på öppna knappen och dörrarna börjar gå upp. Vilket ljud!

    Bakdelen andades äldre Saabar, speciellt lysrampen som man kan känna igen från 900 och 9000 på sätt och vis. Även vissa former kändes igen från den gamla sköna klassikern Sonett.

    Interiören var som att se ett flygplans interiör, allt lös grönt och man hade använt sig av så få material som möjligt, just för att det gör man ju i flygplan. Stolarna såg underbart sköna ut, en provsittning hade inte varit helt fel och ännu mindre en provkörning men man fick inte gå i närheten av bilen då de var otroligt rädda om den, vilket man kan förstå. Den vann ju inte ”Best in show” nere i Genevé för ingenting.

    Sedan visades även det extra bagageutrymmet som fälls ut då man tryckt på en knapp, hur smart som helst och hur mycket Saab som helst i lösningen. Även den riktiga bakluckan såg ut att rymma en hel del trots att det är en sportbil som presentationsgänget påpekade hela tiden.

    Efter att de hållit presentationen av bilen fick man ställa frågor, någon frågade var reservdäcket låg och som svar fick han att det finns ingen plats, det har vi inte tänkt på (hjulen är ju 22 tum fram och 23 tum bak, enormt grymt må ni tro). Däremot hade de tänkt på att designa däckmönstret fast de nämnde aldrig någon anledning till varför de gjort det. Sedan frågade någon hur man öppnade motorhuven, vilket var en jobbig procedur då hela motorhuven fälls framåt så att man får gott om plats att mecka på. Med hela motorhuven menar jag verkligen hela, precis som takkonstruktionen tas upp och framåt tas hela motorhuven framåt på ungefär samma sätt så det blir lika öppet.

    En sista fråga ställdes och det var hur hade de tänkt på krocksäkerheten då a-stolparna saknades. Vi fick ett förvånande svar och det var att laminerat glas är bra mycket starkare än man tror och skulle enligt Saab gänget kunna stå emot en älg om man gjort på rätt sätt, förvånande svar om ni frågar mig men ingenting är ju omöjligt i dessa dagar. Till slut sade också designern att om man bara tänker på begränsningar, ja då kan man inte göra något eftersom allt måste begränsas. Man måste våga tänka fritt och inte bara på hur det är i en krock ibland och det är just vad man gjort med denna bil.

    Nästan två timmar senare lämnades museet av ett glatt gäng som sett på nya och gamla Saabar, alla med sin egen charm. Trots att huvudattraktionen var Aero X hade man många andra intressanta visningar där, bland annat hade man som en biohörna där man kunde titta på en Aero X film och så sålde man även massa souvenirer med just trycket Aero X, grymt snygga.

    Bilder

    Efter att ha kommit in på Saab museet så möts jag av denna underbara bil, jag tror nog ni förstår varför jag kallar den underbar. Det enda som saknas hade varit en åktur.

    De grymma turbinfälgarna, sådana skulle man ha på vanliga Saab Aeros.

    Sveriges svar på Aston Martin? Mycket Aston Martin över bilen, syns ännu mer på nästa bild tycker jag.

    Nästa Bondbil?

    Det specialdesignade däckmönstret.

    Sett snett framifrån.

    Se den snygga sidobackspegeln.

    Ser grymt skön ut, inte sant?

    Den smarta bagagedelen i bagageutrymmet.

    Underbar instrumentbräda. Hoppas den kommer i framtida Saabar, då är andra märken körda vad gäller inredning.

    Längst till vänster står designern Erik Roche (stavas det så?), i mitten Saab museets chef och längst till höger Aero X "babysitter".

    Aero X bakifrån på avstånd.

    Ännu en bild ifrån sidan.

    Såhär mycket folk var det under presentationerna av bilen.

    Till sist lite Souvenirer som jag köpt. Aero X bok, Aero X keps och Aero X tröja. Saab nörd eller?

    Taköppningen:
    På dessa bilder kan man se taköppningen lite, inget ni inte har sett förut. Men ändå.





    Har mer bilder ändå, närmare 100 men orkar inte ladda upp alla. 60 st av dessa blev bra och jag tänkte kanske zippa ner dessa för att ladda upp dem åt er, finns intresse så säg till men då kan någon kanske hjälpa mig hitta en sida som jag kan ladda upp allt på.

    Sist men inte minst vill jag tacka för visat intresse!

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    65
    Mkt trevligt utfört reportage Wall och mkt bra bilder, imponerande
    Kör en 9-3Aero modell 2000

  16. #16
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Riktigt bra skrivet och fina bilder Synd bara att ungeför helften av bilderna inte funkar

    EDIT: Nu började dom funka
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    321
    Citat Ursprungligen postat av Mokko J
    Riktigt bra skrivet och fina bilder Synd bara att ungeför helften av bilderna inte funkar

    EDIT: Nu började dom funka
    Tack!
    Bra att bilderna gick igång igen, för när jag tittade så funkade dem.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    573
    Riktigt bra skrivit,

    Verkligen kul att få en annan uppfattning om bilen, än de vanliga reportrarnas!
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  19. #19
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Instämmer med föregående talare.

    Något som slog mig när man ser den i verkligheten är att den inte alls är silverfärgad utan att den är vit. Tycker den ser riktigt brutal ut och även på mycket nära håll (var tvungen att ta en närmare titt) så ser den riktigt välbyggd ut. Fina spel och passningar på hela bilen. Habegäret bara växer.

    Något jag dock inte blev något klokare på var instrumenteringen. Har tidigare sett bilder på varvmätaren och då reagerat på graderingen. Instrumenten kördes i demo-mode på museet och det står verkligen RPM x 100. Lite skumt...
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375
    Kan bara instämma med dom som varit och tittat på bilen.
    GRYM!
    Synd bara att dom tabbat(?) sig och skrivit RPM X 100

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

Liknande ämnen

  1. Styrenhet samt turbo från saab 9-5 aero -02 säljes
    Av potatis i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-04-06, 09:11
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-08-30, 08:43
  3. 775 scannade SAAB artiklar tester mm.
    Av Trued i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-18, 14:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •