Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Vatten i motoroljan.

  1. #1

    Vatten i motoroljan.

    Hej.

    Gäller en Saab 9-5 2.0 -99.
    Ska sticka till sälen på söndag så jag tänkte att jag skulle kolla oljan, kylvätska och lite sånna grejjer man ska om man vill känna sig duktig.

    Upptäcker till min fasa att det har sjunkit ca 1cm i kylarvätskan, det är väl ett "slutet system" så om det är som det ska ska det väl inte försvinna något ? När jag kollar oljan så är det nåt "ljust klegg" på stickan, inte mycket, men tillräckligt för att se det, är det kylarvätskan jag hittat ?Senaste servicen är i höstas och var en "vanlig årssservice", toppen är renoverad förra våren kan det vara nåt med det som spökar ?

    och den slutgiltiga frågan, vågar man ta bilen till sälen ? ca 2x45mil ?

    /Linus
    SAAB 9-5 SE 2.0T -99

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    871
    Medlem#
    6272
    Det är väldigt svårt att svara på hur farligt/skadligt det kan vara när man inte sett det. Men om det är kylarvätska som kommit i oljan så är ju topp packningen på väg att ge sej, eller så har den redan gjort det. Beror på hur mycket som blandat sej som sagt.
    Men det kan ju även bero på andra saker. Kylvätskan kan ju läcka i små små mängder vid värmepaketet. Vet inte hur vanligt det är på 9-5 men 9k läcker ju jäkligt ofta i värmeväxlaren.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    158
    Men ta det lugnt nu. Vatten i oljan gör den ljusgrå. Har du det på den svarta klumpen på stickan? Är det ljust klegg kring övre delen av stickan samt i oljepåfyllningen är det bara kondens (s k majonäs) och det betingas av kortkörningar. I så fall inget farligt!

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Eduard
    Men ta det lugnt nu. Vatten i oljan gör den ljusgrå. Har du det på den svarta klumpen på stickan? Är det ljust klegg kring övre delen av stickan samt i oljepåfyllningen är det bara kondens (s k majonäs) och det betingas av kortkörningar. I så fall inget farligt!
    "Majonäs" där har vi ordet som beskriver det perfekt, visste inte hur jag skulle förklara det
    Och som du säger, längst ut på "klumpen" är det, sen om man lyser när i motorn, så kan man se lite med "majonäs" runt kanterna.

    Saaben får ta mig till sälen, får väl hålla koll oljan och kylarvätskan under uppkik.

    TACK för hjälpen.

    /En semesterglad linus
    SAAB 9-5 SE 2.0T -99

  5. #5
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903
    Bara bra att du kör en långkörning så att motorn får gå med rätt arbetstemp lite längre sträcka, då får du bort kondensen som gör att du har lite majonäs!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hur? när ? kollar du motoroljan?
    Av Yamaha i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2020-04-27, 15:29
  2. Vart ska motoroljan i på en saab 90?
    Av hanseman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-07, 21:57
  3. Kylarvätska i motoroljan?
    Av T_E i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-24, 21:12
  4. Vit sörja i motoroljan.
    Av amethystium i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 21:48
  5. Motoroljan.
    Av kallekula i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-17, 12:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •